(fot. Hörmann) |
Można przyjąć, że wygodna brama garażowa powinna mieć przynajmniej 2,5 m szerokości oraz 2,2 m wysokości. Niższe i węższe mogą być niewystarczające dla większego samochodu osobowego (typu van albo terenowego) lub auta z założonym bagażnikiem dachowym. Jeśli w garażu ma parkować samochód dostawczy, to wymagane wymiary wjazdu mogą być znacznie większe. Oczywiście cały czas chodzi o wymiary w świetle bramy, często otwór w murze musi być nieco większy, chyba że bramę montuje się w całości za otworem wjazdowym.
Nie wolno też zapominać, że większość modeli potrzebuje jeszcze 20–30 cm pod sufitem – jeśli skrzydło bramy ustawia się tam po otwarciu albo chowa w kasecie (bramy rolowane). Jeśli garaż jest niski, warto przemyśleć kupno bramy o skrzydłach otwieranych na zewnątrz lub składanych na bok (równolegle do ściany lub w kasecie). Wówczas wysokość garażu pozostanie niezmniejszona, ale te rozwiązania także nie są bez wad – pierwsze wymaga 130–150 cm miejsca na podjeździe na ruch skrzydła, drugie zaś zwęża garaż.
Najlepiej, jeśli decyzja o wyborze modelu bramy zapadnie jeszcze w trakcie budowy, wówczas wystarczy sprawdzić, jakie dokładnie wymiary powinien mieć otwór montażowy oraz czy np. krawędzie otworu powinny być już otynkowane. W pozostałych przypadkach lepiej pozostawić otwór raczej nieco zbyt duży niż za mały, bo jego częściowe zabudowanie jest znacznie łatwiejsze niż powiększenie. W takiej sytuacji trzeba też wstrzymać się z wykończeniem (brama może wymagać np. montażu progu w podłodze).
Jarosław Antkiewicz
Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 4/2012