Budujemy Dom
Wokół domu / Garaż / Artykuły

Wrota garażowe - pożądane cechy

O wygodnym korzystaniu z wrót garażowych decyduje kilka czynników, m.in. wielkość, sposób ich otwierania, odporność na włamanie czy dobra izolacyjność cieplna. Które są najistotniejsze?

Wymiary wrót garażowych

Wygodna brama garażowa
 (fot. Wiśniowski)

Wygodna brama garażowa powinna mieć przynajmniej 2,5 m szerokości oraz 2,2 m wysokości. Czasem spotyka się niższe, ale lepiej ich nie kupować, bo mogą być niewystarczające dla większego samochodu osobowego (typu van albo terenowego) lub auta z założonym bagażnikiem dachowym. Oczywiście, jeśli potrzebujemy garażu dla samochodu dostawczego, to wymagane wymiary wjazdu mogą być znacznie większe.

Szersze wrota garażowe są też godne polecenia, gdy stanowisko garażowe jest przesunięte względem osi bramy wjazdowej, a podjazd jest krótki – manewrowanie będzie ułatwione. W takiej sytuacji, gdy garaż jest dwustanowiskowy, lepiej zdecydować się na jedną szeroką bramę niż na dwie mniejsze, bo wjeżdżając i wyjeżdżając, będziemy mieć więcej swobody.

Wymiary otworu wjazdowego i garażu muszą zapewniać przestrzeń niezbędną do montażu
Wymiary otworu wjazdowego i garażu muszą zapewniać przestrzeń niezbędną do montażu (fot. Hörmann)

Koniecznie, i to najlepiej wybierając projekt, pamiętajmy, że dla bram, których skrzydło po otwarciu znajduje się pod sufitem – równolegle do niego lub zwinięte w kasecie – trzeba pozostawić jeszcze 20–30 cm miejsca pomiędzy krawędzią otwory wjazdowego a sufitem.

Wysokość garażu musi być o tyle większa od wysokości bramy, a minimalna dopuszczona przez prawo wysokość garażu wynosi zaledwie 2,2 m, po zamontowaniu bramy zmalałaby więc do 2 m, co jest dopuszczalne, ale niewygodne.

Jeśli mamy niski garaż, warto przemyśleć kupno bramy o skrzydłach otwieranych na zewnątrz lub składanych na bok (równolegle do ściany lub w kasecie). Wówczas wysokość garażu pozostanie niezmniejszona, ale te rozwiązania także nie są bez wad – pierwsze wymaga 130–150 cm miejsca na podjeździe na ruch skrzydła, drugie zaś zwęża garaż.

Najlepiej jeśli już w trakcie budowy mamy upatrzony jakiś model bramy, wówczas wystarczy zapytać sprzedawcy, jakie dokładnie wymiary powinien mieć otwór montażowy oraz czy np. krawędzie otworu powinny być już otynkowane. Jeśli nie jesteśmy zdecydowani, to lepiej pozostawić otwór za duży niż za mały oraz na razie go nie wykańczać, bo brama może wymagać np. montażu progu w podłodze.

Sposób otwierania wrót garażowych

Różne sposoby otwierania wrót garażowych pokazano na rysunkach. Najważniejsze różnice pomiędzy nimi są następujące:

  • wszystkie bramy, poza rozwieralną, zabierają nieco miejsca (20–30 cm) pod sufitem lub na ścianie pomieszczenia;

  • brama rozwieralna wymaga 130–150 cm miejsca na podjeździe na ruch skrzydła, brama uchylna ok. 60 cm, a pozostałe typy dodatkowego miejsca nie potrzebują. Oczywiście o ile brama jest wyposażona w napęd i zdalnie sterowana, inaczej musimy stanąć samochodem ok. 80 cm od niej, tak by do wrót dało się podejść i je otworzyć;

  • brama rozwieralna nie nadaje się do garaży zagłębionych w gruncie, chyba że pomiędzy nią a zjazdem pozostawimy ok. 1,5 m poziomej przestrzeni na ruch skrzydła;

  • brama rolowana boczna może poruszać się po łuku zamiast po prostej, ale takie ukształtowanie wjazdu w domach jednorodzinnych to rzadkość.
Brama garażowa rozwieralna - schemat Brama garażowa uchylna - schemat Brama garażowa segmentowa górna - schemat
 rozwieralna  uchylna  segmentowa górna
 Brama garażowa segmentowa boczna - schemat  Brama garażowa rolowana górna - schemat  Rodzaje bram garażowych
 segmentowa boczna rolowana górna


Każdy typ może być wyposażony w napęd, a bramy rolowane zawsze są sprzedawane wraz z napędem. Może być on mocowany do sufitu, ściany lub samych wrót.

Napęd można kupić od razu lub dopiero po pewnym czasie. Jednak kupno i montaż wraz z bramą obniży koszty robocizny i łatwiej będzie nam wynegocjować rabat.

Napęd do bram garażowych stał się już niemal standardem – wybiera go większość inwestorów
Napęd do bram garażowych stał się już niemal standardem – wybiera go większość inwestorów (fot. Nice)

Jeśli nie kupujemy napędu, to musimy być przygotowani na to, że ręczne otwieranie wrót jest niezbyt wygodne i wymaga pewnej siły. Wyjątkiem są tylko bramy rozwieralne, które można otwierać praktycznie „jednym palcem”.

Decyzja o kupnie bramy bez napędu, poza oczywiście względami ekonomicznymi, może być uzasadniona, gdy w naszej okolicy częste są przerwy w dostawie prądu.

Jeśli zaś i tak chcemy kupić bramę z napędem, a mamy garaż dwustanowiskowy, to musimy podjąć decyzję, czy zdecydować się na jedną dużą, czy też dwie mniejsze bramy. Na korzyść mniejszych wrót przemawia większa sztywność konstrukcji i łatwość montażu, ale zamiast jednego napędu będziemy musieli kupić dwa.

Odporność na włamanie

Pod względem odporności na włamanie bramy garażowe podlegają tej samej klasyfikacji co okna i drzwi. Tabela pokazująca, co oznaczają poszczególne klasy znajduje się w artykule: Czy opłaca się stosować okna o podwyższonej odporności na włamanie?.

W przypadku bram nie należy się spodziewać klasy wyższej niż 2–3, bo lepsze zabezpieczenie byłoby bardzo trudne. Dlatego jeśli zależy nam na bezpieczeństwie, bardziej uzasadniona wydaje się inwestycja w dobrą instalację alarmową.

Uwaga!Dobre zabezpieczenie jest szczególnie ważne, gdy w garażu znajdują się drzwi łączące go z domem – inaczej po sforsowaniu wrót garażowych niewidoczny już z zewnątrz złodziej mógłby nad nimi swobodnie „pracować”, wykorzystując do tego jeszcze narzędzia znalezione w garażu.

Izolacyjność cieplna wrót garażowych

Izolacyjność cieplna jest istotna, tylko jeśli garaż jest ogrzewany. W praktyce za w jakimś stopniu ogrzewany można uznać także garaż bez grzejników, ale znajdujący się w bryle domu, bo zwykle wtedy izolacyjność ścian i stropu sąsiadujących z nim pomieszczeń jest gorsza niż przegród zewnętrznych. W efekcie – czy tego chcemy, czy nie – garaż odbiera z nich nieco ciepła.

Dlatego ze względu na zmniejszenie strat ciepła i kosztów eksploatacji zaleca się wykonanie garażu jako obiektu jedynie dostawionego do zasadniczej bryły domu, z zachowaniem termoizolacji jak dla przegród zewnętrznych.

Jeśli garaż jest częścią bryły budynku, to lepiej wybrać bramę ocieplaną Jeśli garaż jest częścią bryły budynku, to lepiej wybrać bramę ocieplaną (fot. Krispol)


Jeśli brama garażowa ma być ocieplona, to im niższy będzie jej współczynnik U, tym lepiej, choć i tak przez bramę będzie uciekać kilkakrotnie więcej ciepła niż przez typową ścianę.

Bramy są sprzedawane od razu jako ocieplone lub nie, choć w przypadku rozwieralnych i uchylnych ich skrzydła można bez trudu ocieplić, mocując od wewnątrz kilkucentymetrową warstwę styropianu.

Szczelność wrót garażowych

Na straty ciepła nie mniejszy wpływ niż współczynnik U skrzydła ma szczelność bramy. Najszczelniejsze są bramy rozwieralne (ich budowa jest przecież bardzo podobna do zwykłych drzwi), a dodatkowo wiejący wiatr jeszcze dociska je do ościeżnicy.

Nieszczelności nie należy jednak traktować zawsze jako cechy negatywnej. Wentylacja garażu wymaga napływu świeżego powietrza i jeśli nie ma nieszczelności, to trzeba wykonać otwory wentylacyjne.

Naświetla i drzwi „serwisowe”

Zwykle w garażu nie tylko parkujemy samochód, ale trzymamy też rowery, kosiarkę i narzędzia. Dlatego dodatkowe zwykłe drzwi zewnętrzne są bardzo praktyczne
Zwykle w garażu nie tylko parkujemy samochód, ale trzymamy też rowery, kosiarkę i narzędzia. Dlatego dodatkowe zwykłe drzwi zewnętrzne są bardzo praktyczne (fot. Mirola)

Brama garażowa może mieć przeszklenie, dzięki któremu pomieszczenie będzie oświetlone światłem dziennym. Nawet niewielkie przeszklenie zdecydowanie zwiększa wygodę korzystania z garażu, bo wchodząc do niego na chwilę, nie musimy za każdym razem zapalać światła.

Jednak drzwi garażowe z naświetlami zwykle są wyraźnie droższe od standardowych, dlatego zamiast nich warto pomyśleć o wykonaniu w garażu zwykłego okna. Pamiętajmy jednak, że ściana z oknem musi się znaleźć w odległości co najmniej 4 m od granicy działki, bez okien zaś 3 m. Na to jednak też jest sposób, bo ściana z luksferami (pustakami szklanymi) traktowana jest tak jak i bez okien.

Dodatkowe drzwi prowadzące z garażu na zewnątrz mogą być bardzo przydatne, szczególnie, że w garażu często trzymamy kosiarkę, rowery czy narzędzia ogrodnicze. Wygodniej, jeśli, aby z nich skorzystać, otwierać będziemy drzwi zamiast bramy.

Godne polecenia są jednak raczej normalne drzwi zewnętrzne umieszczone z tyłu garażu, na tylnej lub bocznej ścianie, a nie tzw. drzwi serwisowe, stanowiące część skrzydła bramy. Drzwi umieszczone z tyłu będą lepsze choćby dlatego, że przechodząc z narzędziami lub rowerem obok zaparkowanego w garażu samochodu, możemy łatwo go zarysować.

Oczywiście musimy pamiętać, że ściana z drzwiami musi znaleźć się w odległości co najmniej 4 m od granicy działki.

Z forum.budujemydom.pl

Kupiłem bramę garażową otwieraną na pilota. (...) Po pierwsze, zimą nie muszę wychodzić, żeby ją otworzyć, tylko siedzę w cieplutkim samochodzie. Po drugie, jest bezpieczniej, bo nie trzeba zostawiać otwartego samochodu przed posesją na czas manewrowania przy zamku bramy. Złą stroną mojej automatyki jest jej głośna praca, co na dłuższą metę jest uciążliwe, ponieważ obok mam okno do kuchni. Poza tym, nie zamówiłem „awaryjnie” zamka na klucz i brama garażowa jest sterowana tylko pilotem. Czasem zdarza się, że zapomnę wymienić baterie i nie mogę dostać się do garażu. A baterie zużywają się zadziwiająco szybko.

Jaki macie kolor okien w domkach, albo jaki będziecie mieli? Drzwi, brama garażowa w tym samym kolorze, czy może innym?

 

Jarosław Antkiewicz

aktualizacja: 2011-05-18

Dodaj komentarz

Najbardziej znane marki
Bramy garażowe
Łatwiejsze sterowanie napędami Hörmann dzięki nowej aplikacji BiSecur
Łatwiejsze sterowanie napędami Hörmann dzięki nowej aplikacji BiSecur Bramka LAN / WLAN BiSecur firmy Hörmann pozwala na niezwykle wygodne sterowanie napędami do bram garażowych i wjazdowych, drzwiami zewnętrznymi ...
Kolekcja WIŚNIOWSKI Home Inclusive nagrodzona w konkursie Dobry Wzór Roku 2014
Kolekcja WIŚNIOWSKI Home Inclusive nagrodzona w konkursie Dobry Wzór Roku 2014 W czwartek, 23 października 2014 r. w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, podczas uroczystej Gali, wręczone zostały nagrody ...
Nowa linia bram garażowych Normstahl Entrematic
Nowa linia bram garażowych Normstahl Entrematic Normstahl Entrematic opublikował folder przedstawiający zarówno cechy, jak i korzyści poszczególnych bram garażowych segmentowych. Nowy ...
Newsletter BudujemyDom.pl
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Miesięcznik Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!
Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej. Do rozdania mamy 50 egzemplarzy. Ty otrzymasz jeden z nich całkowicie za darmo.
Dlaczego warto się zapisać?
Aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego, porady budowlane, najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl, zapowiedź tematu tygodnia oraz raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
x

Zamknij okno x
Newsletter
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe
informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!
Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej. Do rozdania mamy 50 egzemplarzy. Ty otrzymasz jeden z nich całkowicie za darmo.     
Dlaczego warto się zapisać?
- aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego;
- porady budowlane;
- najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl;
- zapowiedź tematu tygodnia oraz raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
Zapisz się do newslettera
Klub Budujących Dom


Wymień się doświadczeniami i informacjami z innymi czytelnikiami budującymi własny dom

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze
  •  
    Vademecum Domu Energooszczędnego
  •  
    ABC Budowania
  •  
    Dom Polski
  •  
    Wnętrza
Wydanie tabletowe