Budujemy Dom
Stan surowy / Dachy i rynny / Topowe produkty

Dach wieńczy dzieło ARTYKUŁ PROMOCYJNY

Spójrzmy na dach inaczej. Spójrzmy szerzej. Spójrzmy przez pryzmat nie tylko funkcjonalności, lecz także estetyki. Dach to znacznie więcej niż tylko pokrycie. Nadaje charakter budowli, przykuwa uwagę i zdobi.

Dach wieńczy dziełoTo taka przysłowiowa „kropka nad i” domu. Warto więc przyjrzeć się trendom obowiązującym w dekarstwie. Modna nie tylko ma być sukienka czy garnitur. Modny, na czasie i elegancki ma być także dom, w jakim mieszkamy. Bez odpowiedniego dachu to niemożliwe. Dom to nasza wizytówka i swoisty autograf. To jak mieszkamy, mówi o nas bardzo dużo. Pamiętać jednak należy, że dach nie jest na chwilę, a na lata, więc wyboru należy dokonać świadomie i po głębokim zastanowieniu.

Kolory, wzory

Producenci dachówek prześcigają się w pomysłach na kolor, czy kształt swojego produktu. I bardzo dobrze, bo mamy w czym wybierać. Dachówka nie tylko musi być znakomita gatunkowo, solidnie wykonana, trwała, ale jako że jest ozdobą, musi mieć klasę i styl. Dlatego decydując się na jej zakup, nie powinniśmy przesadnie oszczędzać.

Zresztą dobra dachówka, wcale nie znaczy dziś wyjątkowo kosztowna. Ale dom z dachem pokrytym markowym produktem, zdecydowanie zyskuje na wartości i randze – mówi Dariusz Smolis, Koordynator Produktu Dachówka Monier.

Wybierając dachówkę należy zwrócić uwagę na walory wytrzymałościowe i estetyczne.  Na rynku  mamy na tyle szeroki wybór kształtów i kolorów, że jesteśmy w stanie dowolnie zaaranżować dach, niezależnie od wybranego stylu architektonicznego. Kupując projekt domu, jednocześnie kupujemy, narzucony odgórnie wraz z koncepcją architektoniczną, charakter budynku. I to narzuca inwestorowi użycie konkretnych typów dachówek, częstokroć nawet konkretnych modeli.

W niezwykle bogatej ofercie producentów dachówek, znaleźć można ich różne typy. Myślę tu o nadzwyczaj popularnej karpiówce, o holenderce, zwanej esówką, o holenderce płaskiej, inaczej dachówce rzymskiej, o marsylce, zwanej także dachówką falsowaną lub z podwójną muldą, o suwakowej zwanej reńską bądź renowacyjną, romańskiej, nazywanej często dachówką śródziemnomorską, toskańską czy też grecką, ale także o dachówce zabytkowej i nowoczesnej – mówi Grzegorz Średniawa, finalista II edycji ogólnopolskiego programu branżowego SUPERDEKARZ.

Jeżeli chodzi o kolory to tu również ostatnimi czasy, zrobiło się gęsto. Są wzbogacane, uszlachetniane, zyskują połysk, a czasem specjalne postarzenie. Króluje już nie tylko, jak dawniej, ceglasty.

Mamy piękną miedź, różnorakie brązy, beże, czernie, antracyt, całą gamę szarości, ale i zielenie czy ceglastą czerwień. Jest w czym wybierać. Tym bardziej, że poszczególne kolory są przez producentów uszlachetniane np. angobowane czy glazurowane – dodaje Grzegorz Średniawa.

O modzie na jakieś dachy czy trendach raczej nie można mówić. Można jednak stwierdzić ogólnikowo, że modne są dachy strome, a nie płaskie. Sposoby układania dachówek tradycyjne , bez wzorów. Najczęściej wybierane kolory to ceglasty, brązowy, antracytowy i czarny. Zielone, niebieskie, pomarańczowe, czy przebarwiane są mało popularne - mówi Miłosz Lipiński, z Biura Projektowego M&L Lipińscy.

Modny dach, czyli jaki?

Ciężko mówić o modzie w przypadku czegoś, co ma służyć długie lata. A taka rola dachu pokrytego dobrą dachówką. Jedyne co nie wychodzi nigdy z mody to klasyka.

Obserwując wybory naszych klientów, mogę stwierdzić, że nadmierna  nowoczesność się nie podoba. Wybierają raczej klasyczne wzory dachówek, ale rzadko karpiówkę – wylicza Miłosz Lipiński.

Warto więc może zdecydować się na takie rozwiązanie, a przynajmniej je rozważyć. Przyglądając się modelowi, zastanowić, czy na pewno będzie na tyle uniwersalny, że będzie podobał się nam za kilka lat. I pytanie, czy przy wyborze dachówki, należy być „trendy”, czy to coś, przy czym warto podążać za modą i silić się na oryginalność, czy raczej skupić na jakości.

Obserwujemy rynek jak każdy z pewnej pozycji. I nasze spostrzeżenie jest takie, że większą popularnością cieszą się dachy proste. Mogą być wielospadowe, ale bez nadmiernych ilości lukarn czy krzywizn. Są kłopotliwe i kosztowne w wykonaniu. Romantyczne wole oczka nie mają również wielu zwolenników. Klienci chcą, aby dach był ładny. Zdecydowanie chętniej pokrywają go dachówką, niż blachodachówką, podobnie z gontem. Najmniej lubiane jest pokrycie blachą gładką na rąbek – podsumowuje Miłosz Lipiński.

Wybór dachu, to ważny wybór. I to w przypadku jakości, bo dach ma chronić przez lata, i również w przypadku koloru czy wzoru.

Często doradzam klientom przy wyborze dachu. Taka rola dekarza. I przede wszystkim namawiam na skupianie się na jakości. Uważam, że dobra dachówka warta jest każdej ceny, podobnie jak jej odpowiednie, prawidłowe zamontowanie – dodaje Grzegorz Średniawa.

Dach w znacznym stopniu determinuje wygląd domu. Zdecydowanie najlepiej prezentują się dachy  strome 30-50 stopni lub płaskie nadające wyrazistą formę bryle. Dachy spadziste, ale o niewielkim nachyleniu wyglądają przeciętnie i nawet staranne i kosztowne pokrycie niewiele tu może poprawić. Są za to tańsze (mała powierzchnia) i często stosowane jako przykrycie domów piętrowych z pełną kondygnacją. Wtedy charakter domu zależy nie od dachu, a od dobrze opracowanych elewacji – dodaje Miłosz Lipiński.

O programie SUPERDEKARZ

Program i portal działa od maja 2009, skupiając blisko 1000 dekarzy z całej Polski. Poprzez udział w programie dekarze mogą doskonalić zarówno swoje umiejętności praktyczne, jak i te związane z prowadzeniem własnej firmy. Każdego roku rywalizują o tytuł i statuetkę SUPERDEKARZA regionu i SUPERDEKARZA roku oraz jedno ze stu miejsc na wielkiej Gali Finałowej, bo znaleźć się w gronie SuperDekarzy, to dołączyć do wyjątkowej dekarskiej elity. To podczas tej uroczystości przyznawane są statuetki SUPERDEKARZA.

Zarejestrowani na portalu fachowcy najszybciej dowiadują się o nowościach rynkowych marek, mogą uczestniczyć w specjalnie dla nich przygotowanych promocjach oraz wymieniać się wiedzą i doświadczeniami od strony praktycznej. SUPERDEKARZ, poza wymiarem zawodowym, to również forma zabawy w duchu społecznościowym – okazja do zdobycia wielu atrakcyjnych nagród i skompletowania wyjątkowego branżowego poradnika. Patronem programu jest firma Monier, producent systemów dachowych marek Braas i RuppCeramika.

MONIER

Wschodnia 26
45-449 Opole
(077) 541 20 51 (52)
www.monier.pl

Monier
aktualizacja: 2015-06-10
Zamknij okno x
Newsletter
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe
informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!
Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej.     
Dlaczego warto się zapisać?
W każdy czwartek otrzymasz darmowy poradnik budowlany na swój email, a w nim:
- aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego;
- porady budowlane;
- najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl; - zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
Zapisz się do newslettera
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Newsletter BudujemyDom.pl
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Miesięcznik Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!

Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej.

Dlaczego warto się zapisać?
W każdy czwartek otrzymasz darmowy poradnik budowlany na swój email, a w nim: aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego, porady budowlane, najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl, zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
x