Budujemy Dom
Wokół domu / Garaż / Porady ekspertów

Czy do każdej bramy garażowej można zamontować napęd?

Czy do każdej bramy garażowej podnoszonej lub segmentowej można zamontować mechanizm z napędem elektrycznym oraz zdalne jej sterowanie?

Odpowiedź eksperta: Wszystkie rodzaje bram garażowych można wyposażyć w jednostkę napędową z silnikiem elektrycznym. Przy dużych bramach jest to niezbędne ze względu na ich ciężar i szybkość otwierania.

Przeniesienie napędu z silnika na mechanizm otwierania następuje poprzez przekładnię ślimakową oraz układ łańcuchowy, linowy bądź z paskiem zębatym. Jednostkę napędową dobiera się do konkretnej bramy uwzględniając jej ciężar, częstotliwość oraz szybkość otwierania.

Producenci tych urządzeń wyraźnie oddzielają modele przeznaczone do pracy w indywidualnych garażach od tych dostosowanych do intensywnej pracy w garażach zbiorowych. Szybkość otwierania bramy ma istotny wpływ na przepustowość przejazdu. Przy niewielkich wymaganiach nie przekracza ona 0,3 m/s, ale gdy wymagane jest jej szybkie otwieranie może dochodzić do 1,5 m/s. Większość napędów jest wyposażona w funkcję łagodnego zatrzymania, co zapobiega uderzeniu przy zamykaniu bramy.

Przy zastosowaniu napędu mechanicznego konieczne jest zapewnienie możliwości awaryjnego jej otwierania w czasie przerw w zasilaniu lub uszkodzeniu sterowania. Rozłączalne sprzęgło oraz mechanizm korbowy lub linowy umożliwiają wtedy ręczne podniesienie bądź opuszczenie bramy. Bramy garażowe z napędem mechanicznym przystosowane są do współpracy z urządzeniami do zdalnego sterowania.

Sygnał do otwarcia bramy może być przekazywany radiowo, z czytnika kart magnetycznych lub poprzez pętlę indukcyjną. Przy sterowaniu radiowym transmisja sygnału z nadajnika wielokanałowego umożliwia również niezależne uruchamianie np. oświetlenia i bramy wjazdowej. Natomiast praca z użyciem tzw. kodu kroczącego, zabezpiecza przed przypadkowym uruchomieniem bramy z obcego nadajnika.

Przy zdalnym sterowaniu pracą bramy konieczne jest zainstalowanie układu zabezpieczającego przed jej zamknięciem w sytuacji, gdy w świetle ościeża znajdzie się jakaś przeszkoda. Najczęściej taką rolę pełni bariera fotoelektryczna na promienie podczerwone, która wykrywa przeszkody i automatycznie blokuje zamykanie bramy. Systemy sterowania mogą być programowane pod kątem trybu ich pracy.

Najczęściej pracują w cyklu „otwarcie na sygnał – zamknięcie po nastawionym czasie”, ale można je także zaprogramować na niezależne otwieranie i zamykanie, częściowe otwarcie itp.

Redakcja BD

fot. Hörmann

aktualizacja: 2012-12-27

Dodaj komentarz

Zadaj pytanie naszemu ekspertowi
 
Złoto dla Krispol za energooszczędny komplet stolarki dla domu
Złoto dla Krispol za energooszczędny komplet stolarki dla domu Firma KRISPOL, polski producent bram, okien, rolet oraz drzwi wejściowych, został laureatem nagrody - Złotego Godła - Najwyższa Jakość ...
KRISPOL stawia na rozwój sieci partnerskiej
KRISPOL stawia na rozwój sieci partnerskiej Firma KRISPOL, polski producent bram, okien, rolet oraz drzwi wejściowych, prężnie rozwija swoją sieć sprzedaży stolarki otworowej i osłon. ...
Brama garażowa LPU 67 Thermo o grubości 67 mm
Brama garażowa LPU 67 Thermo o grubości 67 mm Hörmann rozszerza swoją ofertę dobrze izolowanych termicznie bram garażowych. Oprócz bram segmentowych o grubości 42 mm, które doskonale ...
Najbardziej znane marki
Bramy garażowe - ranking rozpoznawalności firm i produktów
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Budujemy Dom
Mamy dla Ciebie prezent!
Zapisz się do bezpłatnego newslettera BudujemyDom.pl i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie miesięcznika "Budujemy Dom".
W każdy czwartek otrzymasz darmowy
poradnik budowlany, a w nim:
  • aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego,
  • porady budowlane,
  • najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl,
  • zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie
    w pełnej wersji.

Czas na wnętrze