Jak ułożyć kostkę brukową w garażu?

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 4-5 minut
Jak ułożyć kostkę brukową w garażu?

Zastanawiam się, czy w garażu nie można będzie ułożyć kostki brukowej zamiast betonowego podkładu i ewentualnie płytek. Garaż nie będzie ogrzewany i przylega do budynku. Jak taką kostkę ułożyć?

aktualizacja: 2022-03-08 12:30:47

Odpowiedź eksperta: Ułożenie kostki betonowej na podłodze garażu jest rozwiązaniem nie tylko dość tanim, ale jednocześnie zapewniającym całkowitą odporność na uszkodzenia spowodowane zmianami temperatury i ruchami gruntu. Ułożenie kostki składa się z kilku etapów - korytowania, ułożenia podbudowy i warstwy podkładowej oraz rozłożenia i zawibrowania nawierzchni. 

Korytowanie to nic innego, jak usunięcie gruntu do głębokości 30-40 cm od planowanego poziomu podłogi. Dno wykopu powinno być równe, co zapewni większą stabilność kolejnych warstw.

Podbudowa wykonana z pospółki lub tłucznia drogowego o grubości 10-15 cm pełni funkcję warstwy stabilizującej i drenażowej. W przypadku układania nawierzchni na nawodnionych gruntach gliniastych, warto przed ułożeniem podbudowy rozłożyć geowłókninę - zapobiegającą mieszaniu się pospółki bądź tłucznia z gruntem rodzimym.

Warstwa podkładowa umożliwia równe ułożenie kostki brukowej oraz ustabilizowanie podłoża. Do jej utworzenia używa się piasku wymieszanego na sucho z cementem. Po nasypaniu warstwy piasku grubości ok. 10 cm, rozsypuje się cement - 1 worek na około 5 m2 powierzchni - a następnie miesza łopatą albo grabiami. Warstwę podkładową wyrównuje się deską z bocznymi wycięciami, prowadzoną po wypoziomowanych listwach. Wysokość wycięcia powinna odpowiadać grubości kostki z uwzględnieniem obniżenia podkładu po jego zagęszczeniu o ok. 1 cm. Kolejną czynnością będzie zagęszczenie podkładu przy użyciu wibratora powierzchniowego.

Układanie kostki. Poszczególne kostki układa się ciasno, stojąc na już ułożonym fragmencie. Przy jednolitym wzorze, można je układać w dowolnym kierunku, wykorzystując elementy połówkowe na krawędziach nawierzchni. Jeżeli zachodzi konieczność przycięcia skrajnych elementów, używa się do tego celu specjalnej prasy lub szlifierki kątowej z tarczą do betonu.

Gdy cała nawierzchnia pokryta jest już kostką, za pomocą wibratora powierzchniowego z gumową nakładką ochronną "dobija się" elementy do podłoża. Ostatnim etapem jest rozsypanie na powierzchni drobnego piasku, który wnikając w szczeliny, zaklinuje kostki między sobą. Po zmieceniu nadmiaru piasku i spłukaniu - nawierzchnia jest gotowa do użytku. Można też dodatkowo zabezpieczyć ją impregnatem zmniejszającym nasiąkliwość, co ułatwi utrzymanie tego podłoża w czystości i ożywi barwę. 

Redakcja BD
Na schemacie otwierającym: Kostkę brukową w garażu układamy w podobny sposób jak na podjeździe. Jeżeli na powierzchni może zbierać się woda, warto wykonać jeszcze odwodnienie liniowe

Zdaniem naszych Czytelników

A na parkingach przed supermarketami nikt nie ma z tym problemu. Poza służbami sprzątającymi . Jest jeszcze impregnacja, farby do betonu etc. Poza tym to nie warsztat samochodowy, gdzie faktycznie taka nawierzchni mija się z celem ze względu na specyfikę lokalu i te wspomniane płyny ...

Gość Darek

10 Jul 2018, 21:52

Nie jest to dobry pomysł z racji ze kostka brukowa chłonie wodę i inne płyny exploatacyjne z samochodu. Jak to w garażu, coś się wyleje, coś kapcie z auta i powstałe plamy ciężko usunąć. Ktoś za chwile napisze ze pomaga Sorbent, ale to bzdura.

Wiecej na Forum BudujemyDom.pl

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image