Decyzję o rodzaju bramy najlepiej podjąć przed rozpoczęciem budowy domu. Niektóre modele wymagają bowiem wolnej przestrzeni na podjeździe, na ścianie garażu albo pod sufitem. Inne – wysokiego nadproża. W większości przypadków bramę powinna cechować wysoka ciepłochronność. Jeśli garaż będzie mieścił dwa auta, na etapie wznoszenia budynku trzeba zdecydować, czy lepsza będzie jedna szersza brama czy dwie węższe. Pamiętajmy też, że część modeli montuje się w gotowym pomieszczeniu, inne przed zakończeniem prac wykończeniowych.
Oferta produktów jest bardzo szeroka – co niekoniecznie ułatwia wybór. Poszczególne rodzaje bram różnią się przede wszystkim konstrukcją. Związana jest ona ze sposobem otwierania. Bramy uchylne charakteryzują się prostą konstrukcją i łatwym montażem. Jednolite (niełamane) skrzydło – ze stalowej ramy pokrytej blachą – mocowane do ościeżnicy z profili stalowych, otwiera się do góry. Modele segmentowe składają się z 3–6 członów połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami, chroniącymi bramę przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych.
Segmenty najczęściej wykonuje się ze stali ocynkowanej, pokrytej blachą stalową. Mogą otwierać się do góry albo na bok. Wersje rolowane są bardzo wygodne w użytkowaniu (działają podobnie jak rolety zewnętrzne), lecz ich cena jest nieco wyższa. Powstają z łączonych przegubowo lameli stalowych lub aluminiowych, nawijanych na wał umieszczony w kasecie montowanej nad otworem wjazdowym. Tradycyjne rozwierane wrota montuje się coraz rzadziej – na ogół w wolno stojących jednostanowiskowych garażach oraz w budynkach gospodarczych. Zwykle są to dwa skrzydła wykonane z ocynkowanych, stalowych paneli, mocowane na zawiasach.
Małgorzata Kolmus
fot. Becker Antriebe