O osłonięciu garażu warto pomyśleć już na etapie budowy domu. Pozwoli to dopasować bramę do otworu, którym będziemy wjeżdżali do garażu. Nie powinno być z tym problemu, ponieważ oferta rynkowa w tym segmencie jest bardzo bogata. My proponujemy pięć popularnych rozwiązań.
1. SEGMENTOWA GÓRNA
To najpopularniejszy obecnie wariant. Skrzydło tego typu bramy składa się z kilku segmentów (najczęściej od 3 do 6) połączonych zawiasami, które zabezpieczone są uszczelkami. Dzięki temu łączenia chronione są przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Brama wykonana jest zazwyczaj z profili ze stali ocynkowanej o różnej grubości, pokrytej blachą stalową. Wykończenie może stanowić powłoka z farby proszkowej, okleina z tworzywa sztucznego, drewno lub aluminium. Segmenty wypełnione są izolacją, najczęściej pianką poliuretanową bądź styropianem.
Zasada działania takiej bramy jest bardzo prosta – segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu garażu. Po otwarciu bramy płaszcz chowa się pod sufitem.
KOSZTY
Cena tego typu bramy zależy przede wszystkim od producenta i od tego, czy skrzydło jest ocieplone. Zaizolowany model z blachy stalowej ocynkowanej ogniowo, powlekanej poliestrem, renomowanego wytwórcy, do otworu garażowego o standardowych wymiarach 2500 × 2250 mm, kupimy za 2200–2500 zł. W marketach budowlanych są też bramy mniej znanych producentów, dostępne już za 1300–1500 zł. Wszelkie niestandardowe rozwiązania (np. drzwi w bramie) wiążą się z dopłatami. To oczywiście nie wszystkie koszty. Za napęd (o jego zaletach dalej) zapłacimy – w zależności od producenta – 300–2000 zł. Montaż do wydatek rzędu 400–1000 zł.
Norbert Skupiński
fot. Krispol