Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 10/2005

Garażowe wrota

W bramie uchylnej profile boczne są jednocześnie prowadnicami Brama segmentowa boczna przesuwa się na lewą (lub prawą) ścianę w prowadnicach podłogi, nadproża i ścianyLewe skrzydło, prawe skrzydło a na środku wielka, ciągle rdzewiejąca, kłódka. Na szczęście taki obraz drzwi do garażu przeszedł dawno do lamusa. Współczesne bramy garażowe wyposażone są w wymyślne...
W bramie uchylnej profile boczne są jednocześnie prowadnicami
Brama segmentowa boczna przesuwa się na lewą (lub prawą) ścianę w prowadnicach podłogi, nadproża i ściany

Lewe skrzydło, prawe skrzydło a na środku wielka, ciągle rdzewiejąca, kłódka. Na szczęście taki obraz drzwi do garażu przeszedł dawno do lamusa. Współczesne bramy garażowe wyposażone są w wymyślne układy mechaniczne lub pneumatyczne, "nafaszerowane" są elektrycznością i elektroniką, a na dodatek... wyglądają niezwykle efektownie.

Tradycyjne bramy rozwierane, proste w wykonaniu i konserwacji, niewymagające skomplikowanych mechanizmów oraz automatyki, zapewne jeszcze długo pozostaną w użyciu, tym bardziej, że nowoczesne materiały czynią z nich całkiem estetyczny element "wykończenia" garażu. Jednak ich wadą jest to, iż otwarcie skrzydeł wymaga dużo miejsca, co czasami może się kłócić z koncepcją zagospodarowania przydomowej przestrzeni. Na dodatek nie do każdej bramy rozwieranej można zamontować napęd elektryczny.

 

Producenci nowoczesnych bram garażowych oferują nam dzisiaj bramy uchylne (płytowe), segmentowe (sekcyjne) i rolowane (roletowe, żaluzjowe) - ich podział wynika za sposobu otwierania. Dobrze jest dokonać wyboru naszych wrót wspólnie z architektem na etapie projektowania, by uwzględnić obowiązujące nas przepisy administracyjne, warunki, w jakich garaż będzie funkcjonować i nasze oczekiwania estetyczno-funkcjonalne. Najtaniej będzie nas kosztować brama uchylna, najdrożej rolowana. Dopłacimy także do każdej bramy o wymiarach niestandardowych. Ceną będą również rządzić zastosowane materiały i rozwiązania techniczne, ale o tym po kolei...

 

Do góry

 

Zasada działania bramy uchylnej - sztywnej płyty - polega na jej przesuwaniu się po ościeżnicy pionowo do góry; płyta po otwarciu znajduje się w położeniu poziomym pod sufitem. Podczas otwierania i zamykania wysuwa się do przodu. Mechanizmy takich bram gwarantują precyzyjne wyważenie skrzydła, co umożliwia ręczną obsługę z minimalnym tylko wysiłkiem. Podstawową zaletą bramy uchylnej jest prosta i trwała konstrukcja. Szkielet skrzydła bramy oraz ościeżnica robione są z kształtowników stalowych, zabezpieczonych antykorozyjnie przez cynkowanie. Płyty wykonane są zazwyczaj z profilowanej blachy stalowej. W skrzydle bramy uchylnej można wykonać tzw. drzwi serwisowe, które umożliwiają wejście do garażu bez konieczności otwierania całej bramy. Producenci oferują wersje bram ocieplane i bez izolacji termicznej. W wolno stojącym garażu nie trzeba stosować bramy z izolacją.

 

W celu wyeliminowania zjawiska piszczących rolek, na których porusza się mechanizm bramy, warto sprawdzić, czy w wybranym typie bramy możemy je sami nasmarować, czy trzeba będzie czekać na serwisanta. Dodajmy, że płynny i cichy ruch bramy zapewniają rolki teflonowe, o czym trzeba pamiętać przy rozpatrywaniu zalet naszej bramy. Nie zaszkodzi też sprawdzić, czy producent zaopatrzył ją w zabezpieczenie przed pęknięciem mechanizmu i opadnięciem skrzydła, jak również w amortyzujący układ unieruchamiający otwartą bramę, co zapobiega samoczynnemu zamykaniu. Te ostatnie zabezpieczenia uwolnią nas od ryzyka przytrzaśnięcia palców.

 

Oszczędność przestrzeni

 

Bramy segmentowe są znakomitym rozwiązaniem, gdy chcemy maksymalnie wykorzystać powierzchnię garażu, a otwieranie i zamykanie będzie możliwe nawet wtedy, gdy samochód prawie dotyka zderzakiem powierzchni bramy. Nazywane są też bramami sekcyjnymi, gdyż skrzydło bramy składa się z segmentów połączonych specjalnymi zawiasami. Dolny segment standardowo wyposażony jest w zamaskowane szczeliny wentylacyjne i uszczelkę progową. Bramy segmentowe montuje się wewnątrz garażu, bezpośrednio za otworem wjazdowym. Otwierają się pionowo do góry i od posadzki do sufitu poruszają po szynach. Konstrukcja układu prowadzącego wykonana jest z materiałów ocynkowanych, odpornych na korozję. Cichą i niezawodną pracę zapewniają łożyskowane rolki z tworzyw sztucznych zamontowane na ruchomych zawiasach.

 

Ciekawym rozwiązaniem jest brama segmentowa boczna, która łączy zalety bramy uchylnej (nie ma szyn podsufitowych) i sekcyjnej (nie zajmuje miejsca przed garażem). Jednocześnie nie wymagają żadnego mechanizmu wspomagającego otwieranie. Pasują do każdego planu garażu i do każdego rozwiązania nadproża, również łukowego. Maksymalna szerokość wjazdu to aż 12 m!

 

Bramy segmentowe są zdecydowanie szczelniejsze od uchylnych, dlatego znakomicie sprawdzają się w garażach ogrzewanych. Praktycznym rozwiązaniem są pionowe segmenty, częściowo otwarte pełnią funkcję drzwi serwisowych.

 

Jeśli chodzi o materiały, z których są wykonywane, to najczęściej spotyka się segmenty z paneli stalowych wypełnionych pianką poliuretanową lub wersje z panelami wykonanymi z drewna (różne gatunki). Bramy segmentowe boczne na ogół oferowane są z litego drewna lub profili aluminiowych. W panelach mogą być uwzględnione przeszklenia. Taką bramę można wyposażyć w automatykę ze zdalnym sterowaniem.

Brama segmentowa przesuwa się do góry na rolkach – najpierw prowadnice ścienne, potem sufitowe
Brama rolowana zwija się na wał zamontowany w kasecie
Na najwyższej półce cenowej jest brama rolowana, ale czasami względy architektoniczne determinują taki właśnie wybór (fot. WIŚNIOWSKI)
Trzypunktowy system ryglujący (fot. Siebau)

Rolowane droższe

 

Jest to rozwiązanie najdroższe, zatem należy go rozpatrywać właściwie wówczas, gdy względy architektoniczne uniemożliwiają zastosowanie innego typu bramy. Bramy rolowane działają podobnie jak roleta lub żaluzja okienna: skrzydło bramy nawijane jest na osłonięty (lub bezskrzynkowy) wał napędowy umieszczony nad nadprożem. Konstrukcja skrzydła wykonana z profili stalowych lub aluminiowych gwarantuje wytrzymałość, a zastosowanie pianki poliuretanowej jako wypełnienia, usztywnia ją i stanowi izolację cieplną. Brama wyposażona jest standardowo w siłownik elektryczny, można ją wzbogacić zestawem zdalnego sterowania z fotokomórkami. Oczywiście, jej konstrukcja umożliwia obsługę ręczną korbą w przypadku braku prądu.

 

Pancerze bram dostępne są w kilku kolorach, spotyka się też modele wykonane z profili przeszklonych. Większość producentów oferuje bramy o rozmiarach typowych. Na zamówienie kupimy bramę prawie każdej wielkości, ale w ofertach najczęściej podawane dopuszczalne maksymalne wymiary otworu to szer. 5000 mm i wys. 3000 mm.

 

Z czego brama

 

Do produkcji ościeżnic i elementów mocujących bram garażowych używa się przede wszystkim stali i aluminium. Wypełnieniem skrzydła bramy może być blacha stalowa, profilowane deski lub płyty drewnopochodne. Producenci oferują też modele do samodzielnego wypełnienia.

 

Wszystkie części metalowe narażone na utlenianie (czyli rdzewienie) powinny być ocynkowane.

 

Odpowiednio zabezpieczone przed korozją konstrukcje z aluminium, jako elementy o znacznie mniejszej wadze niż stalowe, szczególnie nadają się do produkcji bram roletowych.

 

Bramy metalowe zazwyczaj są pokryte powlekaną proszkowo farbą. Producenci oferują swoje własne kolory (zazwyczaj jest to biały, brązowy, szary, ciemnozielony lub ochra), ale za dopłatą można sobie zażyczyć bramę w kolorze wybranym spośród 210 odcieni palety RAL.

 

Brama z drewna elegancko dopasuje się do stylistyki drzwi wejściowych (najlepiej wówczas użyć do jej wypełnienia takiego samego gatunku drewna lub imitującego na taki gatunek, jak drewno drzwi wejściowych). Deski wypełniające płaszcz bramy powinny być, co najmniej, zaimpregnowane i tym samym zabezpieczone przed sinicą oraz szkodnikami drewna. Dopiero tak zabezpieczoną powierzchnię można malować na dowolny kolor lub bejcować i lakierować - jeśli chce się pozostawić widoczną strukturę drewna.

 

Bramy odpowiedniej grubości (np. 40 mm), ocieplone pianką poliuretanową zapewniają dobrą izolację termiczną i akustyczną. Dodatkową zaletą ocieplenia jest fakt, iż wyeliminowane zostaje zjawisko kondensacji pary wodnej na całej konstrukcji. Współczynnik przenikania ciep-ła dla tak wykonanej bramy wynosi

 

U = 0,95 W/m2K. Warto zaznaczyć, że pianka poliuretanowa daje dwa razy lepszą izolację termiczną niż stosowane przez niektórych producentów wkłady styropianowe. Dodatkowo materiał ten usztywnia konstrukcję, powodując że brama staje się bardziej odporna na wgniecenia.

 

Zimą możemy mieć kłopoty z otwarciem garażu, warto więc pod progiem oraz w elementach ścian okalających skrzydło zamontować kable przeciwoblodzeniowe. Na całej długości wszystkich krawędzi brama powinna być wyposażona w elastyczne uszczelnienie, a uszczelki zamontowane między segmentami dadzą ochronę przed przenikaniem wilgoci i chłodu do wnętrza pomieszczenia.

 

Ręcznie lub pilotem

 

Niezależnie od tego, jaki wybierzemy sposób zamykania naszej bramy garażowej, musimy cały mechanizm koniecznie wyposażyć w wielosprężynowy układ zabezpieczający, z ochroną przed przytrzaśnięciem palców 6. Mechanizm zamykający bramę to rygiel połączony popychaczami z obrotowym uchwytem pozwalającym na ręczne otwieranie i zamykanie skrzydła. Obrót uchwytu wprawia w ruch popychacz, który w zależności od kierunku obrotu odryglowuje lub zaryglowuje bramę. Zamek blokuje możliwość obrotu uchwytu. W bramach otwieranych elektronicznie rygle są uruchamiane przez silniczek.

 

Wszystkie bramy mogą być otwierane ręcznie lub przy pomocy zdalnie obsługiwanych napędów. Automaty z dodatkowymi funkcjami pozwalają na zapalanie światła, otwieranie dodatkowo bramy wjazdowej, zmianę kodu dostępu czy zwalnianie przy zamykaniu bramy (tzw. ciche zamykanie). Trzeba jednak pamiętać, że każda dodatkowa funkcja pilota sprzężona z bramą podnosi koszt urządzenia.

Karol Gawron

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!