Budujemy Dom
Wokół domu / Garaż / Artykuły

Brama garażowa - wygodna i bezpieczna

Brama garażowa powinna wygodnie się otwierać i niezawodnie działać. Musi również dobrze chronić garaż przed nieproszonymi gośćmi, a także przed utratą ciepła. I pasować do budynku i otoczenia.

Najpopularniejsze są bramy segmentowe górne i większość z nich sprzedawana jest z napędem. Mają sporo zalet – wygodnie się je otwiera, są ocieplone, a najtańsze modele można kupić za ok. 2 tys. zł.

Niewiele jest ofert bram rozwieranych, bo chociaż można je nabyć za ok. tysiąc zł, to inwestorzy chętniej wybierają automatycznie otwierane bramy segmentowe, uchylne lub rolowane. Rzadziej kupujemy bramy uchylne, zwłaszcza że kosztują czasem podobnie jak segmentowe, które lepiej trzymają ciepło. Najdroższe bramy rolowane (min. 4 tys. zł) są najwygodniejsze, ale ze względu na cenę nie przebijają popularnością segmentowych.

Jak działają bramy garażowe?

Brama segmentowa
Brama uchylna
Segmentowa jest zbudowana z segmentów połączonych zawiasami. Najczęściej otwiera się do góry: segmenty, dzięki rolkom umieszczonym w prowadnicy, przesuwają się w górę i chowają pod sufitem. Niektóre modele nie chowają się pod sufitem, lecz zachodzą na jedną ze ścian garażu. (fot. Hörmann) Uchylna osadzona jest w ościeżnicy z profili stalowych zamocowanych do ścian garażu. Otwiera się przez uniesienie połączone z obrotem do poziomu: dolna jej część wysuwa się przy tym na zewnątrz garażu, po czym chowa się pod sufitem. (fot. Normstahl)
Brama rolowana
Brama rozwierana
Rolowana składa się z wąskich profili połączonych przegubowo na całej długości bramy. Płaszcz, poruszający się w prowadnicach bocznych, zwija się na wał umieszczony w skrzynce zamontowanej wewnątrz garażu lub na jego ścianie zewnętrznej. (fot. Krispol) Rozwierana składa się z dwóch skrzydeł zawieszonych w ościeżnicy na zawiasach, które otwierają się na zewnątrz garażu.
(fot. Wiśniowski)

Montaż bramy garażowej

Bramy segmentowe można montować jedynie za otworem wjazdowym w już wykończonym garażu – z gotową posadzką i otynkowanymi ścianami. Po zamontowaniu bramy nie powinno się już wykonywać obróbek tynkarskich, ponieważ zachlapanie zaprawą płaszcza bramy i prowadnic mogłoby spowodować ich uszkodzenie. Odpowiednia wysokość nadproża to 10–22 cm.

Brama segmentowa górna - schemat budowy
 
Brama segmentowa boczna - schemat budowy

Bramy uchylne montuje się w świetle otworu, ale wtedy po otwarciu brama zmniejsza wysokość garażu ok. 20 cm. Można również montować tuż za otworem, co pozwala zaoszczędzić 10 cm szerokości i 5 cm wysokości wjazdu w porównaniu do pierwszego sposobu. Ściany garażu muszą być wykończone, ale przed zamontowaniem bramy nie powinno się układać posadzki, ponieważ próg bramy trzeba zabetonować w garażowej podłodze. Nadproże powinno mieć min.  7 cm, jeśli montujemy bramę w otworze, i 10 cm, jeśli za otworem.

Brama uchylna - schemat budowy
 
Brama rozwierana - schemat budowy

Bramę rolowaną trzeba montować w garażu całkiem wykończonym, po czym nie wolno wykonywać prac tynkarskich: zachlapanie prowadnic może prowadzić do ich uszkodzenia. Montaż można rozpoczynać dopiero, gdy ściany i posadzka całkowicie wyschną. Nadproże musi mieć co najmniej 30 cm wysokości.

Brama rolowana - schemat budowy
 
Brama rolowana boczna - schemat budowy

Bramy rozwierane montuje się przed otworem wjazdowym i można to zrobić na każdym etapie budowy. Montaż takich bram podlega tym samym regułom, co montaż zwykłych drzwi. Wysokość nadproża może być dowolna.

Montaż bramy najlepiej zlecić ekipie dystrybutora, u którego była kupiona. Przed jej dostarczeniem dystrybutor zwykle wysyła pracownika, aby ocenił, czy otwór jest prawidłowo przygotowany,
i sprawdził jego wymiary.

Otwieranie bramy garażowej

Bramy rolowane i segmentowe nie zajmują miejsca przed garażem podczas otwierania: docenimy to zwłaszcza tam, gdzie podjazd jest krótki albo niewygodny – na przykład wymaga manewrowania samochodem po łuku lub podjeżdżania pod górę.

Aby bez przeszkód otworzyć bramę uchylną, potrzeba 1–2 m wolnej przestrzeni. Wjazd do garażu z taką bramą byłby kłopotliwy wprost od ulicy, a także tam, gdzie jest mało miejsca między bramą garażową a wjazdową.


Do otworzenia bramy rozwieranej również potrzeba pasa szerokości 1–2 m, ponieważ tyle może zająć otwierające się skrzydło. Brama rozwierana nie nadaje się na przykład tam, gdzie wjazd do garażu prowadzi wprost z ulicy – otwarcie dwóch skrzydeł zajmuje zbyt dużo czasu i czekający samochód tamowałby ruch na jezdni. Niewygodna byłaby też brama rozwierana w garażu, którego odległość od bramy wjazdowej wynosi tyle, co szerokość skrzydła bramy rozwieranej.

Równie niewygodna byłaby taka brama w zakończeniu wąskiego i stromego wjazdu, otoczonego z boków murkiem. Najlepiej, gdy do bramy rozwieranej prowadzi podjazd długości 8–10 m. Pamiętajmy też, że zimą sprzed bramy rozwieranej trzeba często odgarniać śnieg, aby nie przeszkadzał w jej otwieraniu.

Wymiary bramy garażowej

Minimalne wymiary otworu wjazdowego wynoszą w garażu:

  • na jeden samochód – ok. 230 cm szerokości i 200 cm wysokości,
  • dwustanowiskowym – 500 cm szerokości.

Warto jednak kupić bramę nieco szerszą, by wjazd był wygodny, zwłaszcza gdy ktoś z domowników mniej sprawnie manewruje samochodem. Należy też pamiętać o wysokości, gdyż większe samochody np. SUV-y są wyższe niż typowe auta.

Zwykle inwestorzy kupują bramy o standardowych wymiarach, a jeśli otwór garażowy do takich nie pasuje, można go poszerzyć lub zwęzić. Standardy są różne:  u jednych producentów 250 × 212,5 cm,  u innych – 250 × 225 cm lub 250 × 220 cm – najlepiej zadzwonić i zapytać o najbardziej popularną bramę. Dystrybutorzy  sprzedają również modele o niestandardowych wymiarach, ale są one 20–50% droższe.

Bezpieczna brama garażowa

Jeśli w domu i garażu jest zamontowana instalacja alarmowa, to fabrycznie zamontowany w bramie zamek wystarczy, aby chronić garaż przed włamaniem. W garażu bez takiej instalacji stosuje się zamki z klamką obrotową i ryglem, który zwykle zatrzaskuje się po zamknięciu. Dobrym zabezpieczeniem jest też zamek uruchamiany pilotem oraz napęd z blokadą dociskową, która zapobiega podważeniu bramy.

Mechaniczne zabezpieczenie przed podważeniem
Warto kupić bramę od razu z napędem – dokupienie go później może kosztować więcej
Mechaniczne zabezpieczenie przed podważeniem: specjalny układ segmentów na wale nawijającym i ich połączenie z napędem zabezpieczają bramę przed podważeniem od zewnątrz (fot. Hörmann) Warto kupić bramę od razu z napędem – dokupienie go później może kosztować więcej (fot. Nice)

W bramach rolowanych można zamontować blokadę antywłamaniową na wale nawijającym. Zabezpieczenia antywłamaniowe warto zastosować nie tylko  w bramie, ale też w drzwiach do garażu  i do domu: powinny to być drzwi klasy C,  z ościeżnicą solidnie zakotwioną w ścianie. Drzwi powinny mieć zamek ryglujący skrzydło w wielu punktach.

Brama garażowa na dwa samochody

W rodzinach, w których używa się dwóch samochodów i wybiera garaż dwustanowiskowy, trzeba zdecydować: jedna duża brama czy dwie pojedyncze? Decyzja zależy od kryteriów wyboru. Jeśli ważne są koszty, lepiej wybrać jedną szeroką, bo jest tańsza niż dwie pojedyncze. Dotyczy to nawet bramy z napędem, który  w większej bramie będzie silniejszy, ale  i tak tańszy niż dwa napędy bram pojedynczych. Ale uwaga: z bramami uchylnymi jest odwrotnie – dwie pojedyncze są tańsze  niż jedna duża.

Jeśli jakaś przeszkoda, np. piłka, znajdzie się pod zamykającą się bramą, to brama wyposażona w automatyczny układ odłączający zatrzyma się natychmiast Jeśli chcemy dobrze zabezpieczyć bramę, warto zainstalować fotokomórki i listwy bezpieczeństwa
Jeśli jakaś przeszkoda, np. piłka, znajdzie się pod zamykającą się bramą, to brama wyposażona w automatyczny układ odłączający zatrzyma się natychmiast i uniesie do góry, aby uwolnić osobę lub przedmiot
(fot. Krispol)
Jeśli chcemy dobrze zabezpieczyć bramę, warto zainstalować fotokomórki i listwy bezpieczeństwa (fot. Came)

Jeśli ważne jest zredukowanie do minimum strat ciepła przez bramę, bo np. garaż jest ogrzewany i połączony z domem, to lepiej wybrać dwie mniejsze bramy, by ograniczyć wyziębianie się garażu podczas parkowania i wyjeżdżania samochodem. Decyzję warto też oczywiście dopasować do trybu życia domowników, np. jeśli żona i mąż rano wyjeżdżają do pracy o tej samej godzinie, to bardziej racjonalny jest wybór bramy pojedynczej. 

Brama do garażu na dwa samochody
Brama do garażu na dwa samochody. Jeśli garaż jest ocieplony, a z samochodów korzysta się w różnych godzinach, lepiej zamontowwać dwie mniejsze bramy, niż jedną większą. Ograniczy się wtedy straty ciepła (fot. Normstahl)

Ocieplenie bramy garażowej

Do garażu ocieplanego, wbudowanego  w bryłę domu, powinno się zamontować  bramę ocieplaną. Brama taka jest 20–40% droższa, ale ten wydatek dość szybko się zwraca, bo ocieplenie chroni przed  stratami energii. Materiałem termoizolacyjnym jest zazwyczaj pianka poliuretanowa lub polistyren ekstrudowany.

Uwaga! Bramy segmentowe i rolowane sprzedawane są w wersjach ocieplanych lub nieocieplanych i zamontowanych nie da się już ocieplić.

  W zależności od potrzeb można zainstalować jedną dużą bramę
 (fot. Mirola)

Użytkownicy bram uważają, że najcieplejsze są bramy segmentowe, ale warto wiedzieć, że straty ciepła mogą też występować na styku skrzydła i ścian oraz podłogi. Jeśli brama jest  źle zamontowana, to powstają tam małe szczeliny, przez które do garażu dostaje się zimne powietrze. Czasem dotyczy to też bram uchylnych i rozwieranych. Dlatego należy dopilnować, aby montażyści odpowiednio wyregulowali pracę uszczelek.

Jeśli garaż jest wolno stojący, nieocieplony  i nieogrzewany, można kupić bramę nieocieplaną.

Napędy bram garażowych

Bramy można otwierać i zamykać za pomocą napędu elektrycznego uruchamianego przyciskiem, kluczykiem, zamkiem kodowym lub pilotem – ten ostatni jest najwygodniejszy, bo gdy jest zimno i pada deszcz, nie trzeba wysiadać z samochodu, aby otworzyć bramę.  Do wyboru są tańsze piloty ze stałym, fabrycznie zaprogramowanym kodem oraz droższe – z kodem zmiennym.

Napęd elektryczny umożliwia również zwolniony start i domykanie bramy, otwieranie bramy wjazdowej i włączanie oświetlenia wewnątrz domu, choć każda taka dodatkowa funkcja pilota sprzężonego z bramą podnosi koszt całości.

Napędy otwierają bramy w ciągu kilku sekund, dzięki czemu można szybko i bezpiecznie zaparkować samochód.

Zamiast kluczy można zastosować do otwierania bramy czytnik, który zapamiętuje rysunek linii papilarnych właścicieli i tylko im otwiera bramy oraz drzwi wejściowe. Nie trzeba wtedy nosić kluczy ani pilota do bramy.

Napędy do bram mogą być wyposażone  w moduł solarny, który zapewnia doładowanie akumulatora i sprawia, że napęd jest  wtedy niezależny od zewnętrznego źródła zasilania.

Do bram segmentowych górnych nadaje się każdy napęd. Podwiesza się go pod sufitem garażu i łączy ze skrzydłem ruchomym ramieniem. Do segmentowych bocznych napęd instaluje się tuż nad nadprożem lub na którejś ze ścian bocznych. Napęd musi mieć specjalne ramię, które umożliwia ciągnięcie bramy, powinien też mieć większą niż w bramach segmentowych górnych siłę ciągnięcia i pchania.

Do bram uchylnych stosuje się przeważnie standardowe napędy wyposażone w ramię odpowiedniej długości. Do tych bram można kupić również specjalne napędy, które montuje się na skrzydle od strony garażu. Siłownik jest połączony z prętem metalowym podłączonym do mechanizmu poruszającego skrzydło. Po uruchomieniu napędu siłownik, obracając się na pręcie, przekręca skrzydło i je unosi.

Bramy rolowane sprzedawane są wyłącznie z napędem elektrycznym i jest on już zainstalowany w każdej takiej bramie i wbudowany w mechanizm nawijający.

Bramy rozwierane zwykle są otwierane ręcznie, ale można je wyposażyć w napęd i dodatkowe specjalne ramiona do pchania  i ciągnięcia skrzydeł.

Koszty bram garażowych

Bramy. Dla ograniczenia kosztów najlepiej kupować bramy w rozmiarach, które wybrany producent czy dystrybutor określa jako standardowe, bo te są najtańsze.

Ceny bram zależą nie tylko od rodzaju i rozmiaru, ale też od tego, jakie jest wykończenie bramy, czy ma mieć zamontowane świetliki,  a także czy kolor bramy mieści się w standardowej palecie, czy też jest wybrany spoza niej.

Bramy segmentowe górne kosztują od  2 tys. do 8 tys. zł, a np. modele z wykończeniem drewnianym – nawet 15 tys. W popularnych supermarketach można kupić markowe bramy segmentowe z napędem w cenie 1900 zł. Najczęściej bramy segmentowe kosztują między 2,5 tys. a 5 tys. zł. Bramy o większych rozmiarach, np. 450 × 270 cm lub 500 × 250 cm kosztują 7–8 tys. Bramy segmentowe boczne są w podobnych cenach co górne.

Uchylne są na rynku polskim dostępne od kilkunastu lat. Obecnie są dużo mniej popularne niż segmentowe. Inwestorzy kupują je głównie ze względu na wygodę użytkowania oraz przystępną cenę – zazwyczaj od 900 do 2500 zł. Bramy uchylne występują również  w wersach droższych – podraża je napęd, wykończenie, a także ocieplenie. Droższe wersje tych bram kosztują od 4 do 6 tys. zł – na przykład ładnie wykończone uchylne bramy garażowe dopasowane wyglądem do drzwi wejściowych (za które trzeba zapłacić dodatkowo).

 W zależności od potrzeb można zainstalować dwie bramy obok siebie
 (fot. Novoferm)

Rolowane nie są tak bardzo popularne jak pozostałe typy bram, ponieważ są najdroższe – wszystkie mają już automatycznie zainstalowany napęd i zazwyczaj kosztują między 4 a 10 tys. zł.

Bramy rozwierane dzięki temu, że są proste, kosztują stosunkowo niewiele: od 900 do 2500 zł.

Napędy. Zazwyczaj bramę kupuje się już z napędem i wtedy jego cena wchodzi  w skład ceny bramy – nie jest wyszczególniana. Przykładowo bramy segmentowe z napędem kosztują od 2 do 6 tys. zł. Nie opłaca się kupować najpierw bramy, a potem – np. za pół roku – napędu, ponieważ kupiony osobno jest droższy ok. 20–30% od takiego w zestawie. Osobno kupione napędy kosztują 700–1800 zł.

Montaż. Koszt montażu bramy wynosi zazwyczaj 10–20% jej wartości. Niektórzy dystrybutorzy podają orientacyjny koszt między 500 a 1000 zł, u innych jest zależny np. od szerokości bramy i do 4 metrów kosztuje 700 zł, powyżej – 900 zł. Niektórzy mają ceny skalkulowane od razu z montażem, np. bramy segmentowe z napędem i montażem kosztują  w zależności od wymiaru od 3 tys. do 7 tys. zł. Koszt montażu napędu wynosi ok. 20% jego wartości. Czas zamontowania całości wynosi od 2 do 8 godzin.

Transport. Jeśli kupuje się bramę garażową wraz z usługą montażu, to zazwyczaj koszty transportu są wliczone w cenę. Dotyczy to przeważnie terenu miasta, w którym dystrybutor ma swój sklep, oraz okolicy w granicach do 30 km. Często klienci kupują całą stolarkę otworową (okna, drzwi, brama garażowa)  u jednego dystrybutora i taka dostawa jest wtedy bezpłatna nawet do miejsca oddalonego o 100 km. 

Olimpia Wolf

 

aktualizacja: 2016-09-12

Dodaj komentarz

Zdaniem naszych Czytelników

Dobry napęd do bramy jest tak samo ważny jak dobra brama. To ważny element wygody i bezpieczeństwa.

Gość: trufla

14 Kwi 2016, 12:01

moj fachowiec żle zamontował mi brame wiec teraz wiem ze najwazniejszy jest dobry montaz, kwestia doboru drzwi to jednak sprawa drugorzedna

Gość: arekk

17 Lut 2015, 07:01

dziękuję za informacje.

Gość: Ela

14 Sie 2010, 09:52

Chcesz wiedzieć więcej - zajrzyj na Forum.BudujemyDom.pl
Zadaj pytanie naszemu ekspertowi
 

Czy automatyka bramy pomaga zabezpieczyć garaż?

Odpowiedź eksperta: Automatyzacja bram garażowych jest dużym ułatwieniem w codziennej eksploatacji posesji i znacznie podnosi komfort życia jej mieszkańców. Instalacja automatu bramowego następuje zwykle w czasie, zaraz po osadzeniu bramy.

topowe produkty

Bramy garażowe Normstahl

Normstahl to renomowana marka oferująca najwyższej jakości innowacyjne i zautomatyzowane systemy wejściowe przeznaczone do zastosowań domowych i przemysłowych. Bogata oferta trwałych produktów Normstahl - bezpiecznych, prostych w instalacji i wyjątkowo łatwych w obsłudze - jest obecna na rynku od 1946 r.
Najbardziej znane marki
Bramy garażowe - ranking rozpoznawalności firm i produktów
Monterzy firmy Hörmann z certyfikatami
Monterzy firmy Hörmann z certyfikatami Czternastu monterów bram i drzwi firmy Hörmann uzyskało status DOBRYCH MONTERÓW. Ich nazwiska zostaną umieszczone w wyszukiwarce internetowej ...
Automatyczne bramy garażowe WIŚNIOWSKI z nowym napędem METRO
Automatyczne bramy garażowe WIŚNIOWSKI z nowym napędem METRO Firma WIŚNIOWSKI przy współpracy z Somfy proponuje produkt, który sprosta najwyższym wymaganiom – automatyczne bramy garażowe z nowym napędem METRO.
Krispol uruchomił zimową Promocję bez VAT
Krispol uruchomił zimową Promocję bez VAT KRISPOL, producent bram, okien i rolet, przedstawił promocję zimową na produkty "wolne od VAT".
Zamknij okno x
Newsletter
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe
informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!
Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej.     
Dlaczego warto się zapisać?
W każdy czwartek otrzymasz darmowy poradnik budowlany na swój email, a w nim:
- aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego;
- porady budowlane;
- najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl; - zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
Zapisz się do newslettera
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Newsletter BudujemyDom.pl
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Miesięcznik Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!

Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej.

Dlaczego warto się zapisać?
W każdy czwartek otrzymasz darmowy poradnik budowlany na swój email, a w nim: aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego, porady budowlane, najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl, zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
x