Budujemy Dom
Wokół domu / Garaż / Artykuły

Montaż bramy i napędu warto powierzyć wyspecjalizowanym fachowcom!

Ja kupiłem elementy bramy w firmie, w której wybrałem stolarkę okienną i drzwiową, a montowali je podczas budowy murarze, wstawiający okna. Gdzieś komuś uleciały ważne szczegóły doboru i montażu napędu! - mówi Tomek, który wraz z Agnieszką są Członkami Klubu Budujących Dom, segmentową bramę garażową użytkują od 2008 r.

Nowy siłownik do bramy o wym. 4750 x 2250 mm ma siłę uciągu 1150 N i mechanizm łańcuchowy.
Parametry garażu: w bryle budynku, na 2 samochody, powierzchnia 32 m2. Garaż ogrzewany w zimie do temperatury 5°C.

Charakterystyka:

  • Brama – segmentowa górna, wykonana z ocynkowanej blachy stalowej, izolowana pianką poliuretanową o gr. 46 mm, wykończona laminatem z tworzywa sztucznego; 4750 x 2250 mm. 
  • Napęd – najpierw boczny z paskiem kewlarowym, obecnie – górny, z mechanizmem łańcuchowym; siła uciągu 1152 N. 
  • Sterowanie – 2 piloty czterokanałowe.

Decyzja: chcieliśmy mieć wygodny szeroki wjazd do garażu, dlatego już podczas budowy domu poszerzyliśmy otwór wjazdowy o 60 cm. To był dobry ruch, podobnie jak zastosowanie bramy segmentowej, otwieranej do góry. Zły – wyposażenie bramy w boczny napęd.

Bramę, od strony wnętrza garażu, wykończono laminatem w białym kolorze.
Bramę, od strony wnętrza garażu, wykończono laminatem w białym kolorze.

Montaż bramy i napędu - rady i przestrogi:

  • Tomek: początkowo napęd, o sile uciągu 600 N, pracujący na pasku kewlarowym, zamontowano na bocznej prowadnicy. Po dwóch latach zaczęły się problemy – brama nie domykała się, albo odbijała od podłoża i leciała do góry. Kilka razy udało się wyregulować siłę uciągu, ale co jakiś czas problem powracał. Zawołałem więc innego speca od bram. Od razu orzekł, że przy tak szerokiej i ciężkiej bramie nie powinno się stosować napędu z boku, tylko na górze. Takie położenie, jak u nas, powodowało tendencję do skręcania sprężyn w prowadnicach.

    Napęd ostatecznie wyzionął ducha, gdy przypadkowo w jego mechanizm wkręcił się plastikowy worek. W 2014 r. wymieniłem go na nowy. Tym razem ma 1150 N siły uciągu i mechanizm łańcuchowy, a fachowiec zamontował go na prowadnicy górnej. Różnica jakościowa jest ogromna! Poprzednio brama skrzypiała i wolno się poruszała, obecnie pracuje szybko, płynnie i cicho. No i się nie psuje. W praktyce trochę przeszkadza, że ma gorzej działające piloty, stare otwierały bramę z odległości 100 m, a obecne – łapią sygnał praktycznie dopiero pod wjazdem na działkę.

    Cała przeróbka, czyli naprawa wrót i montaż napędu trwały niecałą dniówkę. Wniosek – montaż bramy i napędu warto powierzyć wyspecjalizowanym fachowcom. Ja kupiłem elementy bramy w firmie, w której wybrałem stolarkę okienną i drzwiową, a montowali je podczas budowy murarze, wstawiający okna. Gdzieś komuś uleciały ważne szczegóły doboru i montażu napędu!

  • Aga: dziś już wiemy, że otwór wjazdowy mógłby być jeszcze szerszy o jakieś 20–30 cm. Druga sprawa – trochę zbyt blisko względem ogrodzenia posadowiliśmy dom. Podjazd ma 7 m długości, ale gdyby miał 10 m, wygodniej by się po nim wjeżdżało samochodami do garażu. To takie drobne błędy, popełniane przy budowie pierwszego domu!

Montaż bramy i napędu - koszty:

  • brama z napędem i montażem 4500 zł, 
  • nowy napęd 1600 zł, 
  • montaż napędu + serwis całej bramy 400 zł.

Lilianna Jampolska

aktualizacja: 2016-09-27

Dodaj komentarz

Zadaj pytanie naszemu ekspertowi
 
Novomatic 563 S - energooszczędny napęd podsufitowy Novoferm
Novomatic 563 S - energooszczędny napęd podsufitowy Novoferm Napęd podsufitowy Novoferm Novomatic 563 S, produkowany w Niemczech, przeznaczony do bram o powierzchni do 15 m2, o prędkości otwierania/zamykania ...
Krispol laureatem Złotego Godła 2017 za energooszczędny komplet stolarki dla domu
Krispol laureatem Złotego Godła 2017 za energooszczędny komplet stolarki dla domu Firma KRISPOL, wiodący polski producent bram, okien, rolet oraz drzwi wejściowych został laureatem nagrody - Złotego Godła - Najwyższa ...
Brama RenoMatic 2017 - ciepła i komfortowa
Brama RenoMatic 2017 - ciepła i komfortowa Brama RenoMatic 2017 marki Hörmann to automatyczna brama segmentowa zbudowana z pełnych segmentów grubości 42 mm o wysokiej izolacyjności cieplnej.

Dwa powody wymiany bramy garażowej

W 2008 r. kupiliśmy dom z garażem z uchylną bramą, którą obsługiwało się pilotem. Napęd był okay, lecz inne parametry bramy nie były wygodne - mówią Joanna i Adam – Czytelnicy Budujemy Dom, którzy uchylną bramę garażową użytkowali w latach 2008–2014, a segmentową górną – od 2014 r

topowe produkty

Bramy garażowe i drzwi wejściowe Hörmann - bezpieczeństwo i komfort

W czasach budownictwa energooszczędnego coraz częściej przywiązujemy wagę do izolacyjności cieplnej stolarki otworowej. Dlatego bramy garażowe w tegorocznej ofercie promocyjnej firmy Hörmann są grubsze i cieplejsze od tych z ubiegłorocznej promocji.
Najbardziej znane marki
Bramy garażowe - ranking rozpoznawalności firm i produktów
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Budujemy Dom
Mamy dla Ciebie prezent!
Zapisz się do bezpłatnego newslettera BudujemyDom.pl i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie miesięcznika "Budujemy Dom".
W każdy czwartek otrzymasz darmowy
poradnik budowlany, a w nim:
  • aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego,
  • porady budowlane,
  • najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl,
  • zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie
    w pełnej wersji.

Czas na wnętrze