- Charakterystyka pianki poliuretanowej (PUR)
- Prawidłowy natrysk pianką poliuretanową
- Koszty natrysku pianką poliuretanową
Pianka poliuretanowa (PUR) to materiał termoizolacyjny wciąż niezbyt rozpowszechniony w domach jednorodzinnych, ale znany od dość dawna i z powodzeniem od lat stosowany w większych obiektach (np. chłodniach). Występuje w trzech podstawowych rodzajach istotnie różniących się właściwościami:
- piana otwartokomórkowa;
- piana zamkniętokomórkowa;
- płyty z pianki zamkniętokomórkowej.
Dwie pierwsze nanosi się natryskowo za pomocą specjalnego agregatu. Płyty zaś są twarde i wytrzymałe. Przy układaniu trzeba je docinać, podobnie jak te ze styropianu czy twardej wełny mineralnej. Różnica jest zatem istotna pod względem wykonawczym - sposobu pracy i osiąganego efektu. Pianka aplikowana natryskowo jest materiałem, który zwiększa objętość po nałożeniu, analogicznie jak pianka używana np. do osadzania okien i drzwi.
W związku z tym sama dopasowuje się do kształtu izolowanych miejsc. Przydaje się to przede wszystkim tam, gdzie więźba ma skomplikowaną konstrukcję, wiele załamań, krzyżujących się elementów itp. Innymi słowy wszędzie tam, gdzie wełnę mineralną trzeba by docinać w nieregularne, nietypowe kształty. Co w praktyce kończy się często tak, że jakość wypełnienia takich miejsc pozostawia wiele do życzenia. Należy też zaznaczyć, że upychanie tam miękkich odmian wełny także nie jest dobrym rozwiązaniem. Izolacyjność i tak okaże się wyraźnie gorsza.
Sztywne płyty charakteryzuje duża wytrzymałość mechaniczna, porównywalna z bardzo twardymi odmianami styropianu. Układanie ich wymaga starannego przycinania na wymiar. Nie dopasujemy ich łatwo do nieregularnych przestrzeni. Dlatego w ociepleniu dachów najczęściej używa się ich jako tzw. izolacji nakrokwiowej - mocując je do więźby od góry. To pozwala od razu wyeliminować krokwie jako liniowe mostki termiczne. Bowiem drewno, chociaż postrzegamy je jako materiał "ciepły", ma przynajmniej 4 razy gorszy współczynnik przewodzenia ciepła od typowych materiałów izolacyjnych - wełny czy styropianu.
Przy tym płyty są na tyle wytrzymałe, że można je przytwierdzać bezpośrednio do krokwi, tworzą nośny podkład pod pokrycie. Jak widać, to zupełnie inne rozwiązanie, niż klasyczne ocieplenie połaci dachu. Co ważne, pianka w postaci płyt ma zbliżone właściwości do natryskiwanej piany zamkniętokomórkowej. Najczęściej jednak do izolacji dachu używa się odmiany otwartokomórkowej, znacznie różniącej się najważniejszymi właściwościami. Znacznie droższą pianę zamkniętokomórkową - cięższą, lepiej izolującą i odporną na działanie wody - stosuje się do izolacji fundamentów, tarasów, podłóg.
Prawidłowy natrysk pianką poliuretanową
Pianka poliuretanowa nakładana natryskowo to materiał ostatecznie powstający dopiero na miejscu. Wprawdzie wykonawca pracuje, wykorzystując piankę firmy X czy Y, w zasadzie dostarczają one tylko półprodukt, składniki, które zostaną ostatecznie przygotowane dopiero w agregacie. Żeby efekt był właściwy, trzeba uwzględnić wiele czynników - temperaturę i wilgotność powietrza oraz podłoża, ciśnienie w samej maszynie itd. Ponadto właściwe operowanie lancą do natrysku też wymaga pewnych umiejętności.
Tak samo, jak zdajemy sobie przecież sprawę, że nie mając umiejętności i doświadczenia, nie sposób dobrze nałożyć np. tynk z agregatu. Choćby sama maszyna i surowce były najwyższej jakości. Dlatego jeżeli decydujemy się na tego rodzaju izolację, koniecznie poprośmy wykonawcę o zaprezentowanie zdjęć z kilku wcześniejszych realizacji. Jeszcze lepiej, jeśli może poza tym skontaktować nas z zadowolonymi klientami. Co możemy ocenić sami na zdjęciach?
Materiał powinien być nałożony równomiernie, tworzyć jednolitą, choć nie całkiem równą powierzchnię. Odróżniające się na niej smugi od kolejnych pociągnięć to rzecz normalna, jednak nie może być tak że widać poszczególne warkocze z pianki, a pomiędzy nimi puste przestrzenie.
Grubość uzyskanej warstwy nigdy nie jest wszędzie taka sama. Różnica 2-3 cm jest jak najbardziej dopuszczalna. Jednak nie może być tak, że tam gdzie miało być nałożone 20 cm, nagle mamy 5-10 cm, bo będziemy mieć tam mostki termiczne. A takie rzeczy zdarzają się niesolidnym firmom bez doświadczenia. Dłuższa praktyka jest ważna także z tego względu, że wówczas fachowcy potrafi ą dobrać np. najlepszą piankę do warunków letnich, albo przeciwnie - zimowych. Nie chodzi tylko o znajomość podstawowych parametrów z karty technicznej wyrobu, ale i doświadczenie.
Koszty natrysku pianką poliuretanową
Zróżnicowanie kosztów wykonania izolacji z pianki otwartokomórkowej jest zwykle nieznaczne pomiędzy firmami. Za 1 m2 ocieplenia o grubości 20 cm zapłacimy 50-60 zł. A taka grubość jest niezbędna, żeby spełnić obecne wymagania co do współczynnika U dachów (0,18 W/ (m2·K)). Zróżnicowanie kosztów jest niewielkie, bo ok. 3/4 ceny to sam materiał. To wyraźna różnica w porównaniu z wełną mineralną, gdzie cena za jej miękką lub półtwardą odmianę (stosowaną do ocieplenia dachów) jest niższa, ale na ostateczny koszt duży wpływ ma robocizna.
Izolacja piankowa jest opłacalna przede wszystkim wtedy, gdy:
- skomplikowany kształt dachu wymagałby pracochłonnego przycinania wełny na wiele zróżnicowanych elementów;
- trzeba działać na dużej wysokości, gdy kondygnacje są bardzo wysokie, albo np. nad salonem nie ma stropu, lecz jest otwarta przestrzeń aż do szczytu dachu;
- zależy nam na czasie, bo ocieplenie w ten sposób poddasza średniej wielkości domu jednorodzinnego zajmuje zaledwie 1-2 dni.
Trzeba od razu zastrzec, że szybkość realizacji ma i złą stronę. Firmy niechętnie podejmują się ocieplania powierzchni mniejszej niż 100 m2. Należy się wówczas liczyć z nieco wyższą ceną. Dla wykonawcy ważne jest przecież to, że i mała powierzchnia oznacza dla niego ostatecznie dzień pracy. Dla odmiany, przy dużych zleceniach mamy szansę wynegocjować rabat.
Najlepiej od razu, przed rozpoczęciem robót, umówić się z fachowcem, że dokona on pomiaru naszego dachu i jego oględzin, potem poda ostateczną cenę za całą usługę. Dokonywanie obmiarów po fakcie może skończyć się sporem z wykonawcą, tym bardziej, że zmierzenie powierzchni skomplikowanego dachu jest trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Później sporne 10 m2 to już znacząca różnica.
Trzeba odradzić też rozliczanie się według wskazań licznika agregatu, pokazującego zużycie pianki (surowca). Amator nie będzie przecież i tak w stanie ocenić, jakiego zużycia się spodziewać. Zawierzy słowom wykonawcy, a potem może zostać bardzo nieprzyjemnie zaskoczony wyższym rachunkiem.
Trzeba koniecznie pamiętać, że jeśli na tak ocieplonym poddaszu planujemy urządzić pomieszczenia mieszkalne, to od strony wnętrz niezbędne będzie jeszcze wykończenie połaci, (np. płytami gipsowo-kartonowymi). Najczęściej do krokwi przykręca się metalowe wieszaki, do których już po nałożeniu pianki mocowany będzie typowy ruszt ze stalowych profili, a do niego płyty g-k.
Ważne parametry pianki poliuretanowej
Warto znać podstawowe parametry pianki. Tym bardziej, że zdarza się wprowadzanie klientów w błąd, wynikające z niewiedzy albo pomieszania parametrów różnych jej rodzajów - odmian otwarto- i zamkniętokomórkowej.
Współczynnik lambda (λ) pianki otwartokomórkowej jest podobny do typowego w przypadku wełny mineralnej i wynosi 0,035- 0,037 W/(m·K). Oznacza to, że do osiągnięcia takiej samej izolacyjności dachu potrzebna jest taka sama grubość warstwy materiału. Pianka może okazać się w praktyce nieco lepsza, gdyż jest w stanie bardzo szczelnie wypełnić każdą przestrzeń. A nawet drobne szczeliny i ubytki stają się przecież mostkami termicznymi. Pianki otwartokomórkowej nie można mylić z zamkniętokomórkową, której lambda jest sporo niższa - to ok. 0,023 W/(m·K).
Opór dyfuzyjny (μ) odmiany otwartokomórkowej - czyli to, na ile hamuje ona przepływ pary wodnej zawartej w powietrzu - jest niewielki i wynosi zazwyczaj ok. 3-4. To niewiele, bo podobne właściwości ma np. bardzo popularny beton komórkowy. Paroprzepuszczalność wełny mineralnej jest większa, za to np. styropianu kilkadziesiąt razy niższa. Przy czym ani wysoki, ani też niski opór dyfuzyjny sam w sobie nie jest cechą ani szkodliwą, ani szczególnie pożądaną.
W przypadku pianki otwartokomórkowej, zwykle rezygnuje się z układania folii paroizolacyjnej od strony pomieszczenia. Jednak od zewnętrznej trzeba zapewnić możliwość przenikania pary wodnej. Dlatego może ona stykać się z wysokoparoprzepuszczalną folią dachową (tzw. membraną), lecz pomiędzy pianką i deskowaniem wykonanym bez przerw z desek lub płyt drewnopochodnych, a tym bardziej krytych papą, lepiej jest pozostawić szczelinę wentylacyjną. Wbrew rozpowszechnionemu przekonaniu, drewno charakteryzuje bowiem bardzo wysoki opór dyfuzyjny. Ułożenie pianki na styk z deskowaniem oznaczałoby uniemożliwienie odprowadzania pary wodnej na zewnątrz.
Pianka otwartokomórkowa jest poza tym materiałem elastycznym i bardzo lekkim, o gęstości poniżej 10 kg/m3. To mniej niż styropian. W praktyce spowodowane jej użyciem obciążenie dachu jest znikome. Warstwa 20 cm to mniej niż 2 kg/m2 dachu.
Pianka jest przy tym materiałem samogasnącym. Podobnie jak styropian nie jest więc odporna na działanie ognia - topi się i zwęgla, ale po odjęciu płomienia samoczynnie gaśnie.
Jarosław Antkiewicz
Zdjęcie otwierające (od lewej): BALEX METAL (THERMANO) oraz WWW.PURSYSTEM.PL
Zdaniem naszych Czytelników
Gość Janusz
22 Sep 2022, 22:45
Artykuł zawiera nieprawdziwe informacje. U max dla dachu wynosi 0,15 a nie 0,18. Zresztą tyle to daje deweloper aby na odpierdziel spełnić wymagania. Każdy rozsądny budujący dom spokojnie schodzi z U poniżej 0,1 chyba że lubi dużo płacić za ogrzewanie
JoasiaSzmidtke
04 Jul 2022, 10:13
Jeszcze taka moja obserwacja a propos ocieplania budynku. Wprawdzie budynek w którym mieszkam jest ocieplany styropianem, ale widzę taką różnicę, że: osoby, któe nie mieszkają w ocieplonym domu/czy bloku, latem zwłaszcza w takie gorące dni jak teraz mają cieplej w domu niż ja. ...
Gość Marcin
03 Jul 2022, 15:14
Ja mam większy problem. Dach kopertowy do tego na trzech poziomach i pełne deskowanie z papą. Co z tym z zrobić? Z góry dziękuję za pomoc.
Gość Egon
04 Dec 2021, 23:17
Szczelinę wentylacyjną przy pełnym deskowaniu najlepiej zrobić montując kominek wentylacyjny na dachu a od niego rura schodząca poniżej piany tak, żeby para wodna zgromadzona w najwyższych miejscach na ocieplonym dachu miała ujście na zewnątrz. Inaczej będzie się tworzył grzyb.
Gość KrzysztofM
29 Jul 2019, 15:51
Witam Macieju J. Ja zrobiłem przerwę w postaci membrany przybitej do krokwi po bokach oraz deskowania na odpowiednich dystansach ze styropianu . Piana więc trzyma się membrany i krokwi. akurat wykonanie pozostawia wiele do życzenia ale nie jest najgorzej. Wygląda jak w grocie solnej.
Gość Maciej J
28 Jul 2019, 08:59
Jak technicznie rozwiązać problem zrobienia szczeliny wentylacyjnej? Mam pełne deskowaniu i papę, czy ta szczelina to przerwa między deskami a pianą, tylko jak ta piana ma się wtedy trzymać? Proszę o poradę :-)
Gość Sławek
25 Jul 2019, 08:51
"Współczynnik lambda (λ) pianki otwartokomórkowej jest podobny do typowego w przypadku wełny mineralnej i wynosi 0,035- 0,037 W/(m·K). " oraz " Pianki otwartokomórkowej nie można mylić z zamkniętokomórkową, której lambda jest sporo niższa - to ok. 0,023 W/(m·K)." -- Proszę o ...
krzyho17
31 Dec 2018, 08:59
Które wykonanie jest tańsze : czy docieplenie pianką czy ze styropianem?
Jani_63
30 Dec 2018, 16:23
Dnia 23.12.2018 o 11:54, krzyho17 napisał: Ile trzeba centymetrów pianki na ścianę domu wybidowanego w ubiegłym wieku?? Bida-dom ale mega termoizolacja. To może mieć sens
krzyho17
28 Dec 2018, 17:43
A ile w nowych domach? Jak się liczy koszty za zalanie piank ą ?
zenek
24 Dec 2018, 11:44
23 godziny temu, krzyho17 napisał: Ile trzeba centymetrów pianki na ścianę domu wybidowanego w ubiegłym wieku?? Tyle samo, ile na wybudowany w tym wieku.
krzyho17
23 Dec 2018, 11:54
Ile trzeba centymetrów pianki na ścianę domu wybidowanego w ubiegłym wieku??
Budujemy Dom - budownictwo ogólne
28 May 2018, 14:43
Dnia 25.06.2017 o 07:45, Mistrz Jan napisał: Jak czytam (słyszę) o oddychaniu ściany to mnie krew zalewa. Masło maślane . 100% szczelności a oddycha. Jan Za wymianę powietrza odpowiada wentylacja a ściana obłożona styropianem i obrzucona tynkiem najwyżej ...
Gość Adam
28 May 2018, 13:48
Dobrą decyzją było zamówienie pianki pur z całą obsługą monterów na doskonalaizolacja.pl. Teraz to widzę już po montazu jak wszystko już jest wytłumione, docieplone – efekt rewelacja. Mój kumpel kupował jakąś tańszą piankę i u niego może czuję z 10 procent tej izolacji co ja mam .
Gość Marek
25 Jan 2018, 13:30
Dla mnie nie ma lepszej metody na ocieplenie domu! Wybrałem pianke poliuretonową. Ma super właściwości i jest szczelna. Mi się jeszcze spodobało, że jest to bardzo szybka metoda. Fachowcy wykonali aplikację w ciągu jednego dnia.
Budujemy Dom - podstawa domu
31 Jul 2017, 11:21
Proszę zerknąć np. na YouTube, jest tego dużo. Pierwszy z brzegu filmik:
Gość IzolByd
31 Jul 2017, 10:34
Czy mogę poprosić o parę słów rozwinięcia w kwestii termomodernizacji? Jak przebiega proces?
bajbaga
25 Jun 2017, 17:16
Tiiiiaaaaaaaaa. ściana/przegroda oddycha - ale tylko do czasu aż przyjdzie Janusz polskiego budownictwa i ją zamorduje/udusi, malując farbą która nie jest paroprzepuszczalna.
zenek
25 Jun 2017, 15:55
6 godzin temu, mhtyl napisał: Dla małego wyjaśnienia Jak zwykle nic nie wyjaśnileś. I nie przeczytałeś porządnie artykułu. W artykule jest pewien błąd, bo nie jest napisane wprost, czego dotyczy szczelność. Ale potem tak. 7 godzin temu, Mistrz ...
Gość mhtyl
25 Jun 2017, 09:19
9 godzin temu, Pomocnik napisał: Odpowiedź eksperta: Główną zaletą stosowania otwartokomórkowych pianek poliuretanowych do ocieplania budynków jest uzyskanie 100% szczelności. Dzięki technologii natrysku pianka tworzy jednolitą, pozbawioną mostków termicznych warstwę ...
Mistrz Jan
25 Jun 2017, 07:45
Jak czytam (słyszę) o oddychaniu ściany to mnie krew zalewa. Masło maślane . 100% szczelności a oddycha. Jan
Gość tomek
24 Jun 2017, 23:19
same zalety, bez wad? Totalna manipulacja. Proszę o bardziej fachowe wypowiedzi.
Gość JM
02 Jan 2017, 11:39
Jak są bardzi silne wiatry i nie ma całkowitego deskowania to ciepło będzie wywiewane. Pianka jest lepsza. JM
Gość Matma
30 Sep 2016, 19:53
... ICYNENE wynosi ok. 1,2 kg/m2...A od kiedy to wagę podaje się w kg na m2 ???Taki zapis należałoby rozumieć jako 1,2 kg na m2 przy nieskończenie małej grubości.Tego zaden dach by nie wytrzymał )))))
Gość Maras
26 Sep 2016, 12:25
popieram, te pianki do termoizolacji są świetne. Kiedyś długo szukałem skutecznej izolacji poddasza u siebie w domu i szwagier mi polecił bo sam brał pianę systemową od Kadri. Wiadomo sprawdzony produkt jest pewniejszy. I ja nie mam do teraz żadnych problemów. Poddasze świetnie zaizolowane.
Gość Piotrek
02 Sep 2016, 11:14
W pełni zgadzam się z artykułem! Pianka ma sporo zalet - dobra termoizolacja i ekonomiczna, chociaż dla mnie najważniejsze było to, że jest polecana dla alergików (mam w domu alergika i astmatyka ;)) i nie powoduje mikropylenia tak jak wełna.
Gość Zbigniew W.
25 Jan 2016, 12:28
Przeglądając materiały o izolacjach (stoję właśnie przed wyborem czy pianka czy wełna) napotkałem Państwa komentarze.WalDzik - na stronie producenta podają, że ta pianka ma gestość ok. 8,3kg/m3 więc podana tu waga około 1,2 kg odnosi się do ok. 15cm grubości.Co do wypowiedzi ...
Grzegorz82
24 Jan 2016, 17:00
Cytat Przy ociepleniu dachu pianką poliuretanową zagrożenie zawilgoceniem i gniciem desek powodowane jest głównie na skutek zamknięcia drewna między dwiema warstwami o niskiej paroprzepuszczalnosci, gdy deskowanie pokryto papą. Pianka charakteryzuje ...
Parkiet Komplex
22 Jan 2016, 15:35
Cytat Nie można też wykluczyć zawilgocenia drewna w wyniku przecieków czy niedostatecznego wysuszenia przed ociepleniem. Co jest bardzo istotne przy grubszych elementach drewnianych osnutych pianką, szczególnie zamknięto - komórkową.
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje
22 Jan 2016, 14:52
Cytat A ja mam do wszystkich ekspertów pytanie?Jak wiadomo gdy na dach jako ocieplenie daje się wełnę to pomiędzy nią a deski pozostawia się 2-3 cm dylatacji w celu przewiewu między deskami a watą. Wiadomo różnica temperatur w zimie skraplanie ...
Gość termowizjer
22 Jan 2016, 13:57
Woda pojawia się w momencie powstania tzw. punktu rosy. A więc muszą być spełnione 3 warunki: odpowiednia wilgotność, oraz duża różnica temperatur na jednej powierzchni (efekt wejścia zimą w okularach z dworu do pomieszczenia). Nic tam się zimą samo nie skrapla pod dachem, chyba ...
Gość Wiktor
22 Jan 2016, 12:45
A ja mam do wszystkich ekspertów pytanie?Jak wiadomo gdy na dach jako ocieplenie daje się wełnę to pomiędzy nią a deski pozostawia się 2-3 cm dylatacji w celu przewiewu między deskami a watą. Wiadomo różnica temperatur w zimie skraplanie się wody, przemarznięcia itp. ogólnie robi ...
Gość termowizjer
21 Jan 2016, 09:59
Co za bzdury z tym "termosem" - słyszę tę gadkę zawsze jak mówię ludziom o zaletach pianki. "Pianę na poddasze? Nie rób se pan z domu termosu". Głupota powielana przez kolejne pokolenia zwolenników wełny jako jedynej słusznej metody ocieplania domu. O wiele lepsze parametry ma piana ...
Gość WalDzik
21 Jan 2016, 08:49
Ciężar pianki 1,2 kg/m2 , a ile tej pianki tyle waży 1cm czy 50cm , bo podana informacja jest błędnie podana a przynajmniej nie precyzyjnie. Dodam że jeszcze parę lat temu tj zanim polska przyjęła się w Europie polskie normy nie dopuszczały stosowania takich pianek w budownictwie ...
Pomocnik
21 Jan 2016, 08:49
Odpowiedź eksperta: Główną zaletą stosowania otwartokomórkowych pianek poliuretanowych do ocieplania budynków jest uzyskanie 100% szczelności. Dzięki technologii natrysku pianka tworzy jednolitą, pozbawioną mostków termicznych warstwę – należy pamiętać, że pianka otwartokomórkowa ...