Co warto zaplanować?
(fot. Krispol) |
Producenta warto wybrać wcześniej także z innego powodu: każda brama ma swoją specyfikę i nieco inne wymogi montażowe. W przypadku montażu w świetle otworu wjazdowego – a jest to właściwy sposób osadzania najpopularniejszych bram uchylnych – konieczne jest pozostawienie po bokach odstępów (luzów) umożliwiających prawidłowe zamocowanie bramy. Zalecenia dla poszczególnych modeli mogą się różnić, dlatego informację o wymaganych wymiarach ościeża wjazdu najlepiej uzyskać u producenta. Zagwarantuje to ekipie montażowej komfort pracy, a nam w przyszłości – wygodę i bezpieczeństwo użytkowania garażu.
Model bramy trzeba dobrać nie tylko do stylu i estetyki domu; także do warunków przestrzennych garażu i podjazdu. Producenci oferują kilka rodzajów bram, różniących się konstrukcją i sposobem otwierania. Do wyboru mamy pięć podstawowych typów:
- brama płytowa uchylna, której sztywna płyta unoszona bocznymi stalowymi ramionami uchyla się w górę i chowa pod sufitem garażu,
- brama segmentowa górna, złożona z elementów o konstrukcji warstwowej (tzw. pancerza) ściśle połączonych zawiasami. Segmenty w trakcie otwierania przesuwają się po prowadnicach bocznych w górę, a następnie w głąb garażu, tuż pod sufitem,
- brama segmentowa boczna, o podobnej konstrukcji i zasadzie działania, lecz innym kierunku ruchu – segmenty poruszają się w poprzek otworu wjazdowego, a następnie nasuwają na ścianę boczną garażu,
- brama rolowana (tzw. żaluzjowa), działająca na zasadzie rolety okiennej. Jej masywne lamele zwijane są wprost do skrzynki umieszczonej wewnątrz lub na zewnątrz garażu, nad wjazdem,
- brama rozwierana (tzw. wrota) o dwóch skrzydłach otwieranych na zewnątrz garażu.
Agnieszka Rezler
Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 6/2011