Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 9/2016

Bramy garażowe Czytelników

Wygodne w obsłudze bramy segmentowe i rolowane zastępują mniej nowoczesne modele uchylne i rozwieralne. Obecnie inwestorzy chętnie zakładają również automatykę, ponieważ jest tania i zapewnia szybki wjazd do garażu przy każdej pogodzie. Oto doświadczenia czterech Czytelników.

Bramy garażowe Czytelników
Garaż zwykle znajduje się we frontowej części domu, dlatego tak ważny jest wygląd bramy. Powinna ona harmonizować z budynkiem mieszkalnym, a jednocześnie być bezpieczna i wygodna dla użytkowników. Kolorystykę wrót właściciele dobierają samodzielnie, dopasowując ją do stolarki okiennej i drzwiowej, elewacji i dachu. Standardowe kolory to zwykle biel i brąz. Za inne trzeba zapłacić co najmniej 20% więcej. Obecnie producenci są w stanie wykonać bramy w ogromnej ilości wzorów i faktur. Proponują wzory imitujące deski, kasetony, pionowe listwy, w wersji zupełnie gładkiej bądź wytłaczanej. Ponadto, na życzenie zaopatrują wrota w przeszklenia ze szkła tradycyjnego albo z przezroczystych płyt poliwęglanu lub akrylu. Możliwe jest też wbudowanie dodatkowych drzwi.

 

Wygląd bramy jest istotny, lecz w codziennym użytkowaniu bardziej liczy się jej funkcjonalność, a jeszcze wcześniej – koszty zakupu i montażu. Wrota o niestandardowych wymiarach bywają droższe o 20–50%, dlatego już na etapie projektowania domu warto przygotować typowy otwór garażowy, zaś wewnątrz garażu miejsce na prowadnice i ruchome skrzydło. Zaoszczędzone w ten prosty sposób pieniądze można przeznaczyć na funkcjonalny i trzymający ciepło model bramy, albo na zaopatrzenie jej w automatykę. Producenci i dystrybutorzy oferują kompleksową usługę, polegającą na fachowym dobraniu wrót i napędu oraz ich zamontowaniu w jednym rzucie lub etapami.

JEDNA DUŻA CZY DWIE MAŁE?

Podczas projektowania domu bądź wybierania gotowego projektu powinno się zdecydować o położeniu garażu, czyli czy ma się on znajdować pod dachem domu czy poza jego obrębem oraz o liczbie i rozmiarze wrót. Obecnie popularnym rozwiązaniem jest jedno pomieszczenie do parkowania z dwoma miejscami postojowymi, w bryle budynku. Zamyka się je pojedynczą szeroką bramą, unikając przedzielania otworu wjazdowego słupkiem. Planując jednak dużą bramę, trzeba się liczyć z tym, że jej ręczna obsługa będzie utrudniona przez ogromny ciężar i wymusi współpracę z mocnym napędem.

Lilianna Jampolska
fot. WIŚNIOWSKI

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!