Wymiary
(fot. Krispol) |
Szersze wrota garażowe są też godne polecenia, gdy stanowisko garażowe jest przesunięte względem osi bramy wjazdowej, a podjazd jest krótki – manewrowanie będzie ułatwione. W takiej sytuacji, gdy garaż jest dwustanowiskowy, lepiej zdecydować się na jedną szeroką bramę niż na dwie mniejsze, bo wjeżdżając i wyjeżdżając, będziemy mieć więcej swobody.
Koniecznie, i to najlepiej wybierając projekt, pamiętajmy, że dla bram, których skrzydło po otwarciu znajduje się pod sufitem – równolegle do niego lub zwinięte w kasecie – trzeba pozostawić jeszcze 20–30 cm miejsca pomiędzy krawędzią otwory wjazdowego a sufitem. Wysokość garażu musi być o tyle większa od wysokości bramy, a minimalna dopuszczona przez prawo wysokość garażu wynosi zaledwie 2,2 m, po zamontowaniu bramy zmalałaby więc do 2 m, co jest dopuszczalne, ale niewygodne. Jeśli mamy niski garaż, warto przemyśleć kupno bramy o skrzydłach otwieranych na zewnątrz lub składanych na bok (równolegle do ściany lub w kasecie). Wówczas wysokość garażu pozostanie niezmniejszona, ale te rozwiązania także nie są bez wad – pierwsze wymaga 130–150 cm miejsca na podjeździe na ruch skrzydła, drugie zaś zwęża garaż.
Jarosław Antkiewicz
Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 5/2011