Od tego, gdzie znajduje się garaż i czy będzie on ogrzewany, zależy między innymi jej izolacyjność termiczna. Wrota nieizolowane termicznie zakłada się tylko w wolno stojących lub nieogrzewanych pomieszczeniach parkingowych, natomiast starannie uszczelnione i wypełnione materiałem izolacyjnym – we wszystkich garażach ogrzewanych, usytuowanych w obrębie domu.
Kupując model z ociepleniem, koniecznie należy kierować się wartością współczynnika przenikania ciepła U całej bramy, opisanym przez producenta w certyfikacie dołączonym do każdego modelu. W 2017 r. zmieniły się przepisy dotyczące ciepłochronności bram garażowych – obecnie współczynnik U wrót w ogrzewanym pomieszczeniu nie może być wyższy niż 1,5 W/(m2·K), a już od 2021 r. – niż 1,3. Pożądaną izolację termiczną producenci uzyskują poprzez włożenie, między warstwy pancerza, płyt styropianu lub wypełnienie wewnętrznej przestrzeni pianką poliuretanową. Do uszczelnienia stosują natomiast ciepłe łączenia jej segmentów oraz uszczelki na styku z ościeżnicą i posadzką. Te wszystkie zabiegi sprawiają, że solidnie ocieplone wrota są o 20–40% droższe od nieocieplonych.
Na końcową cenę wpływają również wygląd i wyposażenie bram. Dziś producenci są w stanie wykonać modele w ogromnej ilości wzorów i faktur. Oferują wzory imitujące deski, kasetony, pionowe listwy, w wersji gładkiej albo wytłaczanej. Ponadto, na życzenie klientów, wyposażają wrota w pochwyty, rygle, przeszklenia ze szkła tradycyjnego lub akrylowego, bądź z przezroczystych płyt poliwęglanu. Proponują także dodanie do nich drzwi. Kolorystykę wrót najczęściej dopasowuje się do okien i drzwi, albo do elewacji i dachu. Standardowe barwy to biel i brąz. Za inne trzeba zapłacić co najmniej 20% więcej.
Lilianna Jampolska
fot. Novoferm