Jak zaoszczędzić?
Już na etapie projektowania lub budowy domu, warto zadbać o odpowiednie przygotowanie otworu garażowego – bramy o niestandardowych wymiarach są bowiem nawet 50% droższe od tych, które dany producent określa jako standardowe.
W nieogrzewanych garażach nie ma potrzeby stosowania bram ocieplonych – są 20–40% droższe od nieocieplonych.
Tylko modele rolowane zawsze mają w standardzie napęd (wbudowany w mechanizm nawijający). W przypadku pozostałych warto pamiętać, że nie opłaca się kupować najpierw bramy, a np. za pół roku napędu, ponieważ nabyty osobno jest o 20–30% droższy i kosztuje 700–1800 zł. Cena bram segmentowych i uchylnych standardowo obejmuje napęd.
Koszt montażu wynosi na ogół 10–20% wartości bramy. Niektórzy dystrybutorzy podają orientacyjny koszt między 500 a 1000 zł. U innych zależy on od szerokości bramy (np. do 4 m kosztuje 700 zł, a powyżej 900 zł). Niekiedy ceny bram są skalkulowane od razu z montażem. Jeśli kupuje się bramę garażową wraz z usługą montażu, zazwyczaj koszty transportu do 30 km są wliczone w cenę. Przy zakupie całej stolarki otworowej (okna, drzwi, brama garażowa) u jednego dystrybutora, dostawa może być bezpłatna, nawet do znacznie oddalonego miejsca.
Modele segmentowe oferowane są najczęściej za 2500–5000 zł, ale te z wykończeniem drewnianym mogą kosztować nawet 15 000 zł. Otwierane na bok są w podobnej cenie co górne. Cena bram uchylnych wynosi zazwyczaj 900–2500 zł, ale ładnie wykończone, dopasowane wyglądem do drzwi wejściowych kosztują 4000–6000 zł. Rolowane natomiast są najdroższe i najmniej popularne. Kosztują 4000–10 000 zł. Cena rozwieranych jest względnie niska: 900–2500 zł.
Małgorzata Kolmus
fot. Nice