Grupa Budujemy Dom:
Magazyn ONLINE
Miesięcznik Budujemy Dom ONLINE
Wykup dostęp od 1 zł

Marka fischer zmienia sposób prezentowania produktów online

Choć handel internetowy to złożony i skomplikowany ekosystem, da się wyróżnić trzy główne elementy: markę (czyli producenta/dostawcę produktów), sklep (dystrybutora produktów) i klienta (nabywcę produktów). Marka fischer postanowiła zrobić ukłon w stronę ostatniej grupy - klientów - poprzez wprowadzenie zasad rich content, czyli atrakcyjnego i angażującego sposobu prezentacji produktów w e-commerce.

Marka fischer zmienia sposób prezentowania produktów online
fischer Polska Profesjonalne systemy mocowań
www.fischerpolska.pl
fischer Polska Profesjonalne systemy mocowań
Dane kontaktowe:
12 290 08 80
Albatrosów 2, 30-716 Kraków

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Czym jest i jakie są zasady rich contentu?

Rich content to atrakcyjny i angażujący sposób prezentacji produktów w e-commerce. Jego rolą jest dostarczenie klientowi kompletnej wiedzy o produkcie, by ten mógł podjąć właściwą decyzję zakupową. Coraz częściej rich content zastępuje tekstowy opis w sklepach internetowych, odgrywając ważną rolę w optymalizacji konwersji sprzedaży online. Co warte podkreślenia – rich content to narzędzie, które wspiera wysiłki działu marketingu i sprzedaży. Dobrze zaprojektowany i prawidłowo wdrożony w sklepach internetowych buduje wizerunek marki i wspiera odsprzedaż produktów.

Prezentacja kołków DuoBlade zgodnie z zasadami rich contentu
Prezentacja kołków DuoBlade zgodnie z zasadami rich contentu fot. fischer Polska

Jest kilka czynników które powodują, że karty produktowe są tak istotnym elementem w sprzedaży online:

  • Kluczowy etap ścieżki zakupowej online - 90% kupujących online odwiedza karty produktowe przed dokonaniem zakupu
  • Kreowanie preferencji zakupowych - 60% Polaków w pierwszym kroku szuka informacji o produkcie w Internecie
  • Ważne źródło wiedzy dla klientów - 53% kupujących szuka informacji o produktach w sklepach internetowych, a nie na stronach producentów

Nowe oblicze współczesnego handlu internetowego

Dane z badań pokazują, jak mocno zmienił się krajobraz e-commerce po 2020 roku.

  1. Liczba internautów kupujących online zwiększyła się do 73%, co daje wzrost o 11 p.p. w stosunku do roku wcześniejszego1. Poza tym zmieniła się struktura e-klientów, m.in. zaktywizowali się użytkownicy po 50. roku życia.
  2. Polacy zaczęli kupować w Internecie produkty, które wcześniej nabywali wyłącznie lub głównie stacjonarnie. Wiele branż zanotowało wzrosty sprzedaży w kanale online od kilkunastu do kilkudziesięciu procent rok do roku (m.in. kosmetyki, farmacja, wyposażenie wnętrz, branża budowlana).
  3. Dynamicznie rośnie liczba nowych sklepów online, które zauważyły, jak ważnym kanałem sprzedaży staje się e-commerce. W Polsce, wg raportu Shoppera, w 2020 roku pojawiło się aż 12 tys. nowych e-sklepów (najwięcej z branż kosmetycznej, wyposażenia domu i ogrodu oraz delikatesów).

Wszystko to sprawia, że w sprzedaży online doświadczamy tak dużej konkurencyjności, z jaką nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia. W efekcie producenci i dystrybutorzy muszą włożyć znacznie większe wysiłki w dotarcie do klienta, wzbudzenie w nim zaufania, pozyskanie go oraz zdobycie jego lojalności.

Karty produktowe rich content
Karty produktowe rich content fot. fischer Polska

Działania marki fischer z zakresu rich content

Nowa rzeczywistość w e-commerce przysporzyła markom wielu trudności. W niektórych branżach przeniesienie ciężaru sprzedaży do sieci było trudniejsze niż w innych. Klienci pewnych grup produktów byli bowiem niezwykle mocno przywiązani do zakupów w sklepach stacjonarnych. Było to spowodowane m.in. trudnością w odróżnieniu od siebie produktów i zrozumieniu ich specyfiki, bez kontaktu z wykwalifikowanym pracownikiem sklepu.

Taka sytuacja miała miejsce m.in. w branży budowlanej, w której działa marka fischer – światowy lider w dziedzinie systemów zamocowań. Marka znana jest z innowacyjności i zaawansowanych technologicznie rozwiązań, dlatego zapoznanie klientów ze wszystkimi benefitami produktów jest szczególnie istotne. Zanim zamknięto część sklepów stacjonarnych, to właśnie w nich odbywała się w głównej mierze sprzedaż produktów. Producent wykorzystał okres pandemii, by umocnić wizerunek innowacyjnej marki poprzez rich content, w kanale e-commerce – rozwiązanie niestosowane dotąd w branży budowlanej.

Szybko rozwijający się rynek e-commerce, którego dodatkowa akceleracja nastąpiła w związku z pojawieniem się pandemii, sprzyja implementowaniu nowych rozwiązań. Jednym z nich, na które trafiliśmy, były karty produktowe rich content, które idealnie wpasowały się w naszą strategię obecności produktów fischer w sferze online. Budując karty wspieramy zarówno sieć naszych partnerów oferujących sprzedaż naszych produktów online, jednocześnie w innowacyjny sposób uczymy klientów o zaletach i właściwościach naszych produktów - stwierdził Mateusz Kopeć, Menadżer ds. komunikacji marketingowej i E-commerce w fischer Polska.

Zalety kołka DuoBlade od fischer
Zalety kołka DuoBlade fot. fischer Polska

Firma fischer Polska wdrożyła na dwóch platformach online (TIM.pl oraz buduj24.pl) w sumie ponad 200 interaktywnych kart produktów w 19 różnych kategoriach (m.in. dla produktów z linii Duoline, Duopower, Duotec i Duoblade). Projekt był innowacyjny w skali całej branży budowlanej. W sklepach e-commerce nie wdrażano wcześniej komunikacji produktowej, opartej o interaktywny rich content. Za projekt i jego wykonanie odpowiada firma Custommerce.pl, specjalizująca się w tworzeniu nowoczesnej komunikacji produktowej w e-commerce.

Dobrze wykonany rich content realnie wpływa na poprawę Customer Experience na platformie dystrybutora. Łatwość wdrożenia, szybki czas ładowania treści, atrakcyjność wizualna i angażujące moduły interaktywne budują wizerunek marki i wspierają konwersję sprzedaży. Niniejszy case utwierdza nas w przekonaniu, że pomimo oporu niektórych platform online przed wdrażaniem wysokiej jakości komunikacji produktowej, jest to gra warta świeczki. Mam nadzieję, że sklepy zrozumieją, że poza ceną i dostępnością towaru, klienci poszukują wysokiej jakości obsługi klienta w e-commerce, a rich content, w wielu przypadkach spełnia funkcję doradcy klienta na ścieżce zakupowej w internecie - dodał Maciej Tomaszyk, CEO, Custommerce.

W całym projekcie kluczową rolę odegrał także zespół analityczny TIM.pl (największej tego typu platformy na rynku e-commerce B2B w Polsce), dzięki któremu możliwa była weryfikacja efektów przyniesionych przez wdrożone rozwiązanie. Marketerzy z TIM-u przygotowali szczegółową analizę wyników z Google Analytics, rejestrację click map i weryfikację głębokości scrollu na podstronach poszczególnych produktów. Dzięki temu jesteśmy w stanie pokazać zmianę istotnych wskaźników na kartach produktów marki fischer po wdrożeniu rich contentu.

Efekty z wdrożenia zasad rich contentu w fischer

  • wzrost przychodów ze sprzedaży o 44,48%,
  • wzrost średniej liczby zamówień produktów o 11,64%,
  • wzrost średniego czasu spędzonego na stronie produktu o 57,95%,
  • spadek współczynnika odrzuceń o 91,01%.

Dane dotyczą wybranych podstron produktów marki fischer na TIM.pl z czerwca 2021 roku (gdy funkcjonował już rich content), w porównaniu z wynikami z czerwca 2020 roku (przed wdrożeniem kart typu rich content). Tak jak zostało wspomniane wcześniej, poza danymi ilościowymi, analitycy TIM.pl zbadali karty produktów fischer również za pomocą narzędzi do śledzenia click map i głębokości scrollu. Analizy wykazały, że użytkownicy (szczególnie nowi) chętnie scrollują i wchodzą w interakcję z kartą typu rich content, a także poświęcają więcej uwagi, by zapoznać się z informacjami, samodzielnie poznając produkt.

Efekty wdrożenia rich contentu w firmie fischer
Efekty wdrożenia rich contentu w firmie fischer fot. fischer Polska

Zauważyliśmy wzrost aktywności użytkowników oglądających karty produktowe zawierające rich content, w porównaniu ze zwykłymi opisami produktów. Dłuższy czas pobytu na karcie, kontekstowe poznawanie produktów poprzez elementy interaktywne, a finalnie optymalizacja konwersji sprzedaży to silne argumenty, by inwestować w ten rodzaj komunikacji produktowej w e-commerce - podsumował Michał Kostrowicki, Menedżer ds. komunikacji korporacyjnej, TIM.pl

Fischer rozwija się dynamicznie nie tylko w sieci. Firma niedawno otworzyła pięćdziesiątą filię w Katarze.

 

źródło i zdjęcia: fischer Polska