Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 05/2007

Bramy garażowe

Dawniej wrota garażowe były ciężkie, otwierane ręcznie, a ich skrzydła zajmowały dużo miejsca. Współczesne bramy są zupełnie inne. Można je otworzyć bez wysiłku, często też posiadają napęd elektryczny. Wśród wielu typów są również takie, które chowają się wewnątrz garażu i nie wymagają wolnego miejsca na podjeździe. Wybierając bramę garażową należy kierować się oczywiście...

Dawniej wrota garażowe były ciężkie, otwierane ręcznie, a ich skrzydła zajmowały dużo miejsca. Współczesne bramy są zupełnie inne. Można je otworzyć bez wysiłku, często też posiadają napęd elektryczny. Wśród wielu typów są również takie, które chowają się wewnątrz garażu i nie wymagają wolnego miejsca na podjeździe.

Wybierając bramę garażową należy kierować się oczywiście jej wyglądem, ale warto też uwzględnić kilka innych czynników. Jednym z nich jest ilość miejsca jaką dysponujemy na podjeździe. Jeżeli nie ma go zbyt wiele, to racjonalniej będzie wybrać taki typ bramy, który chowa się wewnątrz garażu.

 

O miejscu do parkowania samochodów warto pomyśleć już na etapie projektowania domu. Ponieważ producenci oferują bramy o wymiarach standardowych, warto takie właśnie wymiary zaplanować w naszym garażu, gdyż uda się nam zaoszczędzić w ten sposób sporo pieniędzy. Skrzydła garażowe wykonywane „na wymiar” są często o kilkadziesiąt procent droższe od typowych.

 

Z całą pewnością warto kupować bramy od znanych i liczących się na rynku producentów. Marka o ugruntowanej pozycji daje nam gwarancję sprawnego działania oznaczonych nią produktów oraz kompletnego serwisu w razie wystąpienia jakichkolwiek kłopotów.

Rodzaje bram

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów bram garażowych, które dosyć mocno różnią się budową, sposobem otwierania oraz ceną.

 

Najbardziej tradycyjnym rozwiązaniem są bramy rozwierane (skrzydłowe). Dzisiaj stosowane są jednak coraz rzadziej ponieważ komfort ich użytkowania jest raczej niski. Skrzydła zajmują dużo miejsca (co jest istotne na krótkich podjazdach), a w dodatku trzeba zamykać je osobno. Dodatkowe kłopoty pojawiają się zimą. Kiedy spadnie śnieg otworzenie bramy nie jest możliwe bez uprzedniego odgarnięcia zwałów białego puchu sprzed garażu. Do niewątpliwych zalet bram skrzydłowych należy prostota konstrukcji oraz niewysoka cena. Nadają się znakomicie do zamykania dużych garaży, ponieważ ich szerokość może przekraczać 6 m, a wysokość 4 m. Na bramy rozwierane decydują się często właściciele domów starych lub stylizowanych, w których użycie nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych psułoby ogólne wrażenie.

 

Zupełnie innym rodzajem są bramy segmentowe (sekcyjne). Z rozmaitych statystyk wynika, że cieszą się one obecnie największym zainteresowaniem klientów. Ich zaletą jest to, że podczas otwierania nie zajmują miejsca na podjeździe. Nadają się więc doskonale do garaży, które wychodzą bezpośrednio na ulicę. Inną niewątpliwą zaletą bram sekcyjnych jest możliwość zamontowania ich we wjazdach o różnych kształtach (nadają się nawet do otworów wykończonych łukowo). W czasie unoszenia skrzydła poszczególne segmenty przesuwają się wzdłuż prowadnic i chowają wewnątrz garażu. Istnieją dwa rodzaje bram sekcyjnych: górne i boczne. W pierwszych elementy skrzydła chowają się pod sufitem, w drugich wzdłuż bocznej ściany. Ich zamykanie jest bardzo ciche, gdyż konstrukcja wyposażona jest w łożyskowe rolki z tworzywa sztucznego. Podejmując decyzję o zakupie bramy segmentowej górnej trzeba pamiętać, iż aby ją zamontować niezbędne jest dosyć szerokie nadproże (min. 70 mm). Przy rozwiązaniu bocznym wysokość nadproża nie ma natomiast znaczenia. Z racji swej szczelności bramy sekcyjne polecane są do garaży ogrzewanych.

 

Kiedy przed kilkunastu laty pojawiły się na polskim rynku pierwsze bramy uchylne, bardzo szybko znalazły wielu nabywców, gdyż są bardzo wygodne w użytkowaniu oraz stosunkowo niedrogie. Ościeżnica wykonana jest w tych konstrukcjach z profili stalowych mocowanych do ścian garażu. Profile te pełnią rolę bocznych prowadnic, dzięki którym przesuwa się mechanizm unoszący skrzydło. W zamykanie bramy nie trzeba wkładać wiele wysiłku, gdyż zaopatrzona jest ona w sprężyny, które bardzo tę czynność ułatwiają. Wadą opisywanego rozwiązania jest to, że wymaga ono dużej ilości miejsca przed garażem, gdyż dolna część skrzydła wysuwa się w stronę podjazdu i nie można zatrzymać samochodu zbyt blisko bramy.

 

Garaże małe, które mają krótki podjazd warto wyposażyć w bramy rolowane. Ważną ich zaletą jest to, że w ofercie wielu firm napęd elektryczny stanowi standardowe wyposażenie. Można nim sterować wyłącznikiem lub pilotem. W przypadku przerwy w dopływie prądu skrzydło można otworzyć za pomocą korbki. Ponieważ brama rolowana rozwija się ze skrzynki zawieszonej bezpośrednio nad wjazdem do garażu, jej zamontowanie wymaga przynajmniej 30 cm nadproża. Ten rodzaj skrzydła jest dosyć szczelny (m.in. dzięki uszczelkom w prowadnicach, nadprożu oraz dolnej krawędzi bramy).

Marek Żelkowski

Ciąg dalszy artykułu w formacie pdf:


Pobierz wersję pdf: Bramy garażowe
Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!