Jaką bramę garażową powinniśmy wybrać?

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 9-16 minut
Jaką bramę garażową powinniśmy wybrać?

Rozmowy Dociekliwego Inwestora z Majstrem Guru. Majster prosto i zrozumiale tłumaczy, a Inwestor zadaje coraz bardziej dociekliwe pytania... Tym razem pomaga dobrać bramę garażową dopasowaną zarówno do domu, jak i preferencji Inwestora.

aktualizacja: 2022-10-03 10:25:59

Dociekliwy Inwestor: - Do omówienia została nam jeszcze kwestia bram garażowych...

Majster Guru: - Tak, czego chciałby się pan dowiedzieć?

- Hmm, nie za bardzo orientuję się w tym temacie. Nie jestem nawet do końca przekonany, czy taką bramę powinienem w ogóle montować. Jednak widzę, że wszyscy dookoła coś takiego mają.

- I nic dziwnego. Tak jak okna czy drzwi są niezbędnym elementem każdego domu, tak brama jest standardowym wyposażeniem garażu. Stanowi nie tylko ochronę przed złodziejami, ale także chroni wnętrze przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

- Skoro to taki standard, to dlaczego w mojej okolicy niemal każda brama wygląda inaczej?

- Ponieważ bramę należy dopasować do indywidualnych potrzeb. Najbardziej rzucająca się w oczy różnica dotyczy ilości bram - niektórzy mają jedną, inni dwie. Wiąże się to oczywiście z liczbą samochodów, które parkują w garażu. Jeśli jest to jedno auto, wówczas sprawa jest prosta - montuje się pojedynczą bramę o standardowych wymiarach. Natomiast gdy zaplanowaliśmy miejsca postojowe na dwa samochody, możemy zdecydować się na jedną szerszą bramę, lub dwie węższe.

Jeden z wariantów trzeba wybrać jeszcze na etapie budowy domu, kiedy można dostosować otwór garażowy - albo przedzielając go słupkiem, albo wykonując solidniejsze nadproże o większej rozpiętości. W praktyce dwie pojedyncze bramy lepiej sprawdzą się wtedy, gdy posiadamy dwa auta, a domownicy korzystają z nich o różnych porach. W ten sposób ograniczymy straty ciepła uciekającego z garażu przez szeroką bramę.

- Czym jeszcze różnią się bramy garażowe?

- Bramy garażowe różnią się też sposobem otwierania i sterowania, termoizolacyjnością oraz dodatkowymi elementami, np. z zakresu bezpieczeństwa. Wybierając bramę garażową, należy brać pod uwagę co najmniej kilka elementów, ponieważ od zastosowanych w rozwiązań zależy komfort użytkowania i bezpieczeństwo.

- Znowu mnie pan zaskoczył. Wydawało mi się, że temat bram szybko "odfajkuję", a tu szykuje nam się dłuższa rozmowa. Zacznijmy może od tych różnych sposobów otwierania.

- Obecnie najpopularniejsze są bramy segmentowe. Składają się z kilku segmentów (od 3 do 6), połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami, chroniącymi przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Panele na ogół wykonane są ze stali ocynkowanej i pokryte blachą stalową, a wykończone tworzywem sztucznym, drewnem, aluminium lub pomalowane farbą proszkową. Wnętrze takich modeli wypełnia się przeważnie pianką poliuretanową, której zadaniem jest izolowanie cieplne i akustyczne. Produkuje się je w dwóch wariantach - jako otwierane do góry lub na bok.

W pierwszym płaszcz bramy porusza się wzdłuż prowadnic pod sufitem, natomiast w drugim - zachodzi na ścianę garażu (te polecane są do niższych, ale szerszych garaży).

Bramy segmentowe można zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, np. z nadprożem w kształcie łuku. Ich zaletą jest oszczędność miejsca i łatwość uruchamiania. Poza tym są szczelne, przez co bardzo dobrze trzymają ciepło, dlatego nadają się do ogrzewanych garaży, ulokowanych w bryle domu.

- To ciekawe, byłem przekonany, że najpopularniejsze są bramy, których skrzydła podnosi się do góry i chowa pod sufitem.

- Mówi pan o bramach uchylnych. Rzeczywiście, przez lata były wybierane najczęściej, lecz obecnie ustąpiły pierwszeństwa bramom segmentowym. To dlatego, że są niezbyt szczelne - ucieka przez nie sporo ciepła. Mimo to ciągle cieszą się popularnością, ponieważ są względnie tanie, łatwe w montażu i nadają się do garaży bez nadproża. Mają prostą konstrukcję - jednolita niełamana płyta bramy, unosząc się do góry na prowadnicach, najpierw zachodzi nad podjazd, a potem chowa się pod sufitem garażu. Panele wykonane są ze stali, rzadziej z aluminium lub drewna. Niestety, bramy uchylne wymagają nie tylko sporo miejsca w garażu, ale również na podjeździe - podczas otwierania wysuwają się nawet 1 m przed garaż.

- Widziałem też bramę działającą jak zewnętrzna roleta okienna.

- Ten typ to brama rolowana. Jej płaszcz składa się z wąskich lameli stalowych lub aluminiowych, połączonych przegubowo na całej długości ramy, które są nawijane na wał umieszczony w znajdującej się nad otworem wjazdowym kasecie. Kupuje się je w komplecie z napędem. Bramy rolowane są najdroższe z omawianych, ale mają wiele zalet. Zajmują mało miejsca, są wygodne w obsłudze, bezpieczne i nie wymagają długiego podjazdu do garażu.

Rodzaje bram garażowych: segmentowa górna (a), segmentowa boczna (b), uchylna (c), rolowana (d)

- A co z bramami, których skrzydła otwierają się na bok, podobnie jak drzwi?

- Bramy rozwierane - jedno- lub dwuskrzydłowe - praktycznie odeszły już do lamusa. Aby otworzyć skrzydło zamontowane na zawiasach, potrzeba bowiem sporo miejsca przed garażem. Dodatkowo zimą musimy najpierw usunąć zalegający na podjeździe śnieg. Kolejnym problemem jest napęd - w tego typu bramach trzeba zastosować dwa siłowniki, co podraża inwestycję.

- Napęd do bramy garażowej to chyba w ogóle droga zabawka?

- Koszt napędu to mniej więcej 1/3 ceny bramy. Czy to wysoka cena za zapewnienie sobie wygodnego wjazdu do garażu bez konieczności wychodzenia z samochodu? Wydaje mi się, że nie. Szczególnie biorąc pod uwagę kapryśny klimat, jaki panuje w Polsce.

- W sumie ma pan rację... Czy do każdej bramy można dokupić napęd?

- Tak, wszyscy liczący się producenci bram garażowych mają w swojej ofercie napędy do nich. Napęd dobiera się do wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru oraz częstotliwości otwierania i zamykania. Jeżeli będzie za słaby - brama będzie wolno otwierać się i zamykać, a jego silnik szybciej się zużyje. Napęd o zbyt dużej mocy może z kolei spowodować uszkodzenie bramy. Dlatego dopasowanie najlepiej zlecić fachowcowi. Producenci napędów w specyfikacjach podają też szybkość otwierania i zamykania bramy (przeważnie ok. 20 cm/s) i zapotrzebowanie na energię.

- W jaki sposób steruje się taką bramą?

- Bramę najwygodniej otwierać za pomocą pilota, wprost z samochodu lub z garażu. Piloty dwukanałowe, oprócz kierowania pracą bramy garażowej, zwykle obsługują też bramę wjazdową. Czterokanałowe - zarządzają dodatkowo np. oświetleniem garażu, furtką, roletami okiennymi. Sygnał do otwarcia może być ponadto przekazywany za pomocą sterownika umieszczonego przy wjeździe do garażu lub karty zbliżeniowej.

- Sporo tej elektroniki!

- To nie wszystko. Bramy wyposażone są też w automatyczny układ odłączający, którego zadaniem jest zatrzymanie i cofnięcie skrzydła w momencie, gdy podczas zamykania natrafi na jakąś przeszkodę.

Niektóre modele mają wbudowaną fotokomórkę - brama cofa się po przerwaniu wiązki podczerwieni, lub inne udogodnienia, np. oświetlenie, czy funkcję łagodnego zatrzymania, co zapobiega uderzeniu o posadzkę przy zamykaniu bramy. Do tego dochodzą zabezpieczenia antywłamaniowe - klamki obrotowe z ryglem, wzmocnione profile czy hamulec elektromagnetyczny napędzającego bramę siłownika, blokujący profile w wale nawijającym, co chroni przed podważeniem bramy.

Bramę najwygodniej otwierać za pomocą pilota
Bramę najwygodniej otwierać za pomocą pilota

- A jak wygląda kwestia ciepłochronności bram garażowych? Czy ich producenci również posługują się współczynnikiem U?

- Tak, zgodnie z aktualnymi przepisami, brama garażu ogrzewanego nie może mieć współczynnika U wyższego niż 1,7 W/(m²•K) i analogicznie jak w przypadku drzwi zewnętrznych, jego wymagana wartość będzie coraz niższa - 1,5 W/(m²•K) w 2017 r. i 1,3 W/(m²•K) w 2021 r. Najcieplejsze bramy garażowe, oferowane obecnie w sprzedaży, mają współczynnik U=0,9 W/(m²•K).

- Wspomniał pan o garażach ogrzewanych. A co z bramami garaży nieogrzewanych?

- W garażach nieogrzewanych lub wolno stojących nie trzeba osadzać bram ocieplonych, które mają przecież swoją cenę. W pozostałych przypadkach taka inwestycja jest natomiast niezbędna. Aby zapewnić dobrą izolację termiczną i akustyczną, producenci stosują najczęściej wspomnianą piankę poliuretanową (styropian ma nieco gorsze właściwości).

Warstwa termoizolacyjna ma przeważnie 2-4 cm grubości i jest umieszczana pomiędzy wewnętrznym i zewnętrznym poszyciem. Dodatkową jej zaletą jest to, że konstrukcja bramy jest sztywniejsza, a zatem bardziej odporna na wgniecenia. Co więcej, dzięki ociepleniu wyeliminowane zostaje zjawisko kondensacji pary wodnej na całej konstrukcji. O szczelności bramy decydują też łączenia między segmentami oraz między bramą i ościeżnicą. Istotne jest, by wszystkie uszczelki były dobrze spasowane, zaś segmenty przylegały do siebie. Bardzo ważny jest też prawidłowy montaż bramy.

Na pytania odpowiadał: Norbert Skupiński
Na zdjęciu otwierającym: Dwie pojedyncze bramy garażowe to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy posiadamy dwa auta, a domownicy korzystają z nich o różnych porach. (fot. Hörmann)

Materiały do pobrania:
pdf icon
Konsultacje z Majstrem Guru cz. 6

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły