Komplet – bramę wraz z napędem traktuje się obecnie jako standardowe wyposażenie domu. Właściciele nie poprzestają na założeniu samej bramy garażowej, ponieważ napęd elektryczny jest stosunkowo tani (400–2000 zł), natomiast zapewnia wygodny wjazd do garażu bez wychodzenia z samochodu. A to w polskim klimacie jest szczególnie wygodne.
Skoro rodzi się potrzeba możliwie najbardziej komfortowego użytkowania garażu, już na etapie projektowania domu (ewentualnie jego budowy) warto wybrać konkretny rodzaj bramy, a następnie przygotować dla niej właściwy otwór wjazdowy, przestrzeń w garażu i na podjeździe, oraz doprowadzić instalację elektryczną w dobre dla napędu miejsce. Od tego, gdzie znajdzie się garaż i czy będzie on ogrzewany, zależy jeden z ważniejszych parametrów doboru bramy – izolacyjność termiczna i akustyczna.
KIEDY Z OCIEPLENIEM, A KIEDY BEZ?
W nieogrzewanych lub wolno stojących garażach nie ma potrzeby stosowania bram ocieplonych, które są o około 20–40% droższe od nieocieplonych. Inwestowanie w bramę solidnie ocieploną zasadne jest tylko w garażach wbudowanych w bryłę domu i ogrzewanych.
Jeśli garaż wymaga bramy ocieplonej, koniecznie należy zażądać od sprzedawcy certyfikatu z wyszczególnioną wartością współczynnika U całej bramy, a nie kierować się jedynie grubością skrzydła. Odpowiednia wartość współczynnika przenikania ciepła decyduje bowiem o właściwościach termoizolacyjnych bramy.
Lilianna Jampolska
fot. Normstahl