Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 4/2017

Bramy garażowe z napędem

Bramę garażową wraz z napędem traktuje się obecnie jako standardowe wyposażenie domu. Rzadko zakłada się tylko same wrota. Wszyscy nasi Rozmówcy korzystają ze wspomagania elektrycznego, lecz nie wszyscy wybrali ten sam rodzaj bram. Oto ich opinie.

Producenci bram garażowych i ich dystrybutorzy oferują kompleksową usługę, polegającą na fachowym dobraniu wrót i napędu oraz ich zamontowaniu, na życzenie klientów za jednym razem lub etapami. Proces rozpoczyna się od wizji lokalnej w garażu. Specjaliści od bram badają jego parametry, tj. położenie, otwór wjazdowy, przestrzeń wewnątrz i na podjeździe, przebieg instalacji elektrycznej, czy jest ogrzewany. Dopiero znając te różnorodne elementy, jak również wskazania właścicieli domu, dobierają rodzaj i model bramy oraz napęd, a następnie je montują (późniejsze dołożenie napędu niestety kosztuje więcej, dlatego najlepiej zrobić to równocześnie).

MOŻEMY MIEĆ WPŁYW NA KOSZT BRAMY

Jednak w przypadku, kiedy wcześniej nie zaprojektowano parametrów garażu pod kątem montażu bramy, może się zdarzyć, że jesteśmy zdani na wrota o niestandardowych wymiarach, a te bywają droższe nawet o 20–50 %, od typowych. Aby zapobiec takiej sytuacji, wystarczy odwrócić pewne czynności. Czyli najpierw wybrać najpraktyczniejszy, według siebie, rodzaj bramy garażowej i wyznaczyć typową wielkość, po czym adekwatnie do nich przygotować wszelkie niezbędne elementy w garażu (w najlepszej sytuacji są ci właściciele, którzy dopiero zamierzają projektować dom). Typowe wrota są wskazane, gdy chwilowo nasz portfel nie jest zasobny. Wszyscy producenci mają w ofercie modele w standardowych rozmiarach, które fabrycznie zaopatrzyli w niezbędne wyposażenie.

 

We wczesnej fazie projektowania możemy podjąć inne kluczowe decyzje, wpływające na koszt zakupu i montażu wrót. Dotyczą one położenia garażu oraz liczby otworów wjazdowych. Zwykle planuje się jeden duży, albo dwa małe przedzielone słupkiem, oba rozwiązania mają zalety i wady. Obecnie najczęściej buduje się pomieszczenie do parkowania z dwoma miejscami postojowymi i lokuje w bryle budynku. W otworze wjazdowym nie muruje się słupa z uwagi na wygodniejsze manewrowanie samochodami (w obrębie garażu i na podjeździe) i zamyka jedną bramą. Szerokie wrota wymagają jednak zastosowania mocnego napędu, montaż jest nieco trudniejszy. Za to jedna podwójna brama jest i tak tańsza niż dwie pojedyncze.

Lilianna Jampolska
fot. Hörmann

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!