Roca One Day Design Challenge 2022 - poznaliśmy zwycięzców IV edycji konkursu!

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 9-16 minut
Roca One Day Design Challenge 2022 - poznaliśmy zwycięzców IV edycji konkursu!

Do udziału w tegorocznej, realizowanej w formule online, polskiej edycji konkursu Roca One Day Design Challenge zarejestrowało się 400 młodych projektantów i architektów z całego kraju. Ich zadaniem było zaprojektowanie innowacyjnych rozwiązań łazienkowych w ciągu zaledwie kilku godzin, na podstawie szczegółowych założeń ogłoszonych w konkursowym dniu. Jakie projekty zwyciężyły?

aktualizacja: 2022-11-07 12:05:53

15 października 2022 roku odbyła się IV edycja konkursu Roca One Day Design Challenge, organizowanego przez firmę Roca. Młodzi projektanci i architekci stanęli przed wyzwaniem, ogłoszonym w briefie na początku dnia konkursowego, które polegało na zaprojektowaniu elementów konstrukcyjnych do montażu w szkolnej toalecie, z uwzględnieniem potrzeb i zachowań użytkowników w wieku od 14 do 18 lat. Zgłaszane mogły być zarówno projekty konkretnych rozwiązań (np. umywalka czy tolaeta), jak również ich kombinacje i zestawy elementów. Zmagając się z szybko upływającym czasem, uczestnicy musieli przygotować projekty w ciągu zaledwie 7,5 godziny i umieścić je na stronie internetowej konkursu. Zwycięzcy zostali ogłoszeni za pośrednictwem oficjalnego konta na Instagramie @rocachallenge, zaś uroczysta ceremonia wręczenia nagród odbyła się 28 października 2022 r. w siedzibie Roca Polska w Gliwicach.

Projekty oceniało jury złożone z uznanych profesjonalistów ze świata designu i architektury, w składzie: dr Jan Kochański - asystent w Pracowni Projektowania Mebla na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, projektant, dr hab. inż. arch. prof. Politechniki Warszawskiej Radosław Achramowicz - kierownik Zakładu Projektowania i Teorii Architektury na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej i projektant oświetlenia, Agnieszka Kalinowska-Sołtys - architekt, Partner i członek zarządu APA Wojciechowski Architekci, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich, Tomasz Pągowski - charyzmatyczny projektant i prowadzący programy telewizyjne, Joanna Dec-Galuk - dyrektor marketingu Roca Polska.

Najważniejszymi kryteriami, którymi kierowali się jurorzy przy ocenie były: oryginalność i kreatywność projektów, a także ich wykonalność, przejrzystość i oprawa graficzna prezentacji. Wszystkie prace musiały uwzględniać zrównoważony rozwój i oszczędność wody, zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

Po zapoznaniu się ze zgłoszeniami, jury wybrało jako zwycięski projekt Roca One Day Design Challenge 2022 pracę "SAFESPACE", przyznając nagrodę w wysokości 1000 euro dla jej autora Dzianisa Pilipuka, projektanta wzornictwa przemysłowego. Jak uzasadnił członek jury, Tomasz Pągowski, który w imieniu jurorów skomentował wszystkie trzy nagrodzone koncepcje: „I miejsce zajął projekt, w którym postawiliśmy na prostotę. Mając na względzie potrzeby młodzieży w wieku 14-18 lat uświadomiliśmy sobie, że kluczem do zwycięstwa jest jednak prostota i łatwość zaadaptowania danego rozwiązania. Uwzględnienia pewnej prawdy czasu i miejsca, w którym będzie on wykorzystywany. Prostota jest kluczem, aby to się udało. Mieliśmy tutaj również do czynienia z dowcipnym podtekstem - że social media są w tym projekcie cały czas obecne, gdyż większość czynności można wykonać nogą, trzymając telefon ciągle w dłoni”.

Zwycięski projekt Roca One Day Design Challenge 2022 - praca SAFESPACE

Pierwsza nagroda: "SAFESPACE" - Dzianis Pilipuk

Projekt MY WAVE

Druga nagroda: "MY WAVE" - Mateusz Przystarz

Drugą nagrodę, o wartości 700 euro, przyznano autorowi projektu "MY WAVE", który przygotował Mateusz Przystarz z Politechniki Wrocławskiej. Jak uzasadnił Tomasz Pągowski: "Tutaj zainspirowała nas pewnego rodzaju koncepcja integracji w umywalkach. Mówimy o grupie docelowej 14-18 lat, czyli w zasadzie licealistach. Nie uciekniemy więc od technikaliów i kwestii social mediów, która jest "wszyta" w to młode pokolenie. Szanujemy to i szukamy do tego nowych form, adaptacji społecznej i pewnej przestrzeni, w której również social media znajdą się w łazienkach. Jak wiemy, młodzież nie wybiera wnętrz, lecz po prostu kieruje się tam, gdzie pojawia się idea przekazania czegoś tu i teraz".

Trzecią nagrodę o wartości 400 euro zdobyła natomiast Bogumiła Borek z Politechniki Krakowskiej za projekt "ROCA LOLIPOP". Podobnie, jak w przypadku dwóch innych nagrodzonych prac, także tą koncepcję w imieniu jury skomentował Tomasz Pągowski: "Kluczem do tego projektu był pewien manifest społeczny i w tych kategoriach właśnie go traktujemy. Jest on na swój sposób bardzo ciekawy, zaintrygował nas i finalnie znalazł się na trzecim miejscu".

Projekt ROCA LOLIPOP

Trzecia nagroda: "ROCA LOLIPOP" - Bogumiła Borek

Organizowany przez Roca, wiodącą firmę zajmującą się produkcją, projektowaniem i dystrybucją produktów do łazienek, konkurs Roca One Day Design Challenge zachęca studentów oraz profesjonalnych projektantów i architektów poniżej 30. roku życia do zaprojektowania w ciągu jednego dnia nowych rozwiązań dla łazienek, które mogą przyczynić się do bardziej zrównoważonej i świadomej przyszłości. Konkurs jest zgodny z Celami Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, kluczowymi dla każdego projektu z dziedziny designu realizowanego w dzisiejszych czasach.

Może cię zainteresować
Urządzamy łazienkę z czarną armaturą: elegancja i styl z FERRO Jak optycznie powiększyć łazienkę? Instrukcja montażu spłuczki JOMOTech Jaki grzejnik elektryczny do małej łazienki? Wentylatory - istotny element w łazience. Niezmiernie ważny szczegół w kominku Jak czyścić odpływ liniowy - poradnik praktyczny Jak dobrać oświetlenie LED do łazienki? Jak przykleić lustro na ścianie? Silia w łazience i kuchni - udany mariaż art deco i minimalizmu Jak odnowić fugę? Jak prać wełnę? Rosnąca inflacja nie daje spokoju? Dowiedz się, jak oszczędzać wodę i energię w swoim domu Jak powinna wyglądać łazienka bez barier? Ona jest harmonią. Nowa kolekcja ceramiki łazienkowej Roca Jak mądrze zagospodarować przestrzeń pod prysznicem dla wszystkich domowników? Zsyp na pranie w domu Stelaż, misa WC, przyciski - jak dobrać idealny zestaw? Nowoczesne aranżacje prysznica Aqua Blocker® - przeciwwodna masa uszczelniająca Ona jest nowoczesna. Nowe technologie w kolekcji ceramiki Roca Jakie oświetlenie zastosować w łazience? Ma być stylowo i funkcjonalnie Funkcjonalna łazienka na poddaszu - praktyczne porady Efektywna hydroizolacja w łazience - jakie uszczelnienia zastosować? Nowoczesna łazienka - inspiracje i pomysły na modny wystrój Na co należy zwrócić uwagę układając płytki ścienne i podłogowe? Baterie podtynkowe - znakomite rozwiązanie dla osób ceniących wygodę oraz nowoczesny design Nowy poziom luksusu - systemy hydromasażu do wanien akrylowych do zabudowy Zasady dobierania baterii do wanien w różnych stylizacjach Zagłębienie wanny spa - jak zrobić to dobrze?
Zobacz więcej Zwiń

Roca One Day Design Challenge odzwierciedla zaangażowanie firmy Roca we wspieranie talentów, innowacyjność i zrównoważony rozwój, co ma na celu promowanie roli wzornictwa w wysiłkach, aby stawić czoła wyzwaniom współczesnego świata, takim jak kryzys klimatyczny i nowe realia społeczne. W związku z sytuacją zdrowotną, IV edycja Roca One Day Design Challenge odbyła się online, co umożliwiło realizację celów konkursu, jakimi są: zwrócenie uwagi na młode talenty oraz umożliwienie im rozwoju zawodowego pod okiem uznanych ekspertów - członków jury konkursowego.

Konkurs Roca One Day Design Challenge narodził się w Hiszpanii w 2012 roku, a w ramach dotychczasowych edycji przedsięwzięcie zostało zrealizowane m.in. w Argentynie, Bułgarii, Chinach, Hiszpanii, Indiach, Omanie, Malezji, Maroko, Polsce, Portugalii, Singapurze oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W krajach, gdzie nie było możliwości zorganizowania wydarzenia na żywo, konkurs odbywał się w formule online.

Więcej informacji o tegorocznych edycjach i zwycięzcach można znaleźć na stronie internetowej: www.onedaydesignchallenge.net.

Polska edycja Roca One Day Design Challenge 2022 realizowana była pod patronatem instytucjonalnym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, zaś patronat honorowy nad inicjatywą sprawowała Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza. Konkurs zyskał szerokie wsparcie patronów medialnych - redakcji: Architektura&Biznes, Architektura.info, Architekturadzisiaj.pl, ARCHITEKTURA-Murator, Budujemy Dom, Budujemydom.pl, Czas na Wnętrze, Cztery Kąty, Decoartel.pl, Design/Biznes, designdoc.pl, Dobrzemieszkaj.pl, Domni.pl, Domosfera.pl, Hometime.pl, InfoArchitekta.pl, Portal MAGAZIF, Pomyslnamieszkanie.pl, PropertyDesign.pl, Radio Chilizet, Sztuka-wnetrza.pl, Świat Rezydencji Wnętrz&Ogrodów, Weranda.

Firma powiązana:
Roca

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły