(fot. Wiśniowski) |
Pojedyncza czy podwójna?
Jeden szeroki otwór wjazdowy prowadzący do garażu dwustanowiskowego to rozwiązanie tańsze. Mimo, że podwójna brama jest droższa od pojedynczej (chociaż na pewno nie dwukrotnie), mniej zapłacimy za tylko jeden mechanizm napędowy i jego montaż. Kolejna zaleta bramy podwójnej to więcej wolnej przestrzeni wewnątrz garażu i lepsza komunikacja. Słupek rozgraniczający może powodować również trudności przy wjeżdżaniu i wyjeżdżaniu z garażu zwłaszcza wtedy, gdy mamy krótki podjazd, a garaż nie znajduje się na wprost bramy wjazdowej na posesję. Z drugiej jednak strony, gdy otwieramy jedną z dwóch prowadzących do garażu bram, wówczas mniej ciepłego powietrza wydostaje się na zewnątrz.Następny czynnik, o którym powinniśmy pamiętać, to wysokość garażu. Nie może być ona mniejsza niż 2,2 m, a wrota garażowe nie mogą być niższe niż 2 m i węższe niż 2,3 m. Jeśli jednak myślimy o bramie uchylnej lub segmentowej górnej, garaż powinien być wyższy i mieć ok. 2,5 m. Bramy takie, po otwarciu, „układają” się bowiem równolegle do sufitu, „zabierając” z wysokości garażu 20–30 cm.
Od czego zacząć?
Przed ostatecznym wykończeniem garażu dobrze jest wybrać konkretny model bramy oraz rodzaj napędu. Należy pamiętać, że producenci bram mają w swojej ofercie co najmniej kilkanaście rozmiarów tzw. standardowych. Bramy niestandardowe są zwykle kilkadziesiąt procent droższe. Jeśli zdecydujemy się na konkretny model, wówczas otrzymamy wytyczne, w jaki sposób przygotować nasz garaż pod montaż bramy. Najważniejsze informacje dotyczą szerokości i wysokości otworu wjazdowego oraz wysokości garażu od posadzki (najlepiej wyłożonej płytkami) do stropu.
Tomasz Wojciuk
Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 7-8/2011