Budujemy Dom
Wokół domu / Garaż / Artykuły

Brama garażowa w starym domu - naprawiać czy wymienić?

Przy okazji generalnego remontu domu wymienia się też bramę w garażu, aby pasowała do nowej stolarki i była bardziej komfortowa w obsłudze, czyli miała napęd. 

Brama garażowa w starym domu - naprawiać czy wymienić?

Który model wybrać, jak przygotować ściany i podłogę do jej montażu? To jedne z ważniejszych pytań, które należy sobie zadać, planując wymianę bramy garażowej. Musimy dobrze przeanalizować wszystkie za i przeciw, zanim dobierzemy rodzaj skrzydła. Być może mamy na tyle dużo miejsca w garażu i przed nim, że nasz wybór nie będzie niczym ograniczony. Ale czy z każdego będziemy tak samo zadowoleni? Poznajmy rodzaje obecnie oferowanych bram garażowych, sposób ich działania i wymagania montażowe. Taki rekonesans z pewnością okaże się przydatny przed wizytą w salonach sprzedaży.

CECHY WJAZDU A RODZAJ SKRZYDŁA

Tam, gdzie wjazd jest krótki i niewygodny – co wymusza ciasne manewry samochodem lub pokonanie stromego spadku – sprawdzą się skrzydła, które przy poruszaniu dodatkowo nie zmniejszają już i tak niewielkiej przestrzeni. Zatem najlepsze w tym przypadku będą bramy rolowane i segmentowe. Te pierwsze zwijają się do skrzynki osadzonej przed otworem garażowym (montaż zewnętrzny) bądź za nim (montaż wewnętrzny).

Brama rolowana
Brama rolowana rozwijana ze skrzynki osadzonej za otworem garażowym. (fot. Wiśniowski)

Ruch skrzydeł bram segmentowych natomiast odbywa się wzdłuż prowadnic. Brama "chowa się" wewnątrz garażu – pod sufitem lub przy ścianie. Pierwszy sposób charakterystyczny jest dla bram segmentowych górnych, których elementy ustawione są poziomo i poruszają się na rolkach po prowadnicy przytwierdzonej do ścian i sufitu. Segmenty skrzydeł bram bocznych osadzone są pionowo i po otwarciu najeżdżają na jedną ze ścian garażu.

Trochę większe wymagania co do wielkości wjazdu są przy bramach uchylnych. Na ich ruch potrzebować będziemy 1-2 m przed garażem. Szerokość bramy to nieco ponad 3 m, dlatego do garażu dwustanowiskowego potrzebne będą dwie, rozdzielone słupkiem. Ciężar bram uchylnych równoważą sprężyny, dzięki czemu można nimi poruszać bez dużego wysiłku.

Brama uchylna
Przy odpowiednio długich podjazdach mamy pełną dowolność w wyborze rodzaju bramy garażowej, sprawdzi się tu np. model uchylny. (fot. Hörmann)

Podobne ograniczenia względem wielkości wjazdu obowiązują przy bramach rozwieranych. Tu konieczna jest przynajmniej 1,5 m przestrzeń na otwierające się skrzydło (równa jego szerokości). Ten typ nie nadaje się na przykład tam, gdzie wjazd do garażu prowadzi wprost z ulicy.

STAN WYKOŃCZENIA GARAŻU

Bramy rolowane zakłada się w garażu zupełnie wykończonym. To znaczy, że po ich osadzeniu nie wolno wykonywać prac tynkarskich – zachlapanie prowadnic mogłoby skutkować ich uszkodzeniem. Montaż można rozpocząć dopiero, gdy ściany i posadzka całkowicie wyschną.

Bramy segmentowe można wstawiać jedynie za otworem wjazdowym także w już wykończonym garażu – z położoną posadzką i otynkowanymi ścianami. Potem nie powinno się już dokonywać obróbek tynkarskich. Podobnie jak w przypadku rolowanych zachlapanie zaprawą prowadnic i/lub płaszcza bramy mogłoby je uszkodzić.

Bramy uchylne sytuuje się w świetle otworu, ale wtedy po jej otwarciu zmniejsza się wysokość garażu o ok. 20 cm. Można mocować je tuż za otworem, co pozwala zaoszczędzić 10 cm szerokości i 5 cm wysokości wjazdu w porównaniu z pierwszym sposobem. Ściany garażu muszą być wykończone, lecz przed osadzeniem wrót nie powinno się układać posadzki, bo próg bramy trzeba zabetonować w podłodze.

Najstarszy typ bram, a więc rozwierane, montuje się przed otworem wjazdowym (lub rzadziej w otworze) i można to zrobić na każdym etapie budowy. Osadzenie takich bram podlega tym samym regułom, co montaż zwykłych drzwi.

Brama segmentowa boczna
Brama segmentowa boczna nie wymaga miejsca przed garażem, skrzydło chowa się na jedną ze ścian bocznych. (fot. Hörmann)

WYMIARY OTWORU GARAŻOWEGO

Minimalne wymiary otworu wjazdowego to 200 cm wysokości i 230 cm szerokości. Aby wjazd był komfortowy, warto jednak kupić bramę nieco szerszą. O wyższym modelu dobrze jest pomyśleć, gdy jeździmy SUV-em i/lub z dachowym bagażnikiem na rowery.

Zwykle wybieramy bramy o standardowych wymiarach, ale jeśli otwór garażowy do takich nie pasuje, można go poszerzyć albo zwęzić. Wspomniane standardy nie są ujednolicone. U niektórych producentów wynoszą 250 × 212,50 cm, u innych 250 × 225 cm bądź 250 × 220 cm – najlepiej zadzwonić i zapytać o najbardziej popularną bramę – za taką zapłacimy o 20–50% mniej niż za model na specjalne zamówienie.

Przeczytaj także: Wymagane odległości wokół otworu wjazdowego

PRZYGOTOWANIE OTWORU GARAŻOWEGO

Zanim zdecydujemy się usunąć stare skrzydło garażowe, powinniśmy gruntownie ocenić stan konstrukcji ściany z otworem oraz stopień zużycia materiałów, z których została wzniesiona. Mogły one stracić wytrzymałość – co przy kilkunastoletnich garażach wolno stojących zdarza się dość często. W przypadku słabych konstrukcji, podczas usuwania ościeżnicy niekiedy dochodzi do poważnego uszkodzenia ściany. Jeśli więc nie mamy pewności co do kondycji tych materiałów, wprowadźmy tymczasowe podpory (stemple).

Aby usunąć starą drewnianą ościeżnicę, należy przeciąć ją w dwóch miejscach, wyjąć wydzieloną w ten sposób część, a pozostałe elementy "złożyć" do środka otworu łapką ciesielską. W ościeżnicy metalowej można odciąć zawiasy i wykorzystać ją do przymocowania prowadnic nowej bramy. Do jej całkowitego usunięcia używa się szlifierki kątowej, wyposażonej w tarczę do cięcia metalu i betonu. Nie robi się tego, jeśli taka ościeżnica stanowi element konstrukcyjny nadproża.

Powstałe po usunięciu ościeżnicy uszkodzenia w ścianie naprawiamy przez przemurowanie lub sporządzenie opaski z pełnych cegieł. Drugie rozwiązanie jest szczególnie wskazane przy ścianach z pustaków żużlowych (dawniej wytwarzanych bezpośrednio na placu budowy) albo betonu komórkowego. Wzmocnienie z pełnych cegieł zagwarantuje solidny montaż prowadnic. Gdy zmniejszenie szerokości otworu opaską jest niepożądane, zaleca się wymurować ją wewnątrz garażu, pogrubiając mur wokół otworu. Można także "wpuścić" ją w ścianę. Ubytki w posadzce oraz nierówności niweluje się zaprawą naprawczą do betonu, do ewentualnych odchyleń w ścianach używa się zapraw wyrównawczych.

Dwie bramy garażowe
Gdy wjazd do garażu jest krótki i leży w bezpośrednim sąsiedztwie wejścia do domu lub ulicy, najlepsze będą bramy segmentowe lub rolowane. (fot. Wiśniowski)

A MOŻE WYSTARCZY NAPRAWA?

Choć brama jest stara i nie funkcjonuje tak, jakbyśmy tego sobie życzyli, to jeszcze nie znaczy, że musimy ją wymienić. Niektóre nieprawidłowości można naprawić w prosty sposób.

Zacznijmy od nieprzyjemnego skrzypienia przy otwieraniu i zamykaniu bramy. Dokładne sprawdzenie zawiasów i mechanizmu otwierania pomoże znaleźć przyczynę głośnej pracy skrzydła. Warto sprawdzić, czy rolki toczne (jezdne) nie chwieją się w trakcie ruchu skrzydła, być może trzeba je dokręcić. Jeśli okaże się, że są zużyte – będą do wymiany; najlepiej na nylonowe, bo takie gwarantują cichą pracę.

Gdy metalowe ruchome elementy bramy są zardzewiałe, oczyszczamy je, następnie konserwujemy. Smar powinien być przeznaczony specjalnie do bram garażowych (do użytku na zewnątrz), gwarantuje on dodatkową ochronę przed wilgocią i zmianami temperatury. Nanosimy go na prowadnice, zawiasy, łożyska rolek, sprężyny i mechanizm otwierania, a także łańcuch (jeśli brama jest w niego wyposażona). Po nałożeniu preparatu, skrzydło bramy należy kilkakrotnie zamknąć i otworzyć, aby ułatwić dokładną penetrację smaru i sprawdzić, czy przestało hałasować. Nadmiar smaru usuwamy szmatką.

Innym problemem może być brak płynności ruchu skrzydła. Borykamy się z nim przez niepoprawny montaż elementów, po których porusza się skrzydło – czyli prowadnic. Dotyczy najczęściej osadzonej przysufitowo bramy uchylnej, której prowadnice muszą być idealnie wypoziomowane i stabilnie zamocowane. Niestety, jeśli zostały założone niewłaściwie, konieczny będzie demontaż całej konstrukcji i ponowne osadzenie wrót. Dlatego po ich zainstalowaniu przez specjalistyczną ekipę, warto przetestować otwieranie i zamykanie w obecności montażysty. Najlepiej zrobić to kilkakrotnie i upewnić się, że nie ma żadnych rozszczelnień, a ruch skrzydła jest swobodny. Jeżeli źródłem kłopotu nie są prowadnice, sprawdźmy koła pasowe (element systemu sprężyn naciągowych w bramach segmentowych) – być może są już zużyte. Panel bramy może wówczas zaczepiać o część koła pasowego i uniemożliwiać dalszy ruch skrzydła.

W przypadku zużytych bram segmentowych problem mogą sprawiać sprężyny i/lub liny nośne, które po przekroczeniu żywotności po prostu pękają. Ciężar takich bram równoważony jest mechanizmem złożonym ze sprężyn (na ogół skrętnych), umieszczonych na wałku nawojowym, oraz z systemu lin stalowych. Oba te elementy po przekroczeniu dopuszczalnej przez producenta liczby cykli ulegają naturalnemu zużyciu i pękają. Ich żywotność standardowo szacuje się na maks. 20 000 cykli. Przy zakupie nowej bramy segmentowej warto doposażyć ją w zabezpieczenie na wypadek pęknięcia sprężyn albo liny. W krytycznej sytuacji, zatrzyma ono wał sprężyny i utrzyma bramę w bezpiecznym położeniu. Jest to zabezpieczenie jednorazowego zadziałania. Zużyte elementy muszą zostać wymienione przez specjalistę.

W przypadku bram segmentowych możemy mieć także problem z pełnym otwarciem i zamknięciem do końca skrzydła. Dzieje się tak przy niepoprawnie założonych sprężynach. Podczas naciągania powinny się one prostować, a ich średnica zmniejszać. Jeżeli zamiast tego średnica się zwiększa, zaś sprężyny są wciąż skręcone i pofalowane oraz przeskakują na uchwycie, oznacza to, że źle je zamontowano – trzeba założyć je ponownie, inaczej dojdzie do ich uszkodzenia.

UŻYTKUJEMY I OSZCZĘDZAMY

Gdy mamy garaż wbudowany w bryłę domu i ogrzewamy go, warto ponieść dodatkowe koszty i zainstalować bramę ocieploną droższą o 20–40% od tej bez ocieplenia. Izolację termiczną stanowi najczęściej pianka poliuretanowa grubości 40 mm (lub styropian w bramach uchylnych). Dzięki tej warstwie konstrukcja bramy jest sztywniejsza i bardziej odporna na wgniecenia. Poza tym eliminuje ona zjawisko kondensacji pary wodnej na całej konstrukcji. O szczelności bramy decydują też łączenia między segmentami oraz między bramą i ościeżnicą. Istotne jest, by wszystkie uszczelki były dobrze spasowane. Nie mniej ważny jest prawidłowy montaż bramy.

Bramy segmentowe, uchylne i rozwierane można ocieplić wtedy, gdy pojawi się taka potrzeba, a więc można nabyć tańszą wersję nieocieploną i później dokupić materiał, który zwiększy jej termoizolacyjność. Docieplanie powinna przeprowadzić firma, która sprzedała bramę – kosztuje to około 500 zł.

W garażach nieogrzewanych lub wolno stojących nie ma sensu osadzać droższych bram ocieplonych, chyba że mamy tam także warsztat, z którego korzystamy zimą.

Fotokomórka w świetle bramy garażowej
Fotokomórka w świetle bramy zatrzyma wrota jeśli pojawi się pod nimi przeszkoda, np. małe dziecko. (fot. Novoferm)

NAPĘDZANA ELEKTRYCZNIE

Wymiana bramy garażowej to doskonała okazja, aby poprawić komfort użytkowania wjazdu i zautomatyzować działanie skrzydła. Oczywiście, aby to zrobić, możemy zachować stare skrzydło (jeśli jest sprawne) i doposażyć je w napęd elektryczny. Jego koszt to ok. 1/3 ceny bramy garażowej. Za tyle zagwarantujemy sobie wygodny wjazd do garażu bez konieczności wychodzenia z samochodu. Każdy producent bram ma w swojej ofercie napędy do nich. Dobiera się je do wielkości wrót, ich konstrukcji, ciężaru oraz częstotliwości otwierania i zamykania. Jeżeli będzie za słaby – będą się wolno otwierać i zamykać, a jego silnik szybciej się zużyje.

Najkorzystniej jeśli odpowiedni napęd dobierze specjalista. Aby mógł to zrobić, musimy podać parametry naszej bramy:

  • rodzaj (sposób otwierania);
  • szerokość i wysokość skrzydła;
  • orientacyjny ciężar;
  • intensywność pracy – normalna do 30 zamknięć/otwarć na dzień, intensywna powyżej tej wartości.

Ponadto powinniśmy ustalić rodzaj sterowania – pilot, przycisk z domu/domofonu, przełącznik na klucz, klawiatura szyfrowa lub telefon. Następnie zdecydować, czy chcemy, aby automat z napędem był wyposażony w zestaw do wysprzęglania siłownika z zewnątrz. Umożliwia on ręczne otwarcie bramy, gdy zabraknie zasilania elektrycznego.

Kolejna kwestia to prędkość działania automatu – wybór mieści się w zakresie 14–26 cm/s.

Napęd do bramy garażowej
Napęd do bramy to obecnie już standard wyposażenia. (fot. Beninca)

Paulina Myszkowiak
fot. otwierająca: Krispol

aktualizacja: 2017-07-07

Dodaj komentarz

Zobacz też:

Zadaj pytanie naszemu ekspertowi
 
Promocja smartCONNECTED od firmy WIŚNIOWSKI tylko do końca listopada
Promocja smartCONNECTED od firmy WIŚNIOWSKI tylko do końca listopada To ostatnie chwile, by skorzystać z oferty specjalnej smartCONNECTED firmy WIŚNIOWSKI. Świat inteligentnych bram, drzwi i ogrodzeń dostępny ...
Ponad 150 firm wspiera markę WIŚNIOWSKI w akcji Razem ratujmy małe serduszka
Ponad 150 firm wspiera markę WIŚNIOWSKI w akcji Razem ratujmy małe serduszka Ponad 150 firm postanowiło dołączyć do ogólnopolskiej akcji "Razem ratujmy małe serduszka" i wspólnie z marką WIŚNIOWSKI wesprzeć klinikę ...
Hörmann Polska uruchamia całodobową infolinię serwisową
Hörmann Polska uruchamia całodobową infolinię serwisową Uruchomiona właśnie infolinia serwisowa firmy Hörmann będzie działać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i przez 365 dni w roku. Dzięki ...
Najbardziej znane marki
Bramy garażowe - ranking rozpoznawalności firm i produktów
Klub Budujących Dom


Wypełniaj ankiety i zbieraj punkty
na bezpłatną prenumeratę
i inne nagrody

  • Polecamy również
    Czas na Wnętrze Vademecum Domu Energooszczędnego ABC Budowania Dom Polski Wnętrza Twój Dom Twój Styl
Wydanie tabletowe
Budujemy Dom
Mamy dla Ciebie prezent!
Zapisz się do bezpłatnego newslettera BudujemyDom.pl i pobierz GRATIS elektroniczne wydanie miesięcznika "Budujemy Dom".
W każdy czwartek otrzymasz darmowy
poradnik budowlany, a w nim:
  • aktualności z rynku budownictwa jednorodzinnego,
  • porady budowlane,
  • najciekawsze tematy z forum.budujemydom.pl,
  • zapowiedź raportu miesiąca dostępnego w serwisie
    w pełnej wersji.

Czas na wnętrze