Rodzaj bramy, którą będziemy montować w garażu, najlepiej wybrać już na etapie budowy domu. Do danego otworu i podjazdu da się bowiem dopasować tylko określone typy produktów. Wbrew pozorom zakup osłony garażu nie jest zadaniem prostym. Brama powinna bowiem spełniać szereg wymagań. Poza komfortem i bezpieczeństwem użytkowania garażu, istotne jest też zminimalizowanie strat ciepła w tym pomieszczeniu, a także zabezpieczenie go przed włamaniem. Nie bez znaczenia są również względy estetyczne – w końcu brama stanowi istotną część elewacji, dlatego powinna się z nią dobrze komponować.
Sposób otwierania
To najważniejsza – widoczna już na pierwszy rzut oka – cecha, którą różnią się bramy garażowe. Największą popularnością cieszą się obecnie modele segmentowe. Ich nazwa bierze się stąd, że składają się z kilku segmentów, najczęściej od 3 do 6, połączonych zawiasami. Łączenia zabezpieczone są uszczelkami, które chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Konstrukcja skrzydła wykonana jest przeważnie z profili ze stali ocynkowanej o różnej grubości, pokrytej blachą stalową. Ostatnią warstwę stanowi wykończenie, które decyduje o wyglądzie bramy. Może nim być drewno, aluminium, tworzywo sztuczne (okleina) bądź powłoka z farby proszkowej. Wnętrze konstrukcji wypełnione jest najczęściej pianką poliuretanową lub styropianem, które pełnią rolę izolacji cieplnej i akustycznej.
Bramy segmentowe dostępne są w dwóch wariantach – otwieranym do góry lub na bok. W pierwszym skrzydło porusza się wzdłuż prowadnic zamocowanych pod sufitem, natomiast w drugim – zachodzi na ścianę garażu. Modele boczne są mniej popularne, ale dobrze pasują do niższych, lecz szerszych garaży.
Redakcja BD
FOT. HöRMANN