Budujemy Dom
Wokół domu / Garaż / Artykuły

Automatyka do bram

Możliwość zamontowania automatyki do bram doceniamy na co dzień, a szczególnie w czasie opadów deszczu, śniegu czy też silnego wiatru. Brama otwierana automatycznie to rozwiązanie nie tylko wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne. Bowiem brak konieczności wysiadania z samochodu, by otworzyć bramę wjazdową na posesję czy bramę do garażu szczególnie wieczorem lub w nocy, zdecydowanie poprawia komfort psychiczny i zabezpiecza nas przed napadem, i np. kradzieżą samochodu.

Jak działa automatyka do bram?

Zestaw do bram skrzydłowych o szerokich słupach
Zestaw do bram skrzydłowych o szerokich słupach.
(fot. Dea Polska)
Urządzenia otwierające i zamykające bramę mogą być połączone w system, dzięki któremu – np. za pomocą pilota zdalnego sterowania – oprócz bramy wjazdowej otworzymy też bramę garażową, a także włączymy światło na podjeździe i w garażu.

Producenci bram zwykle oferują również napędy do nich. Doradcy techniczni dobierają odpowiedni rodzaj napędu, uwzględniając wymiary skrzydeł, ciężar oraz sposób otwierania bramy. Napędy instaluje się zarówno do wszystkich rodzajów bram garażowych (uchylnych, segmentowych i rolowanych) jak i wjazdowych (przesuwnych i skrzydłowych), nawet tych zabytkowych. W bramach skrzydłowych do otwierania i zamykania skrzydeł stosowane są napędy zwane siłownikami. W bramach przesuwnych stosuje się napędy zwane motoreduktorami.

Obecnie najpopularniejsze są wjazdowe bramy przesuwne. W zależności od sposobu zawieszenia bramy, do wyboru mamy bramy przesuwne szynowe i samonośne. Brama szynowa - ma szerokość zbliżoną do szerokości wjazdu i przesuwa się na rolkach po szynie umieszczonej w podłożu. Brama samonośna jest znacznie dłuższa (o około 50%), ponieważ wyposażona jest w przeciwwagę umożliwiającą pracę w podwieszeniu.

Co napędza

Nowoczesne napędy umożliwiają synchroniczne otwieranie skrzydeł bramy zarówno o równej jak i różnej szerokości
 Nowoczesne napędy umożliwiają synchroniczne otwieranie skrzydeł bramy zarówno o równej jak i różnej szerokości. (fot. Hörmann Polska)

Napędy produkowane są w wersjach zasilanych napięciem zmiennym 230V lub stałym 24V. Te niskonapięciowe, stałoprądowe nie grożą porażeniem w razie uszkodzenia kabla zasilającego. Standardowy system do bram skrzydłowych zawiera: dwa siłowniki, centralę sterującą, lampę ostrzegawczą, fotokomórki, nadajnik i odbiornik zdalnego sterowania.

Każdą bramę, również garażową, można otworzyć kluczem. Jej podnoszenie ułatwiają uchwyty umieszczone w takim miejscu, aby wymagało to użycia jak najmniejszej siły. Dla wygody korzystania z garażu warto jednak wyposażyć ją w napęd elektryczny. Podstawowe elementy napędu to: głowica, szyna z łańcuchem i element łączący napęd z bramą.

Szyna mocowana jest do sufitu, a jej długość zależy od wysokości bramy. Na końcu szyny – w pewnej odległości za skrzydłem bramy – umieszczona jest głowica. Pod obudową głowicy kryje się silnik zasilany napięciem 12V lub 24V, transformator, oświetlenie i centrala sterująca. Do zamocowania napędu niezbędny jest garaż o odpowiedniej głębokości.

Siłowniki do bram mogą obsługiwać bramy ze skrzydłami o długości do 2 m i ciężarze do 200 kg
Nadajnik do bram (fot. DEA Polska)

Ważna jest również wysokość nadproża, umożliwiająca montaż napędu. Praktycznie każdą bramę można wyposażyć w napęd elektryczny, a na wybór odpowiedniego modelu mają wpływ takie czynniki, jak powierzchnia bramy i częstotliwość jej otwierania. Napęd uruchamia się przyciskiem, kluczykiem, zamkiem kodowym lub falami radiowymi (nadajnikiem) w zależności od potrzeb użytkownika.

Aby zwiększyć zasięg nadajnika do odbiornika można podłączyć antenę (montowaną na zewnątrz garażu). Po wjeździe do garażu i opuszczeniu bramy oświetlenie zintegrowane z głowicą napędu wyłącza się automatycznie po określonym czasie.

Napędy wyposażone są również w funkcję delikatnego startu i stopu, co zapobiega jej uszkodzeniu. Po uruchomieniu skrzydło rusza wolno, osiąga standardową prędkość, a po pewnym czasie zwalnia, domykając bramę delikatnie i cicho. W przypadku braku napięcia bramę można odblokować od wewnątrz – pociągając za cięgno znajdujące się przy szynie prowadzącej.

Jeżeli garaż nie ma oddzielnego wejścia należy zadbać o to, aby instalator zamontował linkę stalową przymocowaną do klamki bramy, służącą do odblokowania napędu w przypadku braku zasilania. Klamka powinna być wtedy zabezpieczona zamkiem z wkładką patentową. Innym rozwiązaniem jest zestaw zasilania awaryjnego na baterię.

Bezpieczne otwieranie

By otwieranie i zamykanie bramy było bezpieczne, instaluje się fotokomórki. W przypadku gdy w linii zabezpieczonej fotokomórką pojawi się przeszkoda: np. dziecko lub samochód fotokomórka natychmiast wyłączy napęd. W części systemów montuje się również sprzęgła bezpieczeństwa. Gdy podczas zamykania skrzydło bramy natrafi na jakiś opór, zatrzyma się.

Fotobariera
 Fotobariera (fot. Dea Polska)

W niektórych systemach ruch bramy sygnalizowany jest pulsującym światłem lampy ostrzegawczej oraz sygnałem dźwiękowym. We wszystkich oferowanych napędach, istnieje możliwość ręcznego otwarcia bramy, w przypadku uszkodzenia automatyki lub przerwy w dopływie prądu.

O tym warto pamiętać

Kupując automatykę do bramy wjazdowej, należy sprawdzić:
  • stan techniczny oraz sztywność konstrukcji,
  • ciężar skrzydła bramy (informację uzyskamy od producenta bramy),
  • czy brama lekko się otwiera, czy obraca się na zawiasach lub przesuwa na prowadnicach - skrzydła bramy muszą poruszać się płynnie, bez tarć,
  • stabilność i stan ogranicznika zamknięcia, nie może być on obluzowany lub słabo przytwierdzony do podłoża, bo nacisk siłownika może go wyrwać.
Planując montaż automatyki do bram, musimy pamiętać o doprowadzeniu w pobliże bramy przewodów elektrycznych zasilających mechanizm. Konieczna jest również puszka, do której podłączone zostaną elementy napędu. Montaż automatyki do bramy wjazdowej to koszt od jednego do kilku tys. zł.

 

Joanna Dąbrowska

aktualizacja: 2009-12-21

Dodaj komentarz

Zdaniem naszych Czytelników

Przy trzecim zdjęciu jest błąd w opisie (to jest nadajnik a nie siłowniki i zdjęcie pochodzi z DEA Polska Sp.z o.o.)

Gość: serwisant DEA POLSKA

18 Gru 2009, 23:20

bardzo dobry tekst. sporo modeli na rynku, mozna sobie dopasowac do potrzeb. polecam tez przypilnowac montera - jak sie postara to i serwisowanie nie predko potrzebne bedzie. ja do swojego napedu faac zamowilem jeszcze czujnik przeszkody. brama przesuwna i zamontowany sprint (samoblokujacy, ...

Gość: jamroz

09 Kwi 2009, 14:46

Chcesz wiedzieć więcej - zajrzyj na Forum.BudujemyDom.pl
Zadaj pytanie naszemu ekspertowi
 

W jaki sposób zapewnić wentylację w garażu dobudowanym do budynku?

Odpowiedź eksperta: Pomieszczenie garażowe, niezależnie od tego, czy jest częścią domu, czy też stoi oddzielnie, powinno mieć zapewnioną dobrą wentylację.

topowe produkty

Bramy garażowe Normstahl

Normstahl to renomowana marka oferująca najwyższej jakości innowacyjne i zautomatyzowane systemy wejściowe przeznaczone do zastosowań domowych i przemysłowych. Bogata oferta trwałych produktów Normstahl - bezpiecznych, prostych w instalacji i wyjątkowo łatwych w obsłudze - jest obecna na rynku od 1946 r.
Najbardziej znane marki
Bramy garażowe - ranking rozpoznawalności firm i produktów
Monterzy firmy Hörmann z certyfikatami
Monterzy firmy Hörmann z certyfikatami Czternastu monterów bram i drzwi firmy Hörmann uzyskało status DOBRYCH MONTERÓW. Ich nazwiska zostaną umieszczone w wyszukiwarce internetowej ...
Automatyczne bramy garażowe WIŚNIOWSKI z nowym napędem METRO
Automatyczne bramy garażowe WIŚNIOWSKI z nowym napędem METRO Firma WIŚNIOWSKI przy współpracy z Somfy proponuje produkt, który sprosta najwyższym wymaganiom – automatyczne bramy garażowe z nowym napędem METRO.
Krispol uruchomił zimową Promocję bez VAT
Krispol uruchomił zimową Promocję bez VAT KRISPOL, producent bram, okien i rolet, przedstawił promocję zimową na produkty "wolne od VAT".
Zamknij okno x
Newsletter
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe
informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!
Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej.     
Dlaczego warto się zapisać?
W każdy czwartek otrzymasz darmowy poradnik budowlany na swój email, a w nim:
- aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego;
- porady budowlane;
- najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl; - zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
Zapisz się do newslettera
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Newsletter BudujemyDom.pl
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Miesięcznik Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!

Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej.

Dlaczego warto się zapisać?
W każdy czwartek otrzymasz darmowy poradnik budowlany na swój email, a w nim: aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego, porady budowlane, najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl, zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
x