Brama do garażu
powinna być wygodna
w użyciu, niezawodna,
estetyczna
i bezpieczna dla użytkowników.
Wszystkie
te wymagania mają
jednak znaczenie subiektywne.
Aby wybrać
możliwie najlepiej,
musimy przede
wszystkim określić
własne oczekiwania
dotyczące sposobu
sterowania bramą
i dostosować jej
wielkość do rozmiarów
garażu i liczby
parkujących aut.
W niniejszym artykule
przybliżamy najistotniejsze
z punktu
widzenia użytkowników
właściwości
bram, a także prezentujemy
zestawienie
wybranych,
dostępnych na rynku
modeli – oferowanych
z napędem.
(fot. Hörmann)
Określając odpowiednią dla nas wielkość
bramy, nie możemy zapominać, że wymiary,
które mają największe znaczenie użytkowe
i które podają producenci, mierzone są w jej
świetle, sam otwór w ścianie garażu musi
natomiast być zazwyczaj większy. Co więcej,
w zależności od typu bramy, do jej zamontowania
i prawidłowej pracy wymagana
może być także przestrzeń: pod sufitem,
powyżej wysokości nadproża (górnej belki
otworu montażowego), na pewnej długości
w głąb garażu, u góry otworu montażowego,
między otworem montażowym a jedną
ze ścian garażu, ewentualnie – na podjeździe,
przed garażem.
Ponadto, w przypadku
bram, które będziemy musieli, choćby sporadycznie, otwierać ręcznie, powinniśmy
zarezerwować około 80 dodatkowych centymetrów
długości podjazdu tak, by po zatrzymaniu
samochodu przed bramą – mieć
jeszcze możliwość swobodnego podejścia do
niej i otwarcia jej. Jeśli nie uda nam się odpowiednio
wcześnie ustalić, jakiej bramy
potrzebujemy, u większości producentów
będziemy mieli możliwość zamówienia jej
na wymiar – rozwiązanie to oznacza niestety
cenę zakupu wyższą o 20–50%.
Znacznie
taniej jest pozostawić większy nieotynkowany
otwór wjazdowy i później zwęzić go
w razie potrzeby. Należy wówczas także
wstrzymać się z pracami wykończeniowymi,
takimi jak układanie posadzki – niektóre
modele bram mogą wymagać zamontowania
progu w podłodze.
Rodzaje bram garażowych
Podstawowym kryterium, według którego
dzieli się bramy na poszczególne rodzaje jest
sposób ich otwierania.
Bramy płytowe uchylne
To sztywne płyty, podczas otwierania unoszone
bocznymi stalowymi ramionami
i chowające się pod sufitem. Wykonuje się
je ze stali lub stali łączonej z drewnem albo
aluminium. Mogło by się wydawać, że ręczne
podnoszenie bram płytowych stanowi
czynność bardzo kłopotliwą, nie jest to jednak
prawda. W ich mechanizmie stosuje się
bowiem sprężyny, które znacznie zmniejszają
siłę wymaganą do poruszania skrzydłem.
Podczas ruchu skrzydło wysuwa się zazwyczaj
od 50 do 100 cm na podjazd. Konieczne
jest też pozostawienie miejsca pod sufitem
– na otwartą bramę. Oznacza to wysokość
nadproża wynoszącą co najmniej 7 cm przy
montażu bramy w samym otworze lub minimum
10 przy montażu za nim.
Krzysztof Chrząszcz
Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 10/2012