Budujemy Dom

Podstawowe informacje dotyczące segmentowych bram garażowych

Artykuł na: 9-16 minut

Spośród wszystkich modeli bram garażowych, segmentowe cieszą się w tej chwili największą popularnością.

Podstawowe informacje dotyczące segmentowych bram garażowych

Uwaga!Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są rodzaje bram garażowych i dlaczego segmentowe są tak popularne?
  • Z czego składa się brama segmentowa i jak ją montować?
  • Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze bram garażowych?
  • Jakie są wymiary otworu dla bram garażowych?
  • Jak należy dbać o bramę garażową?
  • Jakie są koszty montażu segmentowych bram garażowych - porównujemy bramy 4 producentów

RODZAJE BRAM GARAŻOWYCH 

Bramy garażowe występują w kilku rodzajach. Rozwierne, zwane także skrzydłowymi, są najstarsze i każdy je świetnie kojarzy. Taką bramę tworzą przeważnie dwa skrzydła (choć może być tylko jedno), poruszające się na zawiasach, mocowanych do bocznych ościeży. Całość otwiera się na zewnątrz, więc podjazd musi być płaski.

Kilkanaście lat temu przebojem były bramy uchylne - ich skrzydło przy otwieraniu w charakterystyczny sposób zachodzi na podjazd, żeby chwilę później schować się pod stropem. Ten ruch sprawia, że podczas otwierania i zamykania bramy przed garażem potrzeba około 1-1,5 m pustej przestrzeni, co przy ograniczonej ilości miejsca na podjeździe jest wadą tego rozwiązania.

Modele rolowane, których pancerz jest nawijany na wał jak roleta, inwestorzy indywidualni wybierają rzadko. Sprawdzą się, gdy pod sufitem są instalacje (rury), lecz nadproże musi mieć przynajmniej 30 cm wysokości.

Wreszcie bramy segmentowe - te są ostatnio zdecydowanie najpopularniejsze. Dlaczego? Ponieważ brama segmentowa w trakcie otwierania (w przeciwieństwie do rozwiernej i uchylnej) nie zajmuje przestrzeni na podjeździe, a po otwarciu, w przypadku modelu górnego, po prostu chowa się pod sufitem. Można ją zamontować w zasadzie w każdym otworze, także wtedy, gdy nadproże jest np. łukiem. Daje się otworzyć ręcznie lub, po wyposażeniu w napęd, komfortowo obsługiwać pilotem.

Producenci dbają, żeby bramy coraz skuteczniej izolowały termicznie i coraz lepiej wyglądały - bez problemu kupimy model dopasowany stylistycznie do drzwi wejściowych czy stolarki okiennej.

Brama segmentowa
Bramy segmentowe nie zajmują miejsca przed garażem, dlatego można montować je w budynkach z wyjazdem w linii ogrodzenia. (fot. Krispol)

Z CZEGO SKŁADA SIĘ BRAMA SEGMENTOWA I JAK JĄ MONTOWAĆ?

Skrzydło bramy segmentowej składa się z paneli połączonych zawiasami, uszczelnionych na połączeniach i całym obwodzie płaszcza. Podczas otwierania segmenty przesuwają się w górę po prowadnicach. Wytwarza się je z blachy stalowej lub aluminiowej, albo z PVC. Izolację termiczną stanowi wypełnienie z pianki poliuretanowej o grubości 20-60 mm. Panele mogą być pełne bądź przeszklone. Typowa brama górna ma ich od 3 do 6.

Montowana na dolnym panelu bramy segmentowej uszczelka
Montowana na dolnym panelu uszczelka ma zapewnić dobre przyleganie bramy do posadzki i zapobiegać przenikaniu wody. (fot. Novoferm)

Na rynku występują także, choć zakładane są dużo rzadziej, modele boczne, które otwierają się na bok, na jedną ze ścian garażu. Przeznaczone są do pomieszczeń niskich i szerokich. W bramach tego rodzaju segmenty - nie różniące się niczym od tych z modeli górnych - ustawione są pionowo, prowadnice zamontowane nie po bokach, ale na suficie i w podłodze. Taki sposób otwierania ma pewną zaletę - żeby wyjść czy wystawić rower, bramę otwiera się tylko częściowo, trochę tak jak drzwi. Niestety, w dolnej prowadnicy może zbierać się brud, zaś ze względu na wyraźnie niższą sprzedaż, model górny jest nieco droższy.

Brama segmentowa boczna
Żeby wygodnie wyjść z garażu, bramę segmentową boczną wystarczy otworzyć częściowo. (fot. Hörmann)

Bramę segmentową najłatwiej obsadzić, gdy nadproże ma więcej niż 15 cm wysokości, a węgarki (to te ścianki z boku) przynajmniej 10 cm szerokości. Pod sufitem potrzebna jest wolna przestrzeń o głębokości równej wysokości bramy.

Montuje się je i w nowych, i w remontowanych domach. Gdy nadproże lub węgarki są zbyt wąskie (lub w ogóle ich brak), stosuje się specjalne profile/ramy montażowe. To osłony z takiego materiału jak brama (tak samo ocieplone), mocowane na ościeżnicach bocznych i/lub nadprożowej. Bramę da się zatem wstawić, ale kosztem zmniejszenia szerokości lub wysokości otworu wjazdowego.

Rama montażowa
Rama montażowa umożliwia osadzenie bramy w otworze bez nadproża i węgarków. (fot. Krispol)

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY WYBORZE BRAM SEGMENTOWYCH?

Poza wyglądem bramy liczą się jej termoizolacyjność, bezpieczeństwo (rozumiane jako zabezpieczenia antywłamaniowe i rozwiązania chroniące użytkownika) oraz komfort korzystania z niej. Zgodnie z przepisami, współczynnik przenikania ciepła U nowej bramy, zamykającej ogrzewany garaż, nie może przekraczać 1,5 W/(m²·K). Wymogi dotyczące ciepłochronności budynków są jednak bezustannie zaostrzane i od 2021 r. będzie to 1,3. Ciepłochronność bramy zależy od wypełnienia paneli (dzisiejszy standard to 40 mm pianki poliuretanowej, w cieplejszych modelach 60 mm) oraz szczelności połączeń między segmentami, i skrzydłem a ościeżnicą. Wpływ na termoizolacyjność ma też prawidłowy montaż.

Najczęściej stosowanymi zabezpieczeniami antywłamaniowymi są wzmocnienia profili i obrotowe klamki z ryglem. Bramy garażowe - tak jak okna i drzwi - mogą mieć przyznaną klasę odporności na włamanie, od RC1 do RC6. Im wyższa klasa, tym trudniej je sforsować. W praktyce, na rynku nie ma produktów w klasie powyżej RC3.

Żeby zamykająca się brama nie zrobiła krzywdy użytkownikowi, producenci wprowadzają liczne układy zabezpieczające. I tak zabezpieczenie przeciążeniowe zatrzyma i cofnie skrzydło, gdy to podczas zamykania natrafi na przeszkodę. Blokada w przypadku zerwania sprężyny uchroni przed opadnięciem bramy w momencie awarii tego elementu. Fotokomórka sprawi, że brama stanie, gdy emitowane przez nią wiązki podczerwieni zostaną przerwane.

Dla inwestorów ogromne znaczenie ma też wygoda obsługi bramy pilotem. Szczególnie wtedy, gdy leje deszcz albo trzyma mróz. Dlatego automatyka staje się standardem. Przy wyborze napędu najlepiej zdać się na fachowca. To on, w zależności od wielkości bramy, jej ciężaru, miejsca pod sufitem lub jego braku, dobierze napęd o optymalnej mocy i szybkości otwierania/zamykania. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest to, że bramę z napędem trudniej podważyć.

JAKI OTWÓR DO MONTAŻU BRAM SEGMENTOWYCH?

Bramy segmentowe zakłada się w wykończonym (otynkowanym) wnętrzu i na gotowej posadzce. Otwór wjazdowy musi zachowywać piony i poziomy. Krzywizny (także podłogi) mogą utrudnić, a nawet uniemożliwić obsadzenie bramy.

Zwykle bramę segmentową mocuje się nie w otworze wjazdowym, lecz za nim. Dlatego może być od niego kilka centymetrów szersza i wyższa. W przypadku montażu w świetle otworu, to on ma być o 2-3 cm większy, niż jej wymiary. Luzy pozwolą na korektę ustawienia ramy i wprowadzenie pianki uszczelniającej. Gdy otwór jest wyraźnie większy, szczeliny zakrywa się maskownicami, oferowanymi przez producentów. Bramę można też zamocować na dodatkowych uchwytach, a otwór zwęzić styropianem, który później zostanie wykończony jak elewacja.

Wymiary otworu wjazdowego - schemat
Wymiary otworu wjazdowego: S - szerokość, H - wysokość, N - wysokość nadproża, W1 i W2 - szerokość węgarków.

JAK DBAĆ O BRAMĘ GARAŻOWĄ?

Jeśli chcemy, żeby służyła nam jak najdłużej, powinniśmy ją regularnie serwisować. Kiedy skrzydło hałasuje, smarem do bram garażowych smaruje się prowadnice, zawiasy, łożyska rolek, sprężyny, ewentualnie łańcuch. Po nałożeniu preparatu bramę trzeba kilka razy zamknąć i otworzyć. Jeśli hałas nie ustąpi, należy skontrolować rolki toczne. Gdy chwieją się podczas ruchu skrzydła, trzeba je dokręcić. Zużyte wymienić na nowe, najlepiej nylonowe.

Błędy popełnione przy mocowaniu górnych prowadnic mogą być przyczyną blokowania się bramy i jej ciężkiej pracy. Jeżeli prowadnice nie są dobrze wypoziomowane, albo się obluzowały, konieczne jest zamontowanie ich od nowa. Blokowanie skrzydła może też wynikać ze zużycia koła pasowego, które jest elementem systemu sprężyn naciągowych. W tym przypadku także potrzebna jest wymiana tej części.

Montaż prowadnic górnych w bramie garażowej
Bardzo ważne jest prawidłowe zamontowanie prowadnic górnych, które muszą trzymać poziom. (fot. Novoferm)

KOSZTY MONTAŻU BRAM SEGMENTOWYCH

Ceny, które producenci podali nam do przeglądu, są wartościami netto. Kupując bramę z montażem zapłacimy niższy VAT (8, a nie 23%). Uwaga - ulga nie dotyczy garaży wolno stojących! Za założenie bramy segmentowej fachowcy liczą sobie np. 15% jej wartości, ale nie mniej niż 400-500 zł. Obsadzenie bramy z napędem to wydatek 700-1000 zł.

Janusz Werner
fot. otwierająca: Hörmann

aktualizacja: 2018-04-16

Dodaj komentarz

Zadaj pytanie naszemu ekspertowi
 
 
Administrator danych osobowych: AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Cel przetwarzania danych: udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Administrator danych osobowych: AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Cel przetwarzania danych: udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Okres przetwarzania danych: Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w tym konkretnym przypadku, do czasu udzielenia odpowiedzi. Masz prawo do: dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych lub ich przenoszenia. Możesz: odwołać zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych, zażądać, by Twoje wszystkie dane zostały usunięte. Podstawy prawne: art. 5, 6, 12, 13 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Czytaj więcej
Hörmann Konsumenckim Liderem Jakości 2018
Hörmann Konsumenckim Liderem Jakości 2018 Firma Hörmann została uznana za lidera jakości w kategorii "bramy garażowe". Podobnie jak w latach ubiegłych otrzymała Złote Godło w ...
KRISPOL zdradził plany projektu biznesowego dla własnych rozwiązań przemysłowych
KRISPOL zdradził plany projektu biznesowego dla własnych rozwiązań przemysłowych Nieco ponad pół roku temu wrzesińska spółka KRISPOL zaprezentowała na targach BUDMA innowacyjną sieć salonów stolarki KRISHOME, proponując ...
Jesienna promocja na produkty firmy WIŚNIOWSKI
Jesienna promocja na produkty firmy WIŚNIOWSKI Firma WIŚNIOWSKI codziennie dostarcza klientom bramy, drzwi i ogrodzenia po to, by dać domownikom nieograniczoną kontrolę nad bezpieczeństwem ...

Jak wykonać wylewkę jastrychu pod wodne ogrzewanie podłogowe w garażu?

Odpowiedź eksperta: Przy ogrzewaniu podłogowym garażu wskazane jest użycie do izolacji cieplnej styropianu odmiany EPS 200 lub polistyrenu ekstrudowanego.

polecane produkty i technologie

Bramy garażowe i drzwi wejściowe Hörmann - bezpieczeństwo i komfort

W czasach budownictwa energooszczędnego coraz częściej przywiązujemy wagę do izolacyjności cieplnej stolarki otworowej. Dlatego bramy garażowe w tegorocznej ofercie promocyjnej firmy Hörmann są grubsze i cieplejsze od tych z ubiegłorocznej promocji.
Najbardziej znane marki
Bramy garażowe - ranking rozpoznawalności firm i produktów

Budujemy Dom 10/2018

Tematem tego numeru jest budowa domu dla alergika. Spełniając kilka warunków można znacznie ulżyć tym mieszkańcom nowego domu, którzy borykają...

Tylko 9,95 zł

Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Dom Energooszczędny Vademecum ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Przeczytaj najnowsze wydanie magazynu Budujemy Dom
Magazyn BudujemyDom
Zamów cotygodniowy poradnik
Cotygodniowy poradnik
W każdy czwartek otrzymasz darmowy poradnik budowlany, a w nim:
- aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego,
- porady budowlane,
- najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl
i odbierz prezent
Odbierz prezent
Zapisz się do bezpłatnego poradnika BudujemyDom.pl i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie miesięcznika "Czas na Wnętrze".