Brama segmentowa - montaż napędu z myślą o emeryturze

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 4-5 minut
Brama segmentowa - montaż napędu z myślą o emeryturze

Brama garażowa i napęd działają bezawaryjnie. Od momentu dołożenia napędu tylko raz zadrżałem, kiedy brama raptownie zatrzymała się podczas zamykania... - mówi Grzegorz, Członek Klubu Budujących Dom, który bramę garażową użytkuje od 8 lat.

aktualizacja: 2021-04-01 07:53:00

Parametry garażu: w bryle budynku, na jeden samochód, powierzchnia 22 m2. Ściany z cegły silikatowej i styropianu o gr. 10 cm. Garaż ogrzewany w zimie do temperatury 4-5°C.

Brama segmentowa z napędem - charakterystyka:

  • Brama segmentowa, górna, z ocynkowanych paneli stalowych, izolowanych pianką poliuretanową o gr. 46 mm, wykończona okleiną z tworzywa sztucznego na zewnątrz w kolorze brązowym, wewnątrz - białym; wymiary 240 x 210 cm. 
  • Brama kupiona w 2006 r. z usługą monterską. 
  • Napęd z paskiem kewlarowym i enkoderem do wykrywania przeszkód, siła uciągu 600 N; gwarancja 2 lata; zamontowany w 2013 r. 
  • Sterowanie 3 pilotami dwukanałowymi.

Decyzja: po wylaniu betonowej posadzki w garażu i ociepleniu ścian i sufitu, zamówiłem, u dystrybutora bram polskiego producenta, solidnie zaizolowane i uszczelnione wrota bez napędu. Firmę tę polecił mi człowiek, montujący u nas wszystkie drzwi. Wybrałem bramę segmentową górną, bo zajmuje mniej miejsca niż uchylna, a mój garaż jest mały. W latach 2006–2013 bramę obsługiwaliśmy ręcznie i zamykaliśmy kluczem. Nie było to komfortowe rozwiązanie, ale nawet żona potrafiła ją unosić i opuszczać siłą własnych mięśni.

Ze względu na jesienną i zimową niepogodę oraz myśląc o zbliżającej się emeryturze, najpierw, w 2013 r., zdecydowałem się zamontować napęd w dwuskrzydłowej bramie wjazdowej na działkę. Kupiłem go przez Internet i wezwałem z okolicy montera bram do jego zainstalowania. Podczas realizowania usługi, monter obejrzał bramę garażową i zaoferował do niej napęd włoskiego producenta. Sprzedał go wraz z usługą monterską po cenie atrakcyjnej dla obu stron.

Od tamtej pory znacząco poprawił się komfort użytkowania obu bram. Świetnie, że wreszcie dołożyliśmy napęd, bo w miarę upływu lat i coraz większej utraty sił będzie dla nas coraz bardziej przydatny!

Okleina z tworzywa sztucznego nie płowieje, ponieważ brama jest skierowana na północ
Okleina z tworzywa sztucznego nie płowieje, ponieważ brama jest skierowana na północ
Brama segmentowa jest szczelna i dobrze zaizolowana pianką poliuretanową o gr. 46 mm
Brama segmentowa jest szczelna i dobrze zaizolowana pianką poliuretanową o gr. 46 mm. Biały kolor rozjaśnia garaż
Przez 6 lat bramę obsługiwano ręcznie i zamykano na klucz

Brama segmentowa z napędem - rady i przestrogi:

  • Brama garażowa i napęd działają bezawaryjnie. Od momentu dołożenia napędu tylko raz zadrżałem, kiedy brama raptownie zatrzymała się podczas zamykania i od razu sprawdziłem, czy nie pękły sprężyny bramy i pasek kewlarowy naciągu. Okazało się, że zareagowała na kabel, który wisiał w świetle otworu wjazdowego. Przekonałem się, jak znakomicie działa funkcja napędu wykrywająca przeszkody i jestem teraz bardziej spokojny o bezpieczeństwo wnuczek. Nie zainstalowałem fotokomórki, więc uważamy na dzieci, kiedy operujemy pilotami. Rozważę zainstalowanie przy wewnętrznych drzwiach między garażem a domem naściennego przycisku sterującego bramą, bo może być bardzo użyteczny na co dzień. Nie zawsze mamy piloty pod ręką. Na razie używamy dwukanałowych pilotów, ale pomyślałem, że warto nimi sterować również furtką oraz oświetleniem, więc następne będą już czterokanałowe. Montaż bramy garażowej trwał 5 godzin, a dołożenie napędu jeszcze krócej.
  • Nie smaruję części mechanicznych bramy, bo nie miałem takiego zalecenia od monterów, ale je regularnie odpylam odkurzaczem centralnym, który znajduje się w garażu. Wrota myję po zimie równocześnie z kostką brukową wokół domu, używając środka do mycia samochodów. 
Linka do ręcznej obsługi bramy podczas braku zasilania elektrycznego
Linka do ręcznej obsługi bramy podczas braku zasilania elektrycznego
W 2013 r. bramę zaopatrzono w napęd z paskiem kewlarowym
W 2013 r. bramę zaopatrzono w napęd z paskiem kewlarowym

Koszty montażu segmentowej bramy garażowej z napędem:

  • brama 2800 zł, 
  • napęd 800 zł.

Redaktor: Lilianna Jampolska
Na zdjęciu otwierającym: Napęd ma lampę dodatkowo oświetlającą garaż

Zdaniem naszych Czytelników

Gość Qba

14 Nov 2014, 12:34

powoli przyzwyczajam sie do mysli, ze jestem rekordzistą ;) moja brama hormanna i naped powoli powoli zblizają sie do dwudziestolecia. na razie nie wymieniam, bo wszystko działa

Wiecej na Forum BudujemyDom.pl

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły