Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 11-12/2005

Ulga remontowa - pozostało niewiele czasu

Z końcem 2005 roku przestaje przysługiwać podatnikom podatku dochodowego tzw. mała ulga podatkowa, umożliwiająca odliczenie wydatków na remont i modernizację mieszkania lub domu jednorodzinnego. Remontu czy modernizacji nie musimy przeprowadzić koniecznie jeszcze w tym roku - wystarczy zakupić potrzebne materiały i urządzenia na imienną fakturę VAT, a w przyszłorocznym zeznaniu...

Z końcem 2005 roku przestaje przysługiwać podatnikom podatku dochodowego tzw. mała ulga podatkowa, umożliwiająca odliczenie wydatków na remont i modernizację mieszkania lub domu jednorodzinnego. Remontu czy modernizacji nie musimy przeprowadzić koniecznie jeszcze w tym roku - wystarczy zakupić potrzebne materiały i urządzenia na imienną fakturę VAT, a w przyszłorocznym zeznaniu podatkowym PIT będziemy mogli odliczyć 19% poniesionych wydatków od należnego podatku dochodowego.

Kiedy i ile można odliczyć

Mała ulga podatkowa obejmuje wydatki (na materiały oraz robociznę) związane z remontem i modernizacją mieszkań oraz domów jednorodzinnych, poniesione w latach 2003-2005.

W tym okresie łączne wydatki objęte ulgą nie mogą przekroczyć kwoty 24 868 zł - gdy remontujemy mieszkanie lub kwoty 29 840 zł - jeśli prace prowadzone są w domu jednorodzinnym. Kwoty te zwiększają się o dodatkowe 4973 zł, gdy zakres prac obejmuje również remont lub modernizację instalacji gazowej.

Wykorzystując w pełni ulgę podatkową możemy zatem zaoszczędzić od 4725 zł do 6615 zł, zależnie od rodzaju remontowanego obiektu i zakresu robót. Limit odliczeń podatkowych obejmuje wszystkie wydatki poniesione w latach 2003-2005.

Jeżeli korzystaliśmy już z odliczeń w poprzednich latach, to w bieżącym roku do odliczenia pozostanie nam różnica między kwotą limitu a już dokonanymi odliczeniami. Aby skorzystać z przysługującej ulgi, musimy mieć formalne prawo do użytkowania remontowanego lokalu lub domu - w formie własności, dzierżawy, najmu lub użyczenia. Natomiast nie ma znaczenia liczba remontowanych obiektów - będąc np. właścicielem dwóch mieszkań możemy dokonać odliczeń na oba lokale, ale łącznie - tylko do wysokości przysługującego limitu. Małżeństwom objętym wspólnotą majątkową przysługuje tylko jeden wspólny limit. Z odrębnych odliczeń mogą skorzystać rodziny, których członkowie są współwłaścicielami domu. Jeśli dom jednorodzinny jest np. współwłasnością rodziców i dzieci, to na każde z nich przysługuje oddzielny limit odliczeń na wydatki remontowe.

Co można odliczyć

W zakres odliczeń z tytułu ulgi remontowej wchodzą wydatki poniesione na zakup materiałów, usług, ekspertyz dotyczących elementów konstrukcji i wyposażenia, trwale związanych z budynkiem. Potwierdzeniem wszystkich tych wydatków musi być faktura VAT. Zakres odliczeń precyzują szczegółowe rozporządzenia, ale niekiedy mogą pojawić się pytania, czy określone materiały bądź usługi podlegają odliczeniu. Ponieważ ulgi remontowe funkcjonowały w przepisach podatkowych od wielu lat, liczne wątpliwości interpretacyjne były wyjaśniane w publikowanych wykładniach przepisów lub orzeczeniach sądu administracyjnego. Ale z pewnością możemy odliczyć materiały i robociznę na remont dachu, ścian, podłóg, instalacji: sanitarnych, grzewczych, gazowych i elektrycznych, na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wyposażenie w urządzenia sanitarne łazienki, zlewozmywak i kuchenkę.

Nie można odliczać natomiast wydatków na zakup mebli, sprzętu AGD i RTV, dywanów oraz żyrandoli.

Ulgą nie są również objęte wydatki na zakup narzędzi do przeprowadzania prac remontowych (nie odliczymy np. pędzli, wiertarki czy innych elektronarzędzi). Warto też pamiętać, że ustawodawca nie określa standardu materiałów podlegających odliczeniu. Można więc odliczyć np. tanią zwykłą wannę czy typową kuchenkę, jak i kosztowną wannę z hydromasażem lub ekskluzywną kuchenkę indukcyjną.

Co warto kupić wcześniej

Późna jesień nie sprzyja niektórym pracom remontowym, prowadzonym zwłaszcza na zewnątrz, zatem wiele robót trzeba będzie odłożyć do wiosny. W zależności od zakresu i rodzaju planowanych robót problem ten można rozwiązać w dwojaki sposób. Materiały łatwe do przechowania i niezajmujące zbyt wiele miejsca, możemy kupić na zapas i wykorzystać je w późniejszym okresie. Przy poważniejszych pracach remontowych można umówić się z producentem lub składem budowlanym na ich późniejszy odbiór, chociaż faktura zakupu będzie wystawiona z datą najpóźniej 31 grudnia 2005. Wtedy dostawca bierze na siebie obowiązek przechowania, dzięki czemu unikamy kłopotu z ich składowaniem. Bardziej skomplikowane może okazać się nabycie materiałów oferowanych wraz z usługą montażową. Taki zakup pozwala na skorzystanie z preferencyjnej 7% stawki VAT i dotyczy zwłaszcza wymiany okien oraz drzwi, jak też niektórych pokryć dachowych. W tym przypadku, formalnie, faktura VAT powinna być wystawiona po wykonaniu usługi, a więc gdy nie zdążymy w tym roku, to przepadnie nam ulga podatkowa.

W przypadku zakupu materiałów do przechowania we własnym zakresie, warto przeanalizować, które z nich, bez uszczerbku dla ich jakości, będziemy mogli przetrzymać do czasu ich wykorzystania, a także, czy przechowywanie nie utrudni nam użytkowania mieszkania lub domu. Trzeba również pamiętać, że w przypadku zakupu sprzętu wraz z udzieleniem gwarancji, jej ważność biegnie od dnia sprzedaży, co przy długim przechowywaniu, znacznie skróci nam ochronę gwarancyjną w czasie użytkowania.

Urządzenia sanitarne

Standardowe wyposażenie łazienki w urządzenia sanitarne nie jest zbyt kosztowne i wydatki na ich zakup z reguły nie przekraczają 1000-1500 zł, a więc i zaoszczędzona kwota nie będzie duża. Zakup "na zapas" wanny może istotnie utrudnić użytkowanie małego mieszkania, a ceramikę łazienkową łatwo przez nieuwagę uszkodzić, dlatego o takich wydatkach powinny zadecydować przede wszystkim odpowiednie warunki przechowywania.

Stolarka okienna i drzwiowa

Przechowanie okien i drzwi wymaga sporej powierzchni pod dachem oraz zabezpieczenia przed uszkodzeniem mechanicznym. Dlatego taki zakup na zapas polecamy raczej właścicielom domów jednorodzinnych, o ile uda im się wygospodarować miejsce w pomieszczeniu gospodarczym, gdzie stolarka bezpiecznie poczeka do wiosny.

Glazura i terakota

Te materiały nie zajmują dużo powierzchni i na dodatek mogą być przechowywane również na zewnątrz (oczywiście, pod warunkiem dobrego zabezpieczenia przed zamoknięciem - zwłaszcza glazura). Przy zakupie teraz warto przewidzieć pewną nadwyżkę materiału, gdyż po kilku miesiącach przechowywania mogą wystąpić problemy z ewentualnym dokupieniem, gdy ich zabraknie podczas montażu.

Instalacja gazowa

W zakres prac remontowych wchodzi nie tylko wymiana rur i armatury, ale również można odliczyć wydatki na zakup kuchenki gazowej, gazowego podgrzewacza wody, gazowego kotła centralnego ogrzewania czy aparatury zabezpieczającej przed ulatnianiem się gazu. Odliczenie obejmuje również okap nadkuchenny, odprowadzający spaliny na zewnątrz domu czy mieszkania. Choć kuchenki czy podgrzewacza nie musimy natychmiast instalować, to ich podłączenie musi być przeprowadzone przez montera z uprawnieniami gazowymi.

Pokrycia dachowe

Dachówki ceramiczne, cementowe czy bitumiczne można przechowywać na wolnym powietrzu. Natomiast pokrycia blaszane należy chronić przed zawilgoceniem. Blachom powinniśmy zapewnić w miarę spokojne "leżakowanie", żeby nie narazić ich na porysowanie i uszkodzenie powierzchni. Gdy przewidujemy remont drewnianych elementów konstrukcyjnych, to zakupione do przyszłych prac drewno musi być ułożone w stosy z przekładkami i osłonięte dachem.

Chemia budowlana

Nie warto kupować na zapas cementu i niektórych zapraw budowlanych, gdyż okres ich składowania nie powinien przekraczać 3-6 miesięcy. Jeżeli jednak zdecydujemy się na ich zakup, powinniśmy odebrać towar o możliwie świeżej dacie produkcji. Okres przechowywania można nieco przedłużyć, umieszczając opakowania w workach foliowych. Konieczne też będzie zabezpieczenie tych materiałów przed zamoknięciem i przechowywanie w możliwie niskich temperaturach. Natomiast farby, masy akrylowe czy szpachlówki wymagają zabezpieczenia przed zamarznięciem, zatem nie można ich przechowywać przez zimę w nieogrzewanym garażu czy budynku gospodarczym.

Płyty gipsowo-kartonowe

Można je przechowywać w zamkniętych pomieszczeniach, ułożone płasko i odizolowane od wilgoci z podłoża. Nie można ich składować w pozycji pionowej, gdyż łatwo ulegają deformacji i trudno będzie później uzyskać równą powierzchnię pokrycia.

Instalacja c.o.

Remont instalacji centralnego ogrzewania to znaczny wydatek i planując jej remont warto "ulgowo" kupić co kosztowniejsze jej elementy. Na niektóre kotły centralnego ogrzewania producenci udzielają dwuletniej gwarancji, co nawet przy dłuższym przechowywaniu kotła, ustrzeże nas przed utratą ochrony gwarancyjnej w środku przyszłorocznego sezony grzewczego. Stosunkowo łatwo przechowamy też grzejniki, a dość powszechna jesienna obniżka ich cen pozwoli na dodatkowe oszczędności.

Ocieplenie ścian

Koszt zakupu kompletnego zestawu materiałów do ocieplenia ścian zewnętrznych przeciętnej wielkości domu jednorodzinnego to wydatek 10 000-15 000 zł. Ze względu na dużą ich objętość, przechowywanie materiałów wymaga sporego pomieszczenia. Nie jest wskazane dłuższe przechowywanie na wolnym powietrzu styropianu, gdyż szkodliwie oddziałuje na niego promieniowanie UV, a także może być rozrzucony przez wiatr.

Podłoga

Wcześniejszy zakup drewnianych i drewnopochodnych materiałów podłogowych jest nawet korzystny ze względu na ich okres sezonowania, oczywiście pod warunkiem, że będą przechowywane w pomieszczeniu o klimacie zbliżonym do tego, jaki panuje w miejscu późniejszego ich ułożenia.

opracowanie: Redakcja BudujemyDom

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!