Niezbędne pomiary
Bramę uchylną o standardowych wymiarach możemy kupić w składzie budowlanym i zamontować samodzielnie. Wcześniej jednak musimy zmierzyć zarówno wymiary otworu wjazdowego, jak i wysokość nadproża, szerokość ścianek bocznych oraz głębokość wolnej przestrzeni pod sufitem. Jeśli natomiast zdecydujemy się na montaż bramy segmentowej, która z reguły powstaje na zamówienie, samodzielne pomiary przydadzą się jedynie podczas wstępnego wyboru modelu. Ze względu na bardziej rozbudowaną konstrukcję, w porównaniu do bram uchylnych, właściwe pomiary powinien wykonać przedstawiciel producenta. Pamiętajmy, by uwzględnić przy tym grubość nowych warstw podłogowych, jeśli zmieniana będzie także posadzka w garażu.
Przygotowanie otworu wjazdowego
Obecnie najczęściej wymianie podlegają bramy rozwierane, których skrzydła przytwierdzane były do drewnianej ramy za pomocą zawiasów. Po zdjęciu skrzydeł ramę najłatwiej zdemontować, przecinając ją na każdym boku w dwóch miejscach, co umożliwia wyciągniecie jej odcinkami z muru.
W ten sposób ogranicza się ewentualne uszkodzenia tynku wokół ramy. Zaprawą wystarczy wypełnić pozostały po niej rowek. Po demontażu bramy rozwieranej, uzyskujemy otwór wjazdowy szerszy i wyższy o kilkanaście centymetrów, bo nową bramę montujemy zwykle od środka garażu. Ponadto krawędzie prowadnic bramy uchylnej wystają jedynie 5–10 mm poza obrys muru, a w przypadku bramy segmentowej – w całości osłania je ściana.
Redakcja BudujemyDom
fot. Krispol