Budujemy Dom

Strefa magazynu / Budujemy Dom 9/2014

Kup bieżący numer Kup e-Wydanie Zaprenumeruj e-Prenumerata Na tablety

Bramy garażowe

Wybierając bramę garażową, powinniśmy brać pod uwagę nie tylko względy estetyczne, ale także zastosowane w niej rozwiązania, przekładające się na komfort użytkowania i bezpieczeństwo. Należy pamiętać, że decyzję o wyborze warunkują też ukształtowanie podjazdu oraz wielkość i wysokość garażu. Warto sprawdzić, czy brama ma izolację termiczną, dzięki czemu w ogrzewanym garażu zostaną zredukowane straty ciepła.


Tak naprawdę rodzaj bramy, którą będziemy montować w naszym garażu, powinniśmy wybrać już na etapie budowy domu. W garażach znajdujących się w jego bryle bramy powinny mieć nieco inną charakterystykę, niż w tych wolno stojących. Dużo zależy też od tego, czy garaż będzie przeznaczony na jeden, czy na dwa samochody.

Otwieranie ma znaczenie

Najczęściej stosowane w garażach są bramy segmentowe, zbudowane z prostokątnych modułów połączonych zawiasami. Często mają one w środku kilkucentymetrową warstwę izolacyjną. Bramy takie, dzięki rolkom umieszczonym w prowadnicy, najczęściej otwierają się do góry i chowają pod sufitem, rzadziej na bok, zachodząc na jedną ze ścian. Bramy segmentowe boczne polecane są do niższych, ale szerszych garaży i mają tę zaletę, że lżej je zamknąć i otworzyć, a jeśli zdecydujemy się zastosować do nich napęd, nie musi on mieć tak dużej mocy, jak w przypadku bram segmentowych górnych. Bramy segmentowe przeważnie mają wysokość do 3 m i szerokość do 6,5 m, nie wymagają długiego podjazdu, a otwór wjazdowy może mieć dowolny kształt. Mogą występować w wielu kolorach i fakturach.

Producenci chętnie stosują też różnego rodzaju okleiny, np. imitujące drewno czy kamień. Najczęściej poszycie bramy stanowi ocynkowana, stalowa blacha, choć bramy segmentowe mogą być wykonane także z innych, droższych materiałów, jak aluminium czy drewno.

Bramy rolowane zbudowane są z wąskich profili połączonych przegubowo na całej długości ramy, które są nawijane na wałek umieszczony w znajdującej się nad otworem wjazdowym (przeważnie wewnątrz garażu) skrzynce. Zwykle mają do 3 m wysokości i 5 m szerokości. Zajmują bardzo mało miejsca (najmniej ze wszystkich rodzajów bram), nie wymagają długiego podjazdu, są wygodne, bezpieczne, ale też niestety drogie. Lamele zrobione są najczęściej z aluminiowych profili, które mogą być wypełnione w środku pianką poliuretanową. Integralną częścią bramy rolowanej jest napęd, wbudowany w mechanizm nawijający lub umieszczony na zewnątrz obudowy wału. Mimo to bramę taką, dzięki systemowi sprężyn naciągowych, w awaryjnych sytuacjach można otwierać i zamykać ręcznie.

Tomasz Wojciuk
fot. Wiśniowski

Dalszy ciąg artykułu w wydaniu papierowym Budujemy Dom 9/2014
Kup ten numer
Wydanie papierowe Wydanie elektroniczne Przejrzyj ten numer

Budujemy Dom 9/2014

Kup ten numer
Wydanie papierowe Wydanie elektroniczne
Pozostałe artykuły
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Budujemy Dom
Mamy dla Ciebie prezent!
Zapisz się do bezpłatnego newslettera BudujemyDom.pl i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie miesięcznika "Budujemy Dom".
W każdy czwartek otrzymasz darmowy
poradnik budowlany, a w nim:
  • aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego,
  • porady budowlane,
  • najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl,
  • zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie
    w pełnej wersji.

Czas na wnętrze