Budujemy Dom
Wnętrza / Łazienka / Aktualności

Psychologia kąpieli

Wanna jest uważana za oazę ciszy, w której można się schronić przed stresami dnia codziennego. Takie są wyniki badania preferencji kąpielowych wśród użytkowników wanien i pryszniców wykonanego na zlecenie firmy Kaldewei przez prestiżowy Instytut Rheingold.

Celem badania było wykazanie, jakie procesy psychologiczne mają miejsce w czasie kąpieli oraz co wpływa na to, że podejmujemy decyzję o skorzystaniu z prysznica lub decydujemy się na kąpiel w wannie.

Badanie wykazało, że decyzja „prysznic czy wanna” podejmowana jest zarówno w oparciu o argumenty racjonalne, jak i emocjonalne.

Kto kąpie się w wannie, oczekuje odprężenia, regeneracji sił, „oczyszczenia głowy”. Kąpiel w wannie to odskocznia od stresu dnia codziennego, nadzieja na oczyszczenie psychiczne, odzyskanie kondycji emocjonalnej. Wanna wybierana jest zazwyczaj po południu. Popołudniowa kąpiel odpręża i nastraja do wieczornego odpoczynku.

Wanna MEGA DUO OVAL
Linia „Advantage”

Osoba biorąca kąpiel celebruje „spowolnienie czasu”, czynności przygotowania do kąpieli oraz sam odprężający stan zanurzenia ciała w wodzie. Nie chce żeby jej w tym przeszkadzać. W wannie czujemy się bowiem nie tylko całkowicie „rozebrani” fizycznie, ale i „nadzy” mentalnie. „Stan nieważkości”, odczuwany po zanurzeniu się w ciepłej wodzie, jest odbierany jako roztopienie granic ciała. W tym momencie pojawiają się sny na jawie, odczuwamy swobodny przepływ myśli, czas pozornie stoi w miejscu.

Okazuje się przy tym, że z wanny dużo chętniej korzystają kobiety. Podawane przez nie motywy kąpieli to: odprężenie po stresującej pracy, odpoczynek po wysiłku sportowym lub też zapobieganie nadchodzącemu przeziębieniu. Mężczyźni w większości uznają „miękki” stan odprężenia w wannie za niemęski i z tego powodu preferują prysznic.

Linia „Avantgarde” Linia „Ambiente”

Prysznic to raczej decyzja racjonalna – korzystamy z niego dla pielęgnacji i higieny ciała.  Prysznic pozwala na pozbycie się porannego rozleniwienia oraz przygotowuje do wzmożonego wysiłku w ciągu dnia.

Badanie wykazało przy tym, że w ciągu kilku ostatnich lat wanna umocniła swoją pozycję wśród preferencji kąpielowych. Zadecydowały o tym co najmniej dwa czynniki. Po pierwsze, coraz bogatsza oferta doskonałych urządzeń do hydromasażu, a po drugie, nasilająca się tendencja cywilizacyjna do tzw. cocooning – zamykania się przed stresem dnia codziennego we własnych czterech ścianach.

 

aktualizacja: 2008-08-27

Dodaj komentarz

Zobacz też:

KLUDI na targach Warsaw Home 2017
KLUDI na targach Warsaw Home 2017 Największa impreza wnętrzarska w Europie Środkowo-Wschodniej: targi Warsaw Home 2017 już wkrótce. W dniach 6-8. 10 w Nadarzynie zaprezentują ...
Jakub Szczęsny chętnie zaprojektowałby baterię KLUDI
Jakub Szczęsny chętnie zaprojektowałby baterię KLUDI Byłby to z pewnością ciekawy projekt, dodatkowo uświetniający tegoroczny jubileusz 25-lecia firmy w Polsce. Marka KLUDI, ceniona za design, ...
Prof. Ewa Kuryłowicz o współpracy z marką KLUDI
Prof. Ewa Kuryłowicz o współpracy z marką KLUDI Świętująca w tym roku jubileusz 25-lecia polska spółka KLUDI ma powody do dumy. Silna pozycja marki i zaufanie jakim darzą ją użytkownicy ...
Najbardziej znane marki
Ceramika sanitarna - ranking rozpoznawalności firm i produktów
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Budujemy Dom
Mamy dla Ciebie prezent!
Zapisz się do bezpłatnego newslettera BudujemyDom.pl i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie miesięcznika "Budujemy Dom".
W każdy czwartek otrzymasz darmowy
poradnik budowlany, a w nim:
  • aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego,
  • porady budowlane,
  • najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl,
  • zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie
    w pełnej wersji.

Czas na wnętrze