Budujemy Dom
Wokół domu / Garaż / Artykuły

Bramy rolowane

Bramy rolowane nie wymagają dodatkowego miejsca na podjeździe podczas otwierania, ale ze względu na wysoką cenę stosuje się je w sytuacjach, w których względy architektoniczne uniemożliwiają montaż pozostałych typów bram.

Są to właściwie masywne rolety zbudowane z poziomych (aluminiowych lub stalowych) profili dwuściennych, wypełnionych bezfreonową pianką poliuretanową. Profile są łączone ze sobą na pełne lub perforowane zaczepy.

Wygląd bram rolowanych jest różny w zależności o kształtu, wymiarów i wykończenia pancerza. Profile mogą być gładkie lub tłoczone, bardziej lub mniej wypukłe, a ich powierzchnia jest lakierowana proszkowo farbami epoksydowymi.

Budowa bramy rolowanej
 Brama rolowana

Powłoki te są odporne na ścieranie i działanie promieni słonecznych, umożliwiają również wybór szerokiej gamy kolorystycznej. W ofercie standardowej dostępne są przeważnie dwa kolory pancerza, np. brązowy i biały, ale za dopłatą można wybrać inne.

W celu doświetlenia pomieszczenia stosowane są profile z przeszkleniami ze szkła akrylowego lub poliwęglanu. Bramy rolowane wyposażone są w napęd wyłącznie elektryczny (zasilany np. napięciem 230 V). Może być z nim zintegrowany odbiornik radiowy.

Standardowo bramy rolowane wyposażone są wyłącznie w napęd elektryczny
Standardowo bramy rolowane wyposażone są wyłącznie w napęd elektryczny (fot. Mirola)

Napęd uruchamiany jest za pomocą jednego lub kilku przycisków na skrzynce sterowniczej. Czerwony przycisk pełni funkcję sterowania ręcznego góra-stop-dół. Niektórzy producenci oferują korbę do awaryjnego otwierania (w przypadku braku zasilania) i zdalne sterowanie.

System zdalnego sterowania może zawierać np. jeden lub dwa piloty, za pomocą których można wysyłać polecenia do odbiornika zintegrowanego z napędem.

Natomiast bardziej rozbudowany system zabezpieczeń, np. fotokomórka lub zamek kluczykowy do odblokowania bramy podczas braku zasilania, wymaga dopłaty.

Bramy rolowane wyposażane są ponadto w blokadę uniemożliwiającą podważenie przez intruza. Może to być – oprócz blokady silnikiem – dodatkowa blokada mechaniczna (np. zapadki segmentowe, zamek z wkładką bębenkową klasy C).

Podczas podnoszenia bramy pancerz nawijany jest na wał napędowy (rurę nawojową) mieszczący się w kasecie. Średnica zwiniętego pancerza może przekraczać 35 cm i jest zależna od wysokości otworu (liczby profili), średnicy rury nawojowej i grubości profili (grubość izolacji pancerza nie przekracza 20 mm).

Elementami każdej bramy rolowanej są również dwie szyny prowadzące, po których na specjalnych rolkach przesuwa się pionowo pancerz. W prowadnicach stosuje się uszczelnienie szczotkowe, które dodatkowo izoluje i wycisza bramę. Dolny element pancerza może być zakończony uszczelką gumową przylegającą szczelnie do podłogi.

Bramy rolowane montowane są przeważnie na dwa sposoby – przed otworem (na zewnątrz) lub za otworem (wewnątrz). Garaż musi mieć nadproże – niezbędne do zamocowania kasety. Po bokach pomieszczenia należy pozostawić miejsce szerokości kilkudziesięciu milimetrów. Maksymalna powierzchnia bramy rolowanej może wynosić około 20 m², a ciężar 1 m² to około 8 kg.

Redakcja BD

aktualizacja: 2009-09-17

Zdaniem naszych Czytelników

witam. od jakiegoś czasu mam zamontowaną właśnie taką bramę rolowaną z firmy, której przedstawiono zdjęcie poglądowe i muszę przyznać, że jestem w stu procentach zadowolony ;] polecam.

Gość użytkownik bramy

26 Sty 2011, 16:45

Chcesz wiedzieć więcej - zajrzyj na Forum.BudujemyDom.pl

Dodaj komentarz

Zadaj pytanie naszemu ekspertowi
 
WIŚNIOWSKI w odsłonie smartCONNECTED
WIŚNIOWSKI w odsłonie smartCONNECTED W zakresie bram garażowych, bram wjazdowych oraz drzwi wejściowych marka WIŚNIOWSKI proponuje przejście z epoki automatyzacji do świata ...
25% rabatu na 25-lecie. Konkurs jubileuszowy firmy Hörmann
25% rabatu na 25-lecie. Konkurs jubileuszowy firmy Hörmann Firma Hörmann Polska świętuje 25-lecie istnienia. Z tej okazji ogłosiła konkurs jubileuszowy pod hasłem "Mam bramę Hörmann…"
Bramy garażowe KRISPOL napędzane automatyką bez VAT
Bramy garażowe KRISPOL napędzane automatyką bez VAT Przy zakupie dowolnego modelu segmentowej bramy garażowej KRISPOL, automatyka STARCUS jest dostępna w cenie obniżonej o wartość podatku VAT.

Bramy dwuskrzydłowe

Bramy dwuskrzydłowe – niegdyś bardzo popularny sposób na zamknięcie garażu – obecnie zostały wyparte przez inne typy bram. Ze względu na prostą konstrukcję mogą być produkowane w bardzo dużym przedziale wymiarowym: o wysokości przekraczającej 4 m i szerokości nawet do 6 m.
Najbardziej znane marki
Bramy garażowe - ranking rozpoznawalności firm i produktów
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Newsletter BudujemyDom.pl
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Miesięcznik Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!

Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej.

Dlaczego warto się zapisać?
W każdy czwartek otrzymasz darmowy poradnik budowlany na swój email, a w nim: aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego, porady budowlane, najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl, zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
x