Parametry garażu: w bryle budynku, na 2 samochody, powierzchnia 32 m2. Ściany z bloczków betonu komórkowego. Garaż ogrzewany w zimie grzejnikiem elektrycznym (1500 W) do temperatury 7°C.
Charakterystyka bramy garażowej:
- brama poprzednia była wykonana z drewna i ocieplona gąbką, otwierana na bok.
- obecna - segmentowa, górna, z ocynkowanych paneli stalowych, izolowanych pianką poliuretanową o gr. 46 mm, wykończonych na zewnątrz okleiną z tworzywa sztucznego imitującego deski, od strony garażu białą;
- wymiary 440 x 225 cm;
- gwarancja 3 lata.
- brama kupiona z napędem i usługą monterską.
- napęd łańcuchowy, siłownik elektromagnetyczny z siłą uciągu 650 N, amperometryczny system wykrywania przeszkody, funkcja zwolnienia opadania wrót przed zamknięciem.
- sterowanie 3 pilotami dwukanałowymi.
Decyzja: przez kilka lat użytkowaliśmy drewniane wrota, które otwierały się na bok. Poruszały się na rolkach po szynie i zachodziły na boczną ścianę garażu. Były efektowne i funkcjonalne, np. nie musieliśmy otwierać całych wrót, jeśli wjeżdżał do garażu tylko jeden samochód. Niestety, ich główną wadą była niedostateczna izolacja termiczna, mimo zastosowania gąbki ocieplającej.
Cały dom, w tym garaż, ogrzewamy elektrycznie, więc jesteśmy wyczuleni na straty ciepła, bo to fatalnie odbija się na kosztach ogrzewania. Z tego powodu zdecydowałem się wymienić bramę na lepiej zaizolowaną i uszczelnioną. Wykonawca z okolicy, którego wybrałem ze strony internetowej producenta, zarekomendował górną bramę segmentową w komplecie z markowym napędem i montażem. Od razu spytałem go o wskaźnik U dla całej bramy. Mieścił się w granicach 1,1 W/(m2.K). Liczyła się też długa gwarancja i bliskość serwisu.
Chciałem mieć mechanizm napędu z łańcuchem, a nie gumowym pasem, oraz system wykrywania przeszkody. Dla każdego z domowników kupiłem dwukanałowy pilot, który obsługuje również bramę wjazdową.
Wymiana bramy garażowej - rady i przestrogi:
- Pod względem izolacyjności, obecna brama lepiej się sprawdza niż poprzednia. Grzejnik w garażu uruchamiam sporadycznie podczas ciężkich mrozów, kiedy wyjeżdżamy z garażu. Przez większość roku wystarcza, że garaż ogrzewa ciepło z silników zaparkowanych samochodów. W zimie staramy się na krótko otwierać wrota, bo garaż od razu się wychładza. Na to nie ma rady i w zasadzie jest to jedyna wada nowej bramy. Na szczęście, dość ciężkie wrota płynnie jeżdżą po prowadnicach, więc kiedy nie ma prądu, otwieranie nie przysparza nam kłopotu, ale wymaga użycia siły.
- Przed zamontowaniem nowej bramy, wykonawcy musieli zlikwidować prowadnicę umocowaną w posadzce garażu, po której poruszała się poprzednia. Remont posadzki był łatwy, podobnie jak demontaż pozostałych elementów. Zdjęcie starej bramy i założenie nowej trwały 2 dni. Polecam napęd z funkcją spowalniającą opadanie wrót tuż przed ich zamknięciem, bo nie uderzają w próg. Oczywiście, napęd bramy podłączyłem do odrębnego obwodu elektrycznego. Bramy nie zaopatrywałem w dodatkowe, oprócz standardowego rygla, zabezpieczenia antywłamaniowe. Garaż już wcześniej wyposażyłem w czujkę alarmu i razem z domem jest objęty usługą monitoringu. Nie zastosowałem fotokomórki, tylko funkcję wykrywania przeszkody.
Koszty wymiany bramy garażowej:
- brama z napędem i montażem (oraz demontażem starej) 6000 zł.
Redaktor: Lilianna Jampolska
Na zdjęciu otwierającym: Brama skierowana jest na wschód, więc okleina imitująca drewno nie płowieje
Zdaniem naszych Czytelników
Jani_63
30 Nov 2014, 17:32
Cytat nawet jesli garaz jest nieogrzewany, to i tak uwzglednimy to w rachunkach : sasiednie pomieszczenia wychladzają sie, nie ma innej opcji. I tu się mylisz.Zamiast zastanawiać się patrząc na projekt nad marką bramy garażowej ...
Gość ksiegowy
30 Nov 2014, 17:05
w naszym klimacie warto zrobic proste zestawienie: obliczyc koszt ogrzewania nie tylko garazu - domu - i przy okazji polowy parkingu, jesli mamy garaz w bryle budynku a brama jest nieocieplana/;Dnawet jesli garaz jest nieogrzewany, to i tak uwzglednimy to w rachunkach : sasiednie pomieszczenia ...