Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 10/2009

Bramy garażowe

Powinna wygodnie się otwierać i niezawodnie działać. Musi również dobrze chronić garaż przed nieproszonymi gośćmi, a także przed utratą ciepła. I pasować do budynku i otoczenia.

Bramy garażowe
fot. Hörmann
Najpopularniejsze są bramy segmentowe górne i większość z nich sprzedawana jest z napędem. Mają sporo zalet – wygodnie się je otwiera, są ocieplone, a najtańsze modele można kupić za ok. 2 tys. zł. Niewiele jest ofert bram rozwieranych, bo chociaż można je nabyć za ok. tysiąc zł, to inwestorzy chętniej wybierają automatycznie otwierane bramy segmentowe, uchylne lub rolowane. Rzadziej kupujemy bramy uchylne, zwłaszcza że kosztują czasem podobnie jak segmentowe, które lepiej trzymają ciepło. Najdroższe bramy rolowane (min. 4 tys. zł) są najwygodniejsze, ale ze względu na cenę nie przebijają popularnością segmentowych.

Jak działają?

Segmentowa jest zbudowana z segmentów połączonych zawiasami. Najczęściej otwiera się do góry: segmenty, dzięki rolkom umieszczonym w prowadnicy, przesuwają się w górę i chowają pod sufitem. Niektóre modele nie chowają się pod sufitem, lecz zachodzą na jedną ze ścian garażu.

 

Uchylna osadzona jest w ościeżnicy z profili stalowych zamocowanych do ścian garażu. Otwiera się przez uniesienie połączone z obrotem do poziomu: dolna jej część wysuwa się przy tym na zewnątrz garażu, po czym chowa się pod sufitem.

 

Rolowana składa się z wąskich profili połączonych przegu- bowo na całej długości bramy. Płaszcz, poruszający się w pro- wadnicach bocznych, zwija się na wał umieszczony w skrzynce zamontowanej wewnątrz garażu lub na jego ścianie zewnętrznej.

 

Rozwierana składa się z dwóch skrzydeł zawieszonych w ościeżnicy na zawiasach, które otwierają się na zewnątrz garażu.

Montaż

Bramy segmentowe można montować jedynie za otworem wjazdowym w już wykończonym garażu – z gotową posadzką i otynkowanymi ścianami. Po zamontowaniu bramy nie powinno się już wykonywać obróbek tynkarskich, ponieważ zachlapanie zaprawą płaszcza bramy i prowadnic mogłoby spowodować ich uszkodzenie. Odpowiednia wysokość nadproża to 10–22 cm.

 

Bramy uchylne montuje się w świetle otworu, ale wtedy po otwarciu brama zmniejsza wysokość garażu ok. 20 cm. Można również montować tuż za otworem, co pozwala zaoszczędzić 10 cm szerokości i 5 cm wysokości wjazdu w porównaniu do pierwszego sposobu. Ściany garażu muszą być wykończone, ale przed zamontowaniem bramy nie powinno się układać posadzki, ponieważ próg bramy trzeba zabetonować w garażowej podłodze. Nadproże powinno mieć min. 7 cm, jeśli montujemy bramę w otworze, i 10 cm, jeśli za otworem.

 

Bramę rolowaną trzeba montować w garażu całkiem wykończonym, po czym nie wolno wykonywać prac tynkarskich: zachlapanie prowadnic może prowadzić do ich uszkodzenia. Montaż można rozpoczynać dopiero, gdy ściany i posadzka całkowicie wyschną. Nadproże musi mieć co najmniej 30 cm wysokości.

 

Bramy rozwierane montuje się przed otworem wjazdowym i można to zrobić na każdym etapie budowy. Montaż takich bram podlega tym samym regułom, co montaż zwykłych drzwi. Wysokość nadproża może być dowolna.

 

Montaż bramy najlepiej zlecić ekipie dystrybutora, u którego była kupiona. Przed jej dostarczeniem dystrybutor zwykle wysyła pracownika, aby ocenił, czy otwór jest prawidłowo przygotowany, i sprawdził jego wymiary.

Otwieranie bramy

Bramy rolowane i segmentowe nie zajmują miejsca przed garażem podczas otwierania: docenimy to zwłaszcza tam, gdzie podjazd jest krótki albo niewygodny – na przykład wymaga manewrowania samochodem po łuku lub podjeżdżania pod górę.

 

Aby bez przeszkód otworzyć bramę uchylną, potrzeba 1–2 m wolnej przestrzeni. Wjazd do garażu z taką bramą byłby kłopotliwy wprost od ulicy, a także tam, gdzie jest mało miejsca między bramą garażową a wjazdową.

 

Do otworzenia bramy rozwieranej również potrzeba pasa szerokości 1–2 m, ponieważ tyle może zająć otwierające się skrzydło. Brama rozwierana nie nadaje się na przykład tam, gdzie wjazd do garażu prowadzi wprost z ulicy – otwarcie dwóch skrzydeł zajmuje zbyt dużo czasu i czekający samochód tamowałby ruch na jezdni. Niewygodna byłaby też brama rozwierana w garażu, którego odleg-łość od bramy wjazdowej wynosi tyle, co szerokość skrzydła bramy rozwieranej. Równie niewygodna byłaby taka brama w zakończeniu wąskiego i stromego wjazdu, otoczonego z boków murkiem. Najlepiej, gdy do bramy rozwieranej prowadzi podjazd długości 8–10 m. Pamiętajmy też, że zimą sprzed bramy rozwieranej trzeba często odgarniać śnieg, aby nie przeszkadzał w jej otwieraniu.

 

Olimpia Wolf
Artykuł w PDF: Bramy garażowe

 

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!
Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!