Budujemy Dom
Wokół domu / Garaż / Artykuły

Brama segmentowa i napęd działają bezawaryjnie. Piloty do wymiany

Jak dotąd, brama i napęd działają bezawaryjnie. Jedyne piloty wymagają wymiany co 2–3 lata, ponieważ wycierają się gumowe elementy. Po upływie gwarancji zniszczonych markowych pilotów, serwisant okazał ludzką twarz... - mówi Artur, Członek Klubu Budujących Dom, który bramę garażową użytkuje od 2007 r.

Parametry garażu: w bryle budynku, na dwa samochody, powierzchnia 28 m2. Ściany z bloczków silikatowych i wełny mineralnej o gr. 15 cm. Garaż ogrzewany w zimie do temperatury 10°C.

Brama segmentowa pomalowana farbą proszkową podobną do koloru tynku

Charakterystyka segmentowej bramy garażowej:

  • brama segmentowa, górna; 
  • wykonana z przetłaczanych paneli aluminiowych, izolowanych pianką poliuretanową o gr. 40 mm, pomalowana farbą proszkową RAL w kolorze kremowym; 
  • wymiary 470 x 240 cm; 
  • 2 metalowe pochwyty;
  • gwarancja 4 lata;
  • brama kupiona z napędem i usługą monterską; 
  • napęd łańcuchowy, siła uciągu 550 N, wykrywanie przeszkody; 
  • sterowanie 3 pilotami czterokanałowymi; 
  • przycisk na ścianie garażu.

Decyzja: gotowy projekt przewidywał pod dachem domu mały garaż na jeden samochód, ale powiększyłem go, żeby zmieścił się drugi. Droga do garażu ma kształt ostrego łuku i szerokość 6 m, więc wymiary otworu garażowego dobrałem tak, żeby wjazd był możliwie wygodny. Dopasowując wysokość, uwzględniłem ewentualne parkowanie wyższych aut, np. typu SUV.

Wiedząc, że zastosuję jedną szeroką bramę, po której podniesieniu garaż się wychłodzi, już w trakcie budowy zaizolowałem wełną mineralną o gr. 10 cm sufit garażu i wewnętrzną ścianę między nim a resztą domu. Do zamykania garażu kupiłem wysokiej jakości wyroby, które mają szansę przez długie lata pracować bezawaryjnie.

Bramę segmentową od polskiego producenta zamówiłem u lokalnego autoryzowanego dystrybutora, a jego specjalista od sterowania dobrał markowy napęd wraz z pilotami. Zamontował przy wewnętrznych drzwiach z garażu do domu również przycisk, sterujący bramą. Wybrałem wrota bez prześwietleń, ponieważ garaż ma 3 okna w ścianach. Nie widziałem potrzeby zamawiania wrót z drogimi zabezpieczeniami antywłamaniowymi, bo domu strzeże firma monitorująca.

Napęd i ułożenie wrót w pozycji otwartej – horyzontalnej Pochwyt ułatwia ręczne podnoszenie wrót. Dolna uszczelka nie przymarza do progu

Segmentowa brama garażowa - rady i przestrogi:

  • Przycisk sterowania przy wewnętrznym wyjściu z garażu do domu
    Monterzy sami dokonali pomiarów garażu. Miał już wylaną betonową posadzkę i wiedziałem, że później wykończę ją żywicą, co dawało im sygnał, że nie trzeba będzie po jej ułożeniu powtórnie pasować bramy. Montując prowadnice i napęd, musieli za to, poprzez warstwę ocieplenia, dobijać się do betonu. Montaż trwał 2 dni. Jak dotąd, brama i napęd działają bezawaryjnie.

    Jedyne piloty wymagają wymiany co 2–3 lata, ponieważ wycierają się gumowe elementy. Po upływie gwarancji zniszczonych markowych pilotów, serwisant okazał ludzką twarz. Zaoferował tańsze zamienniki od innego producenta. Mają lepszą jakość, twardość, design, a kosztują 40–50 zł mniej.

    Kiedy spaliła się nietypowa żarówka w napędzie, ten sam technik doradził, żeby zastąpić ją żarówką ze… Stara. Zamiast 60 zł, zapłaciłem 6 zł. Choć jest nas dwoje, od początku zamówiłem 3 piloty, żeby jeden można było dać np. rodzinie, pani sprzątającej, sąsiadom. Awaryjny pilot nie leży w szufladzie!

    Posługujemy się pilotami czterokanałowymi, ponieważ oprócz obsługi naszych bram: garażowej i wjazdowej, sterują też bramą garażową w pobliskim domu rodziny, co przydaje się, np. podczas urlopów.

  • Kamera termowizyjna potwierdziła, że U całej bramy trzyma dobre parametry. To ważne, żeby w ogrzewanym garażu izolacja i uszczelnienie wrót były prawidłowe.

  • System ręcznego podnoszenia bramy uruchamialiśmy zaledwie kilka razy. Żona potrzebowała wtedy mojej konsultacji przez telefon, bo nie pamiętała, co i gdzie trzeba odblokować. Narzekała również na ciężar wrót. W takich momentach bardzo przydają się pochwyty po ich obu stronach, które na szczęście zamówiłem od razu. Warto je mieć – to wydatek do 50 zł za sztukę. Co 2 lata smaruję prowadnice gęstym smarem maszynowym Towot i wrota płynnie pracują.

Segmentowa brama garażowa - koszty z montażem:

  • brama 4200 zł, 
  • napęd 2100 zł. 
  • wymiana pilotów – 70 zł za sztukę.
Mechanizm łańcuchowy napędu

Lilianna Jampolska

aktualizacja: 2017-08-01

Dodaj komentarz

Zadaj pytanie naszemu ekspertowi
 
Hörmann Konsumenckim Liderem Jakości 2017
Hörmann Konsumenckim Liderem Jakości 2017 Po raz kolejny firma Hörmann otrzymała Złote Godło w konkursie Konsumencki Lider Jakości. Głosami konsumentów w kategorii "bramy garażowe" ...
Złoto dla Krispol za energooszczędny komplet stolarki dla domu
Złoto dla Krispol za energooszczędny komplet stolarki dla domu Firma KRISPOL, polski producent bram, okien, rolet oraz drzwi wejściowych, został laureatem nagrody - Złotego Godła - Najwyższa Jakość ...
KRISPOL stawia na rozwój sieci partnerskiej
KRISPOL stawia na rozwój sieci partnerskiej Firma KRISPOL, polski producent bram, okien, rolet oraz drzwi wejściowych, prężnie rozwija swoją sieć sprzedaży stolarki otworowej i osłon. ...
Najbardziej znane marki
Bramy garażowe - ranking rozpoznawalności firm i produktów
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Budujemy Dom
Mamy dla Ciebie prezent!
Zapisz się do bezpłatnego newslettera BudujemyDom.pl i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie miesięcznika "Budujemy Dom".
W każdy czwartek otrzymasz darmowy
poradnik budowlany, a w nim:
  • aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego,
  • porady budowlane,
  • najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl,
  • zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie
    w pełnej wersji.

Czas na wnętrze