To jedne z ważniejszych pytań, które należy sobie zadać, planując wymianę bramy garażowej. Musimy dobrze przeanalizować wszystkie za i przeciw, zanim dobierzemy rodzaj skrzydła. Być może mamy na tyle dużo miejsca w garażu i przed nim, że nasz wybór nie będzie niczym ograniczony. Ale czy z każdego będziemy tak samo zadowoleni? Poznajmy rodzaje obecnie oferowanych bram garażowych, sposób ich działania i wymagania montażowe. Taki rekonesans z pewnością okaże się przydatny przed wizytą w salonach sprzedaży.
Cechy wjazdu a rodzaj skrzydła
Tam, gdzie wjazd jest krótki i niewygodny – co wymusza ciasne manewry samochodem lub pokonanie stromego spadku – sprawdzą się skrzydła, które przy poruszaniu dodatkowo nie zmniejszają już i tak niewielkiej przestrzeni. Zatem najlepsze w tym przypadku będą bramy rolowane i segmentowe. Te pierwsze zwijają się do skrzynki osadzonej przed otworem garażowym (montaż zewnętrzny) bądź za nim (montaż wewnętrzny). Ruch skrzydeł bram segmentowych natomiast odbywa się wzdłuż prowadnic. Brama „chowa się” wewnątrz garażu – pod sufitem lub przy ścianie. Pierwszy sposób charakterystyczny jest dla bram segmentowych górnych, których elementy ustawione są poziomo i poruszają się na rolkach po prowadnicy przytwierdzonej do ścian i sufitu. Segmenty skrzydeł bram bocznych osadzone są pionowo i po otwarciu najeżdżają na jedną ze ścian garażu.
Trochę większe wymagania co do wielkości wjazdu są przy bramach uchylnych. Na ich ruch potrzebować będziemy 1–2 m przed garażem. Szerokość bramy to nieco ponad 3 m, dlatego do garażu dwustanowiskowego potrzebne będą dwie, rozdzielone słupkiem. Ciężar bram uchylnych równoważą sprężyny, dzięki czemu można nimi poruszać bez dużego wysiłku.
Paulina Myszkowiak
fot. Krispol