Budujemy Dom
Przed budową / Poradnik prawny / Artykuły

Księgi Wieczyste - opłaty

Opłata stała: kwocie 200 złotych od wniosku o wpis w księdze wieczystej własności, użytkowania wieczystego lub ograniczonego prawa rzeczowego (jeżeli wniosek dotyczy wpisu udziału w prawie, pobiera się część opłaty stałej proporcjonalną do wysokości udziału, nie mniej jednak niż 100 złotych)...

Opłata stała:

  • w kwocie 200 złotych od wniosku o wpis w księdze wieczystej własności, użytkowania wieczystego lub ograniczonego prawa rzeczowego /jeżeli wniosek dotyczy wpisu udziału w prawie, pobiera się część opłaty stałej proporcjonalną do wysokości udziału, nie mniej jednak niż 100 złotych/.
  • w kwocie 150 zł od wniosku o wpis w księdze wieczystej własności, użytkowania wieczystego lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na podstawie dziedziczenia, zapisu lub działu spadku albo zniesienia współwłasności pobiera się jedną opłatę niezależnie od liczby udziałów w tych prawach
  • 150 zł od wniosku o wpis:
–    własności, użytkowania wieczystego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nabytego w wyniku podziału majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej między małżonkami;
–    własności nieruchomości rolnej o powierzchni do 5 ha;
–    praw osobistych i roszczeń;
–    zmiany treści ograniczonych praw rzeczowych.
  • 60 zł od wniosku o:
–    założenie księgi wieczystej;
–    połączenie nieruchomości w jednej księdze wieczystej, która jest już prowadzona, niezależnie od liczby łączonych nieruchomości;
–    odłączenie nieruchomości lub jej części;
–    sprostowanie działu;
–    wpis ostrzeżenia o niezgodności stanu prawnego ujawnionego w księdze wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym;
–    dokonanie innych wpisów.

Jeżeli założenie księgi wieczystej następuje w związku z odłączeniem nieruchomości lub jej części z istniejącej księgi wieczystej, pobiera się tylko jedną opłatę stałą.

Od wniosku o wykreślenie wpisu pobiera się połowę opłaty należnej od wniosku o wpis.

Wypisy z ksiąg wieczystych

Podstawowym dokumentem urzędowym potwierdzającym prawo do dysponowania nieruchomością jest wypis z księgi wieczystej. Jest to dokument niezbędny np. przy ubieganiu się o kredyt na budowę. Wypisy można uzyskać składając stosowny wniosek do Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych.

Wysokość opłat od wniosków o wydanie odpisów ksiąg wieczystych określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 25 sierpnia 2003 r. (Dz.U. Nr 156, poz. 1528):

  • od wniosku o wydanie odpisu zwykłego księgi wieczystej – 30 zł pomnożone przez liczbę żądanych odpisów zwykłych,
  • od wniosku o wydanie odpisu zupełnego księgi wieczystej – 60 zł pomnożone przez liczbę żądanych odpisów zupełnych.

Jeżeli jednak dla danej nieruchomości trzeba dopiero założyć księgę wieczystą ewentualnie dokonać w niej wpisu, wysokość opłat określają wówczas przepisy ustawy z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. Nr 167, poz. 1398 z późn. zm.). Opłatę stałą w kwocie 200 złotych pobiera się od wniosku o wpis w księdze wieczystej własności, użytkowania wieczystego lub ograniczonego prawa rzeczowego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

Jeżeli wniosek dotyczy wpisu udziału w prawie, pobiera się część opłaty stałej proporcjonalną do wysokości udziału, nie mniej jednak niż 100 złotych.

Od wniosku o wpis w księdze wieczystej własności, użytkowania wieczystego lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na podstawie dziedziczenia, zapisu lub działu spadku albo zniesienia współwłasności pobiera się jedną opłatę stałą w wysokości 150 złotych niezależnie od liczby udziałów w tych prawach.

Opłatę stałą w kwocie 150 złotych pobiera się ponadto od wniosku o wpis:
  • własności, użytkowania wieczystego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nabytego w wyniku podziału majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej między małżonkami;
  • własności nieruchomości rolnej o powierzchni do 5 ha;
  • praw osobistych i roszczeń;
  • zmiany treści ograniczonych praw rzeczowych.
Stałą opłatę w wysokości 60 zł pobiera się od wniosku o:
  • założenie księgi wieczystej;
  • połączenie nieruchomości w jednej księdze wieczystej, która jest już prowadzona, niezależnie od liczby łączonych nieruchomości;
  • odłączenie nieruchomości lub jej części;
  • sprostowanie;
  • wpis ostrzeżenia o niezgodności stanu prawnego ujawnionego w księdze wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym.

 

aktualizacja: 2008-06-02

Dodaj komentarz

Zdaniem naszych Czytelników

Dla każdej księgi powinien być prowadzony też zbiór dokumentów (czyli każdy wpis musi mieć swoje uzasadnienie w dokumencie). Księgi wieczyste przechodzą na elektroniczne, co nie zwalnia z prowadzenia zbiorów dokumentów..

Gość: Ciotka dobra rada

14 Maj 2010, 15:37

To ja w sprawie ksiegi wieczystej.
Kiedys bylo cos takiego jak zbiory dokumentow jezeli chodzi o dokumentacje danego terenu. Pozniej weszly ksiegi wieczyste, a obecnie chyba chca je przeniesc na wersje elektroniczna czy jakos tak.
Przepraszam za byc moze glupie pytanie, ale czy ktos wie jak wyglada sprawa?
Poza tym, kto i kiedy musi uzupelnic dane w ksiedze wieczystej? Czy trzeba je uzupelniac?

Dziekuje

Sly B

25 Lis 2009, 10:11

Majątek nabyty w drodze darowizny czy spadku nie wchodzi do majątku wspólnego. I nie ma tu znaczenia, czy jest rozdzielność majątkowa, czy nie.

Gość: Martyna

24 Lis 2009, 21:29

Pokaż wszystkie komentarze Chcesz wiedzieć więcej - zajrzyj na Forum.BudujemyDom.pl
Newsletter BudujemyDom.pl
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Miesięcznik Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!
Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej. Do rozdania mamy 50 egzemplarzy. Ty otrzymasz jeden z nich całkowicie za darmo.
Dlaczego warto się zapisać?
Aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego, porady budowlane, najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl, zapowiedź tematu tygodnia oraz raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
x

Zamknij okno x
Newsletter
Zapisz się do naszego bezpłatnego newslettera i otrzymuj najświeższe
informacje prosto na Twoją skrzynkę e-mailową.
Budujemy Dom - wersja elektroniczna gratis!
Zapisz się na bezpłatny newsletter BudujemyDom.pl, a otrzymasz najnowszy numer miesięcznika Budujemy Dom w wersji elektronicznej. Do rozdania mamy 50 egzemplarzy. Ty otrzymasz jeden z nich całkowicie za darmo.     
Dlaczego warto się zapisać?
- aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego;
- porady budowlane;
- najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl;
- zapowiedź tematu tygodnia oraz raportu miesiąca dostępnego w serwisie w pełnej wersji.
Zapisz się do newslettera
Klub Budujących Dom


Wymień się doświadczeniami i informacjami z innymi czytelnikiami budującymi własny dom

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze
  •  
    Vademecum Domu Energooszczędnego
  •  
    ABC Budowania
  •  
    Dom Polski
  •  
    Wnętrza
Wydanie tabletowe