Budujemy Dom
Wokół domu / Garaż / Artykuły

Bramy garażowe. Które rozwiązanie wybrać?

O miejscu do parkowania samochodu trzeba pomyśleć już na etapie projektowania domu. Wtedy najłatwiej będzie zaplanować je tak, by udało się dobrać bramę  garażową o standardowych wymiarach. Dzięki temu zaoszczędzimy sporą sumę, bo wykonywane na zamówienie nietypowe skrzydła garażowe są często o kilkadziesiąt procent droższe. A oto jakie bramy garażowe mamy do wyboru.
Brama garażowa skrzydłowa
 (fot. S. Kasper)

BRAMY ROZWIERALNE INACZEJ SKRZYDŁOWE

 Rozwiązanie najstarsze, podobne do zwykłych drzwi. Tak jak one, mogą być jedno - lub dwuskrzydłowe, choć tych pierwszych praktycznie nie produkuje się seryjnie.

Otwierane na zewnątrz pojedyncze skrzydło zajmuje bardzo dużo miejsca i utrudnia parkowanie, trzeba więc między garażem a ogrodzeniem zostawić długi podjazd - szerokość bramy plus długość samochodu. Znacznie mniej miejsca w trakcie otwierania wymagają bramy dwuskrzydłowe, dlatego są częściej wybierane.

 Bramy rozwieralne składają się z ościeżnicy i skrzydeł umocowanych na zawiasach. Wykonywane są zazwyczaj z drewna sosnowego, dębowego lub świerkowego, a otwierane i zamykane najczęściej ręcznie. Zimą często przysparzają kłopotów, bo zanim się je otworzy, sprzed garażu trzeba odgarnąć śnieg.

 Wady bram rozwieralnych odzwierciedla w pewnym stopniu ich niewygórowana cena. Mają też jednak bezsprzeczną zaletę: jest nią prosta konstrukcja, a co za tym idzie - łatwość montażu.

Brama garażowa uchylna
 (fot. Wimar)

BRAMY UCHYLNE (PŁYTOWE)

 Przeznaczone są głównie do garaży na jeden samochód, ponieważ ich standardowa szerokość nie przekracza zwykle 3 m (wysokość wynosi nie więcej niż 2,3 m), jest niewiele firm, które produkują bramy uchylne o szerokości 4 lub 5 m.

Konstrukcja bram garażowych uchylnych może być dwojakiego rodzaju: płytowa - o konstrukcji z blachy usztywnionej płaskownikami stalowymi. Jej wierzchnią warstwę stanowi najczęściej ocynkowana blacha stalowa pokryta poliestrem; ramowa - jej główny trzon stanowi stalowa lub drewniana rama, którą można wypełnić blachą stalową pokrytą poliestrem, deskami drewnianymi lub poszyciem ze sklejki.

 Bramy uchylne są łatwe w obsłudze i bezpieczne dla użytkowników. Ciężar bramy jest zrównoważony sprężynami, więc schowanie jej pod sufitem nie wymaga użycia dużej siły. Precyzyjne prowadzenie w szynach i kilkustopniowe zawieszenie gwarantują ciche poruszanie się skrzydła.

Po jego opuszczeniu bramę można zamknąć na klucz, spowoduje to uruchomienie systemu ryglowania. Standardowym zamknięciem jest zamek z wkładką umieszczony w centralnym miejscu bramy, współpracujący z jedno- lub dwupunktowym systemem ryglowania (istnieją także bramy z trzy- lub czteropunktowym systemem regulowania).

Brama garażowa segmentowa
 (fot. Krispol)

BRAMY SEGMENTOWE (SEKCYJNE)

 Są idealne do garaży, z których wyjeżdża się bezpośrednio na ulicę, ponieważ podczas otwierania nie wysuwają się przed budynek, nie utrudniają zatem manewrowania samochodem nawet na podjazdach łukowych.

 Brama segmentowa składa się z pojedynczych sekcji (segmentów) o konstrukcji dwuściennej (tzw. sandwich), szczelnie połączonych zawiasami. Segmenty zbudowane są z profili ze stali ocynkowanej, a poszyciem jest blacha stalowa, pomalowana farbą proszkową albo pokryta poliestrem, może być także wykończona okleiną drewnopochodną.

 W czasie przesuwania skrzydła poszczególne segmenty przemieszczają się wzdłuż prowadnic i chowają wewnątrz garażu - pod sufitem lub wzdłuż ściany. Pierwszy sposób charakterystyczny jest dla bram segmentowych górnych, których segmenty ustawione są poprzecznie i poruszają się na rolkach po prowadnicy stalowej przykręconej do ścian garażu i sufitu.

Elementy skrzydła bram segmentowych bocznych ustawione są pionowo i po otwarciu ustawiają się przy jednej ze ścian garażu; prowadnica takiej bramy zamontowana jest w dolnej części otworu.  W zależności od wysokości nadproża, która może wynosić od kilku do kilkudziesięciu centymetrów, producenci oferują różne sposoby montażu bramy - z tzw. prowadzeniem wysokim, standardowym lub niskim.

 Bramy segmentowe wyposażone są w zewnętrzny i wewnętrzny uchwyt z tworzywa, specjalny zamek z jednostronną wkładką bębenkową i zapadki ryglujące. Podczas otwierania brama unosi się nad progiem, a segmenty przesuwają się wzdłuż prowadnic i chowają pod sufitem. Cichą i niezawodną pracę zapewniają łożyskowe rolki z tworzyw sztucznych, zamontowane na regulowanych zawiasach.

Brama garażowa rolowana
 (fot. Mirola)

BRAMY ROLOWANE

 Są to masywne rolety zbudowane z poziomych profili dwuściennych, wypełnionych bezfreonową pianką poliuretanową i połączonych na pełne lub perforowane zaczepy. Brama taka rozwija się ze skrzynki zawieszonej bezpośrednio nad wjazdem do garażu, zatem do jej zamontowania potrzeba przynajmniej 30 cm  z szerokości nadproża.

Można ją montować na dwa sposoby - przed otworem (na zewnątrz) lub za otworem (wewnątrz). Po bokach otworu należy pozostawić miejsce szerokości kilkudziesięciu milimetrów. Powierzchnia bramy rolowanej może wynosić maksimum 20 m2, bo jej 1 m2 waży około 8 kg.

O ostatecznym wyglądzie bramy decyduje jej kształt, wymiary i wykończenie, które dobieramy samodzielnie, a wybór jest naprawdę bogaty - profile mogą być gładkie lub tłoczone, bardziej lub mniej wypukłe, ich powierzchnia - lakierowana proszkowo farbami epoksydowymi - w różnych kolorach.

 Bramy rolowane wyposażone są w napęd wyłącznie elektryczny. Może być z nim zintegrowany odbiornik radiowy. Napęd uruchamiany jest za pomocą jednego lub kilku przycisków na skrzynce sterowniczej.

 Czerwony przycisk pełni funkcję sterowania ręcznego góra-stop-dół. Niektórzy producenci oferują korbę do awaryjnego otwierania i zdalne sterowanie. Ponadto bramy te wyposażone są w blokadę uniemożliwiającą podważenie przez intruza; może to być - oprócz blokady silnikiem - dodatkowa blokada mechaniczna (np. zapadki segmentowe, zamek z wkładką bębenkową klasy C).

Brama garażowa - napęd
 (fot. Hormann)

NAPĘDY

 Abyśmy mogli otworzyć bramę jednym przyciskiem, musimy wyposażyć ją w napęd elektryczny , a to nic innego jak sterowany elektronicznie silnik elektryczny z przekładniami mechanicznymi. Jego podstawowe elementy to: głowica, szyna jezdna, łańcuch, element przeniesienia napędu i cięgno łączące system napędowy z bramą.

Szynę mocuje się pod sufitem; jej długość wynosi około 250-400 cm. Na końcu szyny umieszczona jest głowica, pod jej obudową znajdują się: silnik zasilany napięciem 12 lub 24 V, transformator, oświetlenie i centrala sterująca. Garaż, w którym ma być zamontowany napęd musi mieć odpowiednią głębokość oraz nadproże o wysokości umożliwiającej montaż głowicy napędu (minimum 35 cm).

 Napęd uruchamia się przyciskiem, kluczykiem, zamkiem kodowym lub pilotem. Bardzo wygodnym rozwiązaniem, docenianym przez użytkowników - zwłaszcza w deszczowe dni - jest napęd uruchamiany drogą radiową - sygnał wysyłany z pilota jest odbierany przez odbiornik w garażu. Zasięg pilota można powiększyć nawet do 40 m, jeśli do odbiornika podłączy się antenę zamontowaną na zewnątrz garażu. Po wjeździe do garażu i opuszczeniu bramy lub równocześnie z jej podnoszeniem zapala się oświetlenie zintegrowane z głowicą napędu (po określonym czasie oświetlenie to wyłącza się).

Komfort obsługi urządzeń za pomocą czterokanałowego pilota
 Komfort obsługi urządzeń za pomocą czterokanałowego pilota (rys. Normstahl)

Rozbudowane systemy sterowania i programowania otwierają oprócz bramy garażowej także bramę wjazdową i włączają oświetlenie wewnątrz domu.

 Odpowiednie zaprogramowanie napędu umożliwia automatyczne lub ręczne ustalenie położeń krańcowych skrzydła oraz regulację czułości modułu przeciwzgnieceniowego, czyli układu zatrzymującego bramę, jeśli napotka ona przeszkodę. Znacznie droższym rozwiązaniem jest fotokomórka, która zatrzymuje bramę , gdy ktoś lub coś znajdzie się w strefie jej ruchu.

 Napędy wyposażone są również w funkcję delikatnego startu i domykania bramy, która zapobiega jej uszkodzeniu. Po uruchomieniu skrzydło rusza wolno, osiąga standardową prędkość, a po pewnym czasie zwalnia, po czym delikatnie i cicho domyka bramę.

Gdy brakuje napięcia bramę można odblokować od wewnątrz cięgłem umieszczonym przy szynie prowadzącej, a jeżeli garaż nie ma oddzielnego wejścia należy zadbać o to, aby instalator zamontował linkę stalową przymocowana do klamki bramy. Klamka powinna być wtedy zabezpieczona zamkiem z wkładką patentową. Innym rozwiązaniem jest zestaw zasilania awaryjnego na baterie.

Emilia Rosłaniec 

aktualizacja: 2011-04-28

Dodaj komentarz

Zdaniem naszych Czytelników

Też nie dałbym wyrwać już zamontowanej. Nawet gdyby była firmy Cosmos.

retrofood

30 Cze 2015, 09:22

ja zdecydowałem sie na brame uchylna, zawiodła mnie jednak ekipa, któa źle je zamontowała... dobry montaz to podstawa jakichkolwiek remontow i zmian

Gość: merkan

18 Lut 2015, 07:47

Rzeczywiście jak ktoś nie ma zbyt wiele miejsca w garażu to lepsza będzie brama rolowana lub segmentowa. Z tym, że rolowane nie trzymają zbyt dobrze ciepła, dlatego ja wybrałem akurat segmentową i dokupiłem do niej siłownik i śmiga bez zarzutu ;)

Gość: Romulus

01 Paź 2014, 10:25

Pokaż wszystkie komentarze Chcesz wiedzieć więcej - zajrzyj na Forum.BudujemyDom.pl
Zadaj pytanie naszemu ekspertowi
 

Czy automatyka bramy pomaga zabezpieczyć garaż?

Odpowiedź eksperta: Automatyzacja bram garażowych jest dużym ułatwieniem w codziennej eksploatacji posesji i znacznie podnosi komfort życia jej mieszkańców. Instalacja automatu bramowego następuje zwykle w czasie, zaraz po osadzeniu bramy.

topowe produkty

Bramy garażowe Normstahl

Normstahl to renomowana marka oferująca najwyższej jakości innowacyjne i zautomatyzowane systemy wejściowe przeznaczone do zastosowań domowych i przemysłowych. Bogata oferta trwałych produktów Normstahl - bezpiecznych, prostych w instalacji i wyjątkowo łatwych w obsłudze - jest obecna na rynku od 1946 r.
Najbardziej znane marki
Bramy garażowe - ranking rozpoznawalności firm i produktów
Monterzy firmy Hörmann z certyfikatami
Monterzy firmy Hörmann z certyfikatami Czternastu monterów bram i drzwi firmy Hörmann uzyskało status DOBRYCH MONTERÓW. Ich nazwiska zostaną umieszczone w wyszukiwarce internetowej ...
Automatyczne bramy garażowe WIŚNIOWSKI z nowym napędem METRO
Automatyczne bramy garażowe WIŚNIOWSKI z nowym napędem METRO Firma WIŚNIOWSKI przy współpracy z Somfy proponuje produkt, który sprosta najwyższym wymaganiom – automatyczne bramy garażowe z nowym napędem METRO.
Krispol uruchomił zimową Promocję bez VAT
Krispol uruchomił zimową Promocję bez VAT KRISPOL, producent bram, okien i rolet, przedstawił promocję zimową na produkty "wolne od VAT".
Zamknij okno x
Newsletter
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe
informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!
Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej.     
Dlaczego warto się zapisać?
W każdy czwartek otrzymasz darmowy poradnik budowlany na swój email, a w nim:
- aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego;
- porady budowlane;
- najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl; - zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
Zapisz się do newslettera
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Newsletter BudujemyDom.pl
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Miesięcznik Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!

Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej.

Dlaczego warto się zapisać?
W każdy czwartek otrzymasz darmowy poradnik budowlany na swój email, a w nim: aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego, porady budowlane, najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl, zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
x